sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:291

ומזמורי תהלים , המשמשים בריטואל הדתי ; ( 2 בלימוד שעיקרו בגיל הרך ; ( 3 בלימוד שלרוב נזקק לתיווך , אם באמצעות התרגום הארמי , או התרגום לערבית או ליידיש , ואם באמצעות פירוש רש"י . ההשכלה והתעוררות התנועה הלאומית השפיעו השפעה מכרעת על מעמדו של המקרא ועל האופן שבו לימדו אותו בחלקים שונים של החברה היהודית . שעה שהתלמוד סימל בדלנות ושמירה על אורח חיים הלכתי , המפריד בין יהודי לבין מי שאינו יהודי , הרי התנ"ך , ששימש יסוד חשוב גם בתרבות הנוצרית , ובולטים בו צדדים של מוסר ואסתטיקה , נעשה למקור גאווה ליהודים משכילים , שראו בו מפתח אוניברסלי לשוויון ולכבוד עצמי וכרטיס כניסה לתרבות האירופית . ההתעוררות הלאומית היהודית עשתה את התנ"ך למרכיב חשוב של הזהות היהודית והעמידה אותו במרכז פעילותה החינוכית . הרצון להשתית את החינוך על בסיס של שפה לאומית וספרות לאומית , בייחוד נוכח הע B ר היסוד של חיים משותפים בטריטוריה אחת , הביא להדגשת חשיבות הוראת התנ"ך בעברית ( ולא באמצעות תרגומים , ( ולימוד כל הספרות המקראית ולא רק חלקים מתוכה . עקב כך שוב לא הוגבל הלימוד לגיל הרך . התפנית הזאת הגיעה לשיאה בחינוך הציוני בארץ–ישראל . ואמר על כך אוריאל סימון : "המפעל הציוני הגדיר את עצמו בלשון המושגים המקראית כ'שיבת ציון , ' וראה בתחיית המקרא – רוצה לומר בהעמדת לימוד המקרא במרכז תוכנית הלימודים של בית הספר העברי – חלק אינטגרלי של תחיית העם , תחיית ארצו ותחיית לשונו . " אכן , אבות הציונות רובם , בבואם להגדיר את מהותה של הציונות ואת יעדי–העל שלה , שילבו בין "לשון המושגים המקראית" לבין מטרתה הראשית – "להיות עם חופשי בארצנו ועם שווה זכויות במשפחת העמים" – בשפה אוניברסליסטית . בדומה למסגרות החינוך היהודי שנוצרו בגולה , היתה קיימת וממשיכה להתקיים גם בארץ הפרדה בין החינוך החרדי , החינוך הציוני–הדתי ( המזרחי , ואחר כך הממלכתי–הדתי , ( והזרם הכללי , שלאחר קום המדינה וחקיקת חוק החינוך הממלכתי ( תשי"ג ( 1953 – נקרא החינוך הממלכתי ובלע אל תוכו את זרם העובדים , שפעל מטעמה של ההסתדרות . המסגרת החרדית ד"ר בן ציון מוסינזון , מנהלה של הגימנסיה "הרצליה" ( כאן , בתמונה משנת , 1910 במסדרון הגימנסיה ) עשה ניסיון ראשון לעצב תוכנית לימודים שיטתית במקרא לבית הספר העממי ולבית הספר התיכון . תוכניתו קראה להתרחק מן הספרות התלמודית והרבנית וללמד תנ"ך בגישה פילולוגית-היסטורית עדכנית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help