sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:284

גייסו לעצמם משאבים מחוץ למסגרות הסוכנות הציונית , ועד קום המדינה לא גילו כל רצון להצטרף למערכת היישובית המאורגנת . הם גם נאבקו נגד המערכת של " היישוב " על חלקם בתקציב ממשלת המנדט הבריטי שנועד למימון המגזר היהודי . עם כינונה של מדינת ישראל נמשך ההסדר הישן מתקופת היישוב זמן מה , עד אשר נחקק "חוק לימוד חובה , " 1949 בעת כהונתו של שר החינוך זלמן שזר , מ 6 ס A ה שיטת הזרמים בחוק , ולשלושת הזרמים הציוניים נוסף עתה הזרם החרדי ( והלא ציוני ) של אגודת ישראל , במעמד שווה . העלייה הגדולה בשנותיה הראשונות של המדינה החמירה את המתיחות סביב הפניית ילדי העולים לבתי הספר של הזרמים השונים . העולים רוכזו תחילה במחנות מעבר זמניים שלא היו בהם בתי ספר מסודרים . על מערכת החינוך במחנות העולים הופקדה מחלקת התרבות של משרד החינוך והתרבות , בזמן שעל מערכת החינוך הוותיקה הופקדה מחלקת החינוך של משרד זה . מחלקת התרבות נמנעה מהפעלת שיטת הזרמים , והנהיגה "חינוך אחיד" לכל ילדי העולים . מכיוון שהמחלקה נוהלה בידי אנשי המפלגה השלטת – מפא"י , נוהל למעשה "החינוך האחיד" ברוח זרם העובדים . הדבר עורר מורת רוח רבה , בייחוד בקרב המפלגות הדתיות , משום שחלק ניכר מהעולים החדשים ( ומפורסם בעניין זה המקרה של עולי תימן ) באו מחברות בעלות אורח חיים דתי . עולים אלה , טענו המפלגות הדתיות , בגלל תלותם במוסדות המדינה ומחוסר היכרות עם המערכת , מתקשים לעמוד על זכותם להעניק לילדיהם חינוך שיהיה תואם את השקפת עולמם . גם אחרי שהועברו העולים ממחנות העולים למעברות ( שנועדו להיות סידור ארעי עד לקליטה המלאה , ( ויצאו משליטת מחלקת התרבות , נוצלה השליטה של אנשי זרם העובדים במשרד החינוך ובמערכות השלטון האחרות לגיוס ילדים דתיים לזרם העובדים . אמנם נחתם הסכם עם המפלגות הדתיות שילדי עולי תימן יזכו לחינוך דתי , אך ההסכם לא כלל את שאר העולים , וממילא לא קוים כלשונו בטענה שהוא חל על מחנות העולים בלבד , ולא על המעברות . גם כאשר הושג הסכם חדש , נמשך גיוס חלק גדול מילדי העולים לזרם העובדים , על ידי שזרם העובדים ייסד שלוחה מיוחדת לעולים דתיים שבה הוא התחייב להעניק חינוך דתי – "הפשט הדתי . " כך קרה שזרם העובדים , בעל הזיקה הציונית הסוציאליסטית , הכפיל את כוחו היחסי , ונעשה מהזרם השני בגודלו , עם פחות מרבע מאוכלוסיית התלמידים בעת קום המדינה , לזרם הגדול ביותר שכלל יותר ממחצית התלמידים . חוק החינוך הממלכתי – ביטול לכאורה של הזרמים התנגדותן של המפלגות הדתיות השותפות לקואליציה למדיניות החינוך של הממשלה הביאה , בשנת , 1951 לנפילתה ולבחירות חדשות . ה"מודוס ויוונדי" שהושג עם המפלגות הדתיות אפשר הקמת ממשלה חדשה שהרכבה היה דומה לזה של קודמתה . במרוצת כהונתה הצטרפו אליה הציונים הכלליים , פטרוניו של הזרם הכללי , ובשנת 1953 קיבלה הכנסת את "חוק החינוך הממלכתי , " שלכאורה הביא לביטול הזרמים החינוכיים ( בעלי הזיקות המפלגתיות ) ולאיחודם במסגרת החינוך הממלכתי , אך , למעשה , הזרם היחיד שהתבטל לחלוטין היה זרם העובדים , שכל תלמידיו עברו יחד עם תלמידי הזרם הכללי אל "החינוך הממלכתי . " החינוך שניתן בו היה , במידה רבה , דומה ברוחו לזה שניתן קודם לכן בזרם הכללי והוא היה כפוף למזכירות הפדגוגית הכללית של המשרד . ואילו תלמידי הזרם הדתי נכללו מעתה במסגרת החינוך הממלכתי–הדתי , אשר המשיך לשמור על מרבית מאפייניו של זרם המוצא – ובכלל זה הזיקה המפלגתית . הוא היה כפוף למועצה פדגוגית משלו במשרד החינוך והתנהל בידי הפקיד הממונה על מנהל החינוך הדתי . רשת החינוך החרדי של אגודת ישראל לא נכללה בשום ענף מענפיו של החינוך הממלכתי ושמרה על עצמאותה המלאה ( אף יותר מקודם לכן , ( בלי שנאלצה לוותר על מימון מתקציב החינוך של המדינה , וכך למעשה נמשך בחינוך הממלכתי קיומם של שלושה זרמים שונים . החוק משנת 1953 ביטא למעשה את עמדתו של ראש הממשלה דוד בן–גוריון , כי ההסדר החדש – שמבטיח אוטונומיה מוגבלת לחינוך הממלכתי הדתי ועצמאות כמעט מוחלטת לחינוך החרדי הלא ציוני – יש בו , מן הצד האחד , הבטחה של שקט ויציבות במערכת הפוליטית , ואין בו , מן הצד האחר , כדי לסכן את ההגמוניה המוחלטת של הציבור ילדים חרדיים תלמידי "חדר" בבני ברק . בתי הספר החרדיים החזיקו מסגרות נפרדות ולא גילו בתקופה שלפני הקמת המדינה רצון להצטרף למערכת החינוך היישובית המאורגנת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help