sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:281

מעין תהליך של שיבה למשפחה . העלייה ההמונית מארצות האיסלאם , שבהן העמידו קהילות ישראל את המשפחה במרכז הווייתן , העצימה את התהליך הזה . למרות הזעזועים הרבים שעברה החברה הישראלית , ואולי בגללם , פחתה הביקורת הבין–דורית הקיצונית . נתגלתה נכונות לעצב את החתונה כטקס שבו שותפה החברה . בחתונה הובע הרצון לחוזה המרכך את תביעת החברה מהמשפחה ומהיחיד , והשאיפה לביצור הצריכה המשפחתית התרחבה . השינויים התקבלו בקרב רבים ברגשות מעורבים . המלבוש והתרבות עוד היו צנועים ומסתפקים במועט , אך טקסי החתונה נעשו יותר ויותר ביטוי לפנטזיה של ההורים ושל החתן והכלה . החתונה קיבלה יותר ויותר אופי של תפילה להצלחה בהקמת הבית , בגידול הילדים , בהנחלת מורשת המשפחה . החזרה לדפוסים מסורתיים , להדגשת הופעת הרב , צלם הווידיאו והתזמורת המרקידה את הקהל באו לאשר את חלום הקהל . בקרב חלקים ניכרים של החברה הישראלית הלך והתפשט דפוס של מסיבות חתונה המוניות , ולעתים קרובות ראוותניות , שאליהן באים המוזמנים עם מתנת חג בדמות צ'ק . דפוס זה היכה שורשים כה עמוקים עד שגם משפחות מעוטות אמצעים חשות שהן מחויבות לו , למרות עלותו הגבוהה . מן הצד האחר , עוד ועוד זוגות החלו לגור יחד לפני הנישואים , או לא להתחתן כלל אך לחפש דרכם כזוג במשפחה . ואילו המשפחה , הבאה לתת מקלט רגשי , חירות למימוש אישי , הביאה עמה את תפיסת הסובלנות המינית שבסופו של דבר עודדה גם את ההכרה החברתית בהומוסקסואלי 6 ת ובלסבי 6 ת . במחזור החיים נועד פרק מיוחד לפגישה עם המוות . ביישוב העברי בארץ–ישראל וגם במדינת ישראל היה המוות מופיע לעתים באופן אלים במלחמות , בתאונות ובמגפות , אבל כמובן גם באופן טבעי , בזקנה . פעם הוא הופיע כקוטע את מחזור החיים ופעם כמשלים אותם . פעם כביטוי לטבע , לחסדו ואלימותו , ופעם כביטוי לאוזלת היד או לאלימות האנושית . הפגיעה האלימה שאליה התרגלו יהודים ערערה את הדרך שבה התייצב היהודי מול המוות . המוות התקבל כחלק מהיות האדם יצור החי בפרוזדורים החשוכים של ההיסטוריה . לא היה אפשר להצדיקו הצדקה תיאולוגית . מי שהמשיכו לבקש הסברים תיאולוגיים או אידיאולוגיים למוות העדיפו לשתוק . הקינה כניסיון להחלים על ידי השהיית הפרידה , ולהופכה מפצע לתרופה , לא הספיקה . לא היה מקום וזמן לקינה . הסופר י"ח ברנר ראה במוות את ההיגיון האנושי היחיד , אך טען כי מולו עומדת תאוות החיים הלא מוסברת . צריך לעמוד מול האבסורד שבמוות ולא לקונן על המת . המשוררים וקוראיהם הבינו לפתע כי אין שומע לבכי המסוגנן , שהוא חושף את החולשה יותר מאשר את יכולת העמידה . לנוכח המשברים ההיסטוריים , שהפכו את המוות לאורח אלים ומצוי , היתה תחושה כי יש לקבל את המוות בדרך אחרת . מצד אחר , ההגנה העצמית היהודית בראשית המאה ה20– כבר לא היתה יכולה לקבל את רצח היהודים כתופעה טבעית . הפנמת התחושות האוניברסליות וההומניות הביאה לגילוי קשה : המוות בא על היהודים מידי בני אדם השווים להם . כך נולדה הקינה השותקת שהועברה לארץ–ישראל . העמידה מול המוות ללא בכי , ללא טקסט או מנגינה קבועים , היתה קשה מאוד . התביעה היתה להתייצב מול החלל הריק בגבורה סטואית . צדה האחר היה שבזכות השתיקה תבוא הכתיבה . המדרש הפוליטי שייכתב ייכנס לספרי ההיסטוריה ויישאר אחרי מות המת . מצד אחד , היה בהלוויה אלם , מצד אחר היתה הקפדה על הנצחה בנאום ובספר . מצד אחד איסור דמעה , מצד אחר תרגום התחושות לטקסטים עמידים וחופשיים מ"נוסח . " העמידה הציבורית אל מול האסון מתלווה אל הראייה המשפחתית שעל האדם להפוך את צערו לחלק מן הכוח הציבורי הנאגר . הפער בין התחושות האישיות המיוחדות של בני המשפחה לבין חובתם לציבור , בין הצורך לבטא את האסון לבין הצורך לא לרפות ידיים , יצרו , בייחוד אחרי מלחמת העצמאות , קרע פנימי שנמשך זמן רב . אמהות ואבות שכולים כתבו לציבור דברי השלמה וחיזוק בעוד שבכתיבה פרטית , ביומנים ובהתייחסות פרטית משפחתית , הביעו ייאוש ואכזבה מרה . התרבות של הקינה השותקת לא היתה הדרך היחידה להתמודדות עם האבל . העולים ארצה הביאו עמם תרבויות קינה מגוונות ונוסחי אבל רבים . גם אלה שלא היו דתיים חזרו לעתים על פרטים של האבל המסורתי מבלי להזדהות עם משמעותו . בנסיבות שהצדיקו את עיצוב האבל באופן לאומי , נשמרו לעתים עוד ועוד זוגות החלו לגור יחד לפני הנישואים או לא להתחתן כלל . מצדדים שונים החלו בארגון טקסי חתונה אזרחיים . בתמונה : חתונה אזרחית הנערכת בשוהם ( 2002 ) בידי עירית רוזנבלום , ממלאת מקום יו"ר המועצה המקומית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help