sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:289

הממשלה , התבצע מהפך נוסף : יוסי שריד , איש מרצ , התמנה לתפקיד שר החינוך . שריד גמר אומר להפסיק את פעילותו של המנהל לחינוך ערכי ויצר במקומו את "מטה קרמניצרשנהר" לקידום החינוך לאזרחות דמוקרטית וברוח היהדות החופשית . ארגונים רבים שביקשו לקדם ערכים אלה ציפו עתה לתמיכה ניכרת יותר מצד ההנהגה החדשה של משרד החינוך . מית"ר ( מכללה ליהדות כתרבות , ( רשת חמ"ה ( לחינוך ממלכתי–הומניסטי , ( רשת תל"י ( תגבור לימודי יהדות , ( מדרשת אדם ( לחינוך לדמוקרטיה ולשלום , ( המכון לחינוך דמוקרטי , היחידה לדמוקרטיה ואקטואליה במט"ח ( המרכז לטכנולוגיה חינוכית , ( מדרשת גבעת–חביבה לחינוך לשלום ולדו–קיום , עמותת "דור שלום" לצדק חברתי ולביסוס השלום , ארגון " פנים" להתחדשות יהודית , כפר "נוה–שלום" לדו–קיום יהודיערבי – אלה ואחרים היו הארגונים שקיבלו עליהם להנהיג את המהפכה החינוכית לביסוס נורמות של יהדות פלורליסטית וחברה דמוקרטית . הארגונים שעסקו ביישומו של דוח שנהר זכו , אכן , בסיוע מוגבר לאחר שהשר שריד התקין שתי תקנות תמיכה חדשות , האחת – לסיוע לארגונים חילוניים העוסקים בחינוך יהודי , והאחרת – לארגונים פלורליסטיים ( רפורמים וקונסרבטיבים . ( לא כזה היה גורלם של הארגונים שעניינם היה ביישום דוח קרמניצר . הללו , בסופו של דבר , קיבלו תקצוב די זעום ממשרד החינוך והגשימו אך מעט מתוכניותיהם החינוכיות . גם אותן שתי תקנות שהתקין השר שריד בוטלו בעת כהונתה של השרה לימור לבנת . תיקון חוק החינוך הממלכתי בשנת 2000 התקבל תיקון לחוק החינוך הממלכתי , המגדיר ברוח חוקי היסוד החדשים את אופייה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית . מעניין להשוות בין הנוסח המקורי של מטרות החינוך הממלכתי לבין הנוסח החדש . בנוסח המקורי הוגדרה מטרת החינוך הממלכתי כדלהלן : "מטרת החינוך הממלכתי היא להשתית את החינוך במדינה על ערכי תרבות ישראל והישגי המדע , על אהבת המולדת למדינה ולעם ישראל , על תודעת זיכרון השואה והגבורה , על אימון בעבודה חקלאית ובמלאכה , על הכשרה חלוצית , ועל שאיפה לחברה בנויה על חירות , שוויון , סובלנות , עזרה הדדית ואהבת הבריות . " בנוסח החדש ( תש"ס ( 2000 – עודכנו המטרות והוצגו בדרגת פירוט גבוהה יותר מזו שבנוסח המקורי : ( 1 ) לחנך אדם להיות אוהב אדם , אוהב עמו ואוהב ארצו , אזרח נאמן למדינת ישראל , המכבד את הוריו ואת משפחתו , את מורשתו , את זהותו התרבותית ואת לשונו ; ( 2 ) להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל במדינה יהודית ודמוקרטית ולפתח יחס של כבוד לזכויות האדם , לחירויות היסוד , לערכים דמוקרטיים , לשמירת החוק , לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת , וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים ; ( 3 ) ללמד את תולדות ארץ–ישראל ומדינת ישראל ; ( 4 ) ללמד את תורת ישראל , תולדות העם היהודי , מורשת ישראל והמסורת היהודית , להנחיל את תודעת זכר השואה והגבורה , ולחנך לכבדם ; ( 5 ) לפתח את אישיות הילד והילדה , את יצירתיותם ואת כישרונותיהם השונים , למיצוי מלוא יכולתם כבני אדם החיים חיים של איכות ושל משמעות ; ( 6 ) לבסס את ידיעותיהם של הילד והילדה בתחומי הדעת והמדע השונים , ביצירה האנושית לסוגיה ולדורותיה , ובמיומנויות היסוד שיידרשו להם בחייהם כבני אדם בוגרים בחברה חופשית , ולעודד פעילות גופנית ותרבות פנאי ; ( 7 ) לחזק את כוח השיפוט והביקורת , לטפח סקרנות אינטלקטואלית , מחשבה עצמאית ויוזמה , ולפתח מודעות וערנות לתמורות ולחידושים ; ( 8 ) להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה , לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה והתומכת בו ; ( 9 ) לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית , נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות , רצון לעזרה הדדית , תרומה לקהילה , התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל ; ( 10 ) לפתח יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ , לנופיה , לחי ולצומח ; ( 11 ) להכיר את השפה , התרבות , ההיסטוריה , המורשת והמסורת הייחודית של האוכלוסייה הערבית ושל קבוצות אוכלוסייה אחרות במדינת ישראל , ולהכיר בזכויות השוות של כל אזרחי ישראל . מן השינויים האלה בניסוח מטרות החינוך הממלכתי עולה בדרך כלל רוח ליברלית ודמוקרטית מן הבחינה הערכית , ורוח פרוגרסיבית ואוטונומית מן הבחינה החינוכית . לצד יסודות אלה , שנתפסו כמתקדמים על ידי הציבור החופשי והליברלי בישראל , עורר סעיף מס' 4 מחאות בגלל טבעו הלאפלורליסטי . הנוסח "תורת ישראל , תולדות העם היהודי , מורשת ישראל והמסורת היהודית" מעניק , לדעת רבים מן הציבור החופשי , מעמד מיוחד לגישה היהודית האורתודוקסית במקום להציג עמדה פלורליסטית יותר של "הוראת מגוון מורשות התרבות של עם ישראל . " בסיומה של שנת 2000 התחולל משבר ממשלתי , והפעם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help