sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:282

כמה מדפוסיו של האבל המסורתי ונוספו אליו יסודות של האבל כפי שעוצב בחברה החילונית . ה " יזכור " שכתב ברל כצנלסון אחרי מותו של יוסף טרומפלדור בי " א באדר תר " פ ( 1920 ) שמר , לכאורה , בפתיחתו על הדפוס המסורתי , אך במקום " יזכור אלוהים " כתב כצנלסון " יזכור עם ישראל . " נוסח זה נעשה , אם כי בשינויים מסוימים , לנוסח הקבוע במרבית האירועים הלאומיים והציבוריים והוא שולב גם בטקסי האזכרה של צה " ל . אחרי מלחמת יום הכיפורים ב1973– השתנתה האווירה בנוגע לאבל ולקינה . אורח החיים הסגפני , המסתפק במועט , החושש מביטוי יתר , עמד בסתירה לתרבות היומיום הצרכנית . גם תרבות התקשורת לא אהבה את נצירת הרגשות ואת המאמץ שלא לחשוף את האני במצוקתו ובכאבו . הדפוסים החדשים הדגישו את הנזק שבהתאפקות , גברה הקריאה לביטוי הרגש והמועקה . כבר לא נתבקשה צנזורה " ) חרוש והחרש , ( " אלא הפורקן . גילוי מגבלות הכוח במלחמת יום הכיפורים וההעזה לבטא את הציפייה לשלום דחפו את האנשים לבטא יותר ויותר את המועקה והבכי הופיע שוב . עתה כבר הותר לקבל את המוות בכאב , בתפילה , בתחנונים , בכעס ובהתקוממות . השינוי הזה התחולל במסגרת של רטוריקה של ביטוי עצמי חד–פעמי ושל ריבוי עצום של שירים נוגים שמרבים להשמיעם בימי אבל . גם המנהג היהודי המסורתי של "ישיבת שבעה" היה לנחלת הכלל והוא משקף צורך אנושי–חברתי של מתן ביטוי לרגשות של סולידריות והזדהות עם המתאבלים . לעומת ההיתר לבכות על הצעירים , לקונן על פצעים היסטוריים , הזקנה , ששיעורה בחברה הישראלית גדל והיא היתה לחלק מסימני ההיכר שלה , הביאה עמה תחושות חזקות מאוד של אכזבה משינויים דרמתיים שהתחוללו בארץ בשנים ספורות , תחושות חזקות שיש צורך לחזור אל זיכרון רב–שנתי ורב–דורי ולבסס עליו את הכבוד לאדם שעבר הרבה בחייו , לבנות זיכרון שיהיה בו מקום להתנסויות של הדורות , לביוגרפיות המגוונות וליצירה התרבותית המצטברת . המוות של הזקן הוא חלק מהתהליך הזה . כבר לא מותו של איש בעל סמכות להכתיב לדורות הבאים בצוואתו , אלא מוות המעניק ירושה תרבותית שבאמצעותה יוכל הדור הצעיר , אם ירצה , לבנות את העולם שלו . בסוף המאה ה20– ובראשית המאה ה21– ניכרים בקרב הציבור החילוני חיפושי דרך גוברים במטרה לעצב דפוסים לא–אורתודוקסיים ואף חילוניים למועדי מחזור החיים . רב מספר החתונות המתקיימות בטקס חילוני , המשלב בתוכו כמה ממרכיבי הטקס המסורתי , אך נערך ללא רב . עולה בהתמדה שיעור הנפטרים שהם או בני משפחתם מבקשים שטקס הקבורה לא יהיה דתי והם מבקשים לפיכך להיקבר בקיבוצים או בבית קברות אזרחי . משפחות חילוניות רבות , המבקשות לקיים לרגל בר / בת מצווה או לרגל חתונה טקס שיתבסס על המורשת היהודית , אך לא בנוסחה האורתודוקסי , פונות לקהילות הרפורמיות ( של התנועה ליהדות מתקדמת ) או הקונסרבטיביות ( של התנועה המסורתית . ( משפחות חילוניות אחרות פונות אל " שטים" ( מכון החגים של התנועה הקיבוצית , ( אל "עלמא – מכללה עברית , " אל "מכון החגים החילוני , " אל "המדרשה" באורנים , ואל גופים נוספים , המסייעים למעוניינים בעיצוב של דפוס טקס חילוני למועדי מחזור החיים שלהם . לקריאה נוספת : אצילי , א , יחסו של השוה"צ לדת ולמסורת , גבעת–חביבה , . 1984 בן–גוריון , א , ושוע , צ , ( עורכים , ( ילקוט אבלות , תל–אביב וביתהשיטה , . 1990 גרץ , נ , ( עורכת , ( נקודת תצפית : תרבות וחברה בא " י ; תל–אביב , תשמ " ח . זעירא , מ ,. קרועים אנו – זיקתה של ההתיישבות העובדת בשנות העשרים אל התרבות היהודית , ירושלים , . 2002 שפירא , א , "המוטיבים הדתיים של תנועת העבודה , " בתוך : יהודים חדשים – יהודים ישנים , תל–אביב , . 1997 מערכת החינוך והמתח הדתי–חילוני נמרוד אלוני ויואב סילברט בתנועה הציונית היו מראשיתה השקפות עולם שונות , ולעתים נוגדות , בעניין מקום הדת במדינת היהודים העתידה . כדי לשמור על אחדות התנועה , ולאפשר קיום של דתיים וחילונים בצוותא , הוסכם כבר בוועידה הציונית במינסק , בשנת תרס"ב , ( 1902 ) לאפשר בתוך התנועה הציונית קיום מסגרות נפרדות לחינוך דתי ולחינוך שאינו דתי . בארץ–ישראל היה אז המצב סבוך יותר . מתיישבי "העלייה הראשונה" במושבות היו רובם הגדול דתיים , אך בין המורים בלט חלקם של החילונים , שכינוים היה אז החופשיים . כאשר נתוועדו המורים לתכנן ולתאם את עבודתם , באספותיהם בין השנים תרנ"ב ותרנ"ה , ( 1895-1892 ) נתגלעו לא אחת מחלוקות עזות בין הרוב החופשי שבקרב המורים למיעוט הדתי , והיו מורים דתיים שפרשו מהאספות , כנראה על רקע זה . אף שנעשה ניסיון לנהל את חיי בית הספר באופן שלא ינכר את ההורים הדתיים , נפתחו באחדות מהמושבות "חדרים" מסורתיים , בעידודה של אגודת "שומרי תורה" הדתית–קיצונית מירושלים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help