sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:287

לקדם את החינוך היהודי בישראל . " ועדת שנהר הגישה את המלצותיה לשר החינוך אמנון רובינשטיין , בשנת , 1994 והוא אימץ אותן והחל לפעול ליישומן . ועדת שנהר התוותה דרכים להעמקת הוראת היהדות ברוח של פתיחות , בגישה ביקורתית ובראייה פלורליסטית . הוועדה הדגישה גם את הצורך לפעול לכך שהמורים המלמדים את מקצועות היהדות יבואו מתוך הציבור שאליו משתייכים תלמידי החינוך הממלכתי , הווה אומר – הציבור הכללי ( החילוני רובו . ( שנה לאחר מכן מינה השר רובינשטיין ועדה בראשות הפרופ' מרדכי קרמניצר , "במטרה לפתח תוכנית מקפת להנחלת האזרחות לתלמידים כיסוד ערכי והתנהגותי משותף לכל אזרחי המדינה . " הוועדה הגישה לשר דוח מקיף והמלצות מפורטות שנועדו להעמיק את החינוך לאזרחות דמוקרטית בכל מגזריה של מערכת החינוך . שנת , 1997 שבה שלטה ממשלת נתניהו , היתה שנת הרעה משמעותית במעמדו של החינוך הממלכתי . שר החינוך מטעם המפד"ל היה זבולון המר , בקדנציה שלישית שלו , ומנכ"ל המשרד בא גם הוא משורות המפד"ל והחינוך הממלכתי–הדתי . בהנהגת משרד החינוך לא היה שום נציג מובהק של קבוצת הרוב של החינוך הממלכתי הכללי . שר החינוך פעל גם להקמתו של "מנהל לחינוך ערכי , " שנועד לטעמו ליישם גם את הדוחות של ועדות שנהר וקרמניצר . ניסיונו של השר להציב בראש המנהל מנהל של בית ספר ממלכתי–דתי , שכיהן בעבר בתפקיד מזכ"ל "בני עקיבא , " נכשל בשל התערבות נציבות שירות המדינה , אך רוב חברי הצוות המוביל נמנה עם מחנה הציונות הדתית . גם המנהל שנבחר לבסוף , והיה אמור לייצג את הציבור הכללי , גרס ש"העתקת מושג החילוניות במובנו ההיסטוריהאירופי לזירה היהודית הוא דבר מופרך מעיקרו" וכי היהדות איננה בגדר תרבות גרידא , אלא מסגרת של השתייכות "ששערי הכניסה אליה ושערי היציאה ממנה בפועל הם דתיים . " הקמת המנהל לוותה בביקורת ציבורית ושר החינוך הואשם בניסיון להפעיל מערכת של אינדוקטרינציה להטמעת רעיונות השנויים במחלוקת בציבוריות הישראלית . עובדות רבות שנחשפו באותה תקופה בעיתונות ועל ידי ארגונים חברתיים וחינוכיים העידו על מגמה ברורה ומכוונת של כרסום במעמד החינוך הממלכתי הכללי והשתלטות החינוך הממלכתי–הדתי עליו : . 1 מימוש דוח שנהר , להוראת יהדות ברוח חופשית ופלורליסטית , נעשה באופן חלקי ובמקרים רבים בסתירה לעקרונותיו ; . 2 את תגבור לימודי היהדות בחינוך הממלכתי מסרו לידי בנות דתיות מעתודת השירות הלאומי ; . 3 את מרכזי ההכשרה להוראת תרבות ישראל באוניברסיטאות צמצמו במידה ניכרת ; . 4 את היחידה לדמוקרטיה ודו–קיום הקטינו עד לבלי הכר ; . 5 הגשמתו של דוח קרמניצר לחינוך לדמוקרטיה עוכבה והוכשלה ; . 6 הוצרה וכווצה התוכנית החינוכית לשוויון בין המינים ; . 7 תפקידים ומשרות אוישו כמעט אך ורק באישים מהחינוך הדתי ; . 8 האגף לתוכניות לימודים של החינוך הממלכתי הכללי צומצם במידה רבה ; . 9 תנועות הנוער החילוניות הופלו לרעה ביחס לתנועת בני עקיבא ; . 10 לחינוך החרדי ולחינוך הממלכתי–הדתי הוענקו כפל תקציבים ( גם ממשרד החינוך וגם ממשרד הדתות ) ותנאים מועדפים – וכך תלמידי החינוך הדתי והחרדי זכו למספר קטן יחסית של תלמידים בכיתה , לשעות תקן רבות יותר לתלמיד , ולאפשרויות להסעה ולהזנה , שלא היו לתלמידי החינוך הכללי . שליטה כמעט מוחלטת של מנהיגות החינוך הממלכתי–דתי מכאן ואילך שרר למעשה מצב חדש במערכת החינוך : בעוד שהחינוך הממלכתי–הדתי והחינוך החרדי " ) העצמאי – " האשכנזי ו"אל המעיין" הספרדי ) המשיכו ליהנות מאוטונומיה מנהלית ופדגוגית , עבר החינוך הממלכתי לשליטה כמעט מוחלטת של מנהיגות החינוך הממלכתי–הדתי . הסדרים לא הוגנים אלה היו במידה רבה המניע להקמתו של ארגון חמ"ה לקידום החינוך הממלכתי ההומניסטי בישראל . ארגון זה , בתמיכה רחבה של ארגונים לקידום יהדות חופשית ותרבות דמוקרטית , שם לו למטרה לשקם את המנהיגות הרעיונית והערכית של החינוך הממלכתי , להשתחרר מהשתלטותו התרבותית של החינוך הדתי , ולהבטיח את תרומתו של החינוך בישראל לקידום החשיבה המדעית , המשטר הדמוקרטי והחתירה ליחסי שלום ודו–קיום בין יהודים לערבים . חרף היוזמה הזאת , ויוזמות נוספות ברוח זו , התמונה הכללית לא השתנתה . בצד הגברת השפעתו של החינוך הממלכתי–הדתי על רוחה של מערכת החינוך ועל מוקדי הכוח שלה , גדל והתפתח זרם החינוך החרדי של ש"ס , רשת "אל המעיין" או בשמה המלא "רשת מעיין החינוך התורני . " תופעה זו כרסמה קשות בחינוך הממלכתי והעמיקה את האי–שוויון בהזדמנויות החינוכיות : כיוון שההסכמים הקואליציוניים העמידו לרשות "מעיין החינוך התורני" הקצבות נדיבות מכספי המדינה , נתאפשר לרשת זו להציע לתלמידיה שירות הסעות , ארוחת צהריים בבית הספר ויום לימודים ארוך . אפשרויות חדשות אלה היה בהן פיתוי עז להורים מן השכבות החלשות , והדבר הביא במקרים רבים לסגירת מעונות יום של נעמ"ת ההסתדרותית ובתי ספר יסודיים של החינוך הממלכתי , שעה שבמקומם נפתחו מעונות ובתי ספר של רשת מעיין החינוך התורני . בכך למעשה מימנה המדינה , בדרך כלל מתקציבים ייחודיים שאין פיקוח עליהם , את צמיחתה של מערכת חינוך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help