sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:293

ההיסטוריים , ויותר חומרים שלשונם קשה יותר , הלקוחים ממזמורי תהלים , מספרות הנבואה ומספרי הכתובים , בעלי האופי היותר פילוסופי , כגון ספר איוב . ההשלמה הזאת נעשתה אפוא מתוך התחשבות בגיל התלמידים וביכולתם להתמודד עם הלשון ועם הדיון הרעיוני המורכב יותר . ההסתייגות מחקר המקרא עולה הן מאופי השאלות שבמבחני הגמר , שכונו אחר כך "בחינות בגרות" ופורסמו בתרצ"ח ( 1938 ) בקובץ "בחינות הגמר בבתי הספר התיכוניים : תקנות , תוכניות , שאלות" – שהתעלמו ממנו לחלוטין , והן מלימודי המבוא , שאינם נוגעים בנושאים כמו זמן חיבור הספרים , שינויי נוסח וכדומה . נמצא שהממסד החינוכי שהפנים את שיטתו של מוסינזון לא דבק בגישתו שהדגישה את לימוד המקרא בעיקר באור ביקורתי . בשנת תרצ " ב ( 1932 ) פרסמה מחלקת החינוך של הסוכנות היהודית לארץ–ישראל את " תוכנית הלימודים הנהוגה בבתי הספר העממיים של המזרחי . " ביסוד התוכנית עמדה תוכנית בתי הספר הכלליים , והשינוי הבולט היה לא רק בהרחבת החינוך היהודי , שהתבטאה קודם כול במספר השעות המוקדש לו , אלא גם בגישה העקרונית , שאמנם נוסחה רק בשלב מאוחר יותר , ( 1954 ) אך הדגישה כי מטרת הוראת תנ " ך היא " לנטוע בלב הילדים את האמונה בה ' בורא עולם ונותן התורה [ פ ] לחנכם לקיום המצוות [ פ . "[ מקרא לימדו בבתי הספר האלה כעשר שעות בשבוע , וללימודו נלוו פירוש רש " י ולימוד הטעמים . דגש מיוחד הושם בלימוד התורה , כבסיס ללימוד המשנה והגמרא . לפיכך לימדו את התורה בבית הספר היסודי הדתי בשלושה מחזורים . בהקשר הזה ראוי לציין , שגם בתוכנית הלימודים של זרם העובדים , שפורסמה בשנת תרצ " ז ( 1937 ) ב " קווים א "' ו " קווים ג , "' הודגש תגבור לימודי היהדות והדבר התבטא בתכנים שכללו מקרא , אגדה ומשנה . מכיתה ו ' ל 6 וה לימוד המקרא בבתי הספר של זרם זה בלקט מתוך פירושי רש " י לתורה . ואולם נקודת המוצא לא היתה אמונית , אלא ערכית , " חישוף המאור שביהדות . " כמו כן , מספר השעות שהוקדשו ללימוד מקרא בשבוע היה בין שלוש לארבע בלבד . בתקופה שקדמה להקמת המדינה היתה פעילות רעיונית תוססת בתחום לימוד מקרא אצל בעלי השקפות עולם שונות בחברה הישראלית החופשית , שלא זיהתה את עצמה עם היהדות שפע המאמרים והספרים שנכתבו על הוראת המקרא במערכת החינוך מלמד עד כמה חשוב היה נושא זה בסדר היום החינוכי . הוראת התנ"ך נחשבה כחלק ממהפכה תרבותית על עיצוב דמותו של הנוער וכתרומה רבת משמעות למפעל הציוני . בתמונה : במסגרת לימודי מקרא מוגברים מגיעה קבוצת תלמידי תיכון לסיור בתל מגידו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help