sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:280

תרבות שונה מזו של החברה הדתית . סביב המטלות הקשות , המפגש עם סכנת המוות , ההיוודעות למצב המורכב והפוגע של התקופה , מתגבשת בו חברה זמנית הנעשית לפעמים בסיס לקשרים הנמשכים כל החיים . מכאן יוצאות חבורות אל טיולים ברחבי העולם , בדרך כלל לארצות שבהן יוכלו לנצל תכונות ומיומנויות שרכשו בצבא ( תפקוד ברמת חיים נמוכה , עמידה במבחני שרידות והתמצאות , יחס לטבע ולמכשולים שהוא מציב . ( גם האתוס של החלוצים משפיע על קיום מסעות לארצות שאינן נציגות ה > דמה הטכנולוגית והגלובליזציה . ההכרעה על יצירת משפחה היא מהדרמתיות במחזור חייו של האדם . המשפחה היהודית החופשית בארץ–ישראל עברה , מבחינה זו , תהליכים מהפכניים . המשברים שפקדו את הקהילות היהודיות כקולקטיבים , חוסר היכולת של הורים רבים להכין את בניהם ובנותיהם הכנה מקצועית וכלכלית לחיי הבגרות , התחושה שכל דור עומד לעצמו , שיש לשמור על חופש אישי , לקדם את שוויון ערך האישה , בצד העלאת בעיות המשפחה בספרות ובתרבות המודרניות – כל אלה הביאו למצב של אובדן השידוך המסורתי . לא ההורים בוחרים עוד את הכלה והחתן . החיזור ובחירת בן הזוג באהבה נהפכים לגורם המרכזי . המצב החדש הזה עורר שאלות בנוגע לדרכי קיומם של טקסי החתונה . הממסד הרבני בארץ קיבל מידי השלטונות העותמאניים , הבריטיים והישראליים את המנדט להבטיח מבחינה אדמיניסטרטיבית ליהודים , באמצעות ההלכה , את טקס הנישואים הדתי , אך לא אל כולם הוא דיבר . החתן והכלה לא גדלו בתוך חברה שהכירה את הרבנים . בתקופת העלייה הראשונה , עד , 1904 עדיין היתה החתונה מסורתית . בתקופת העלייה השנייה כבר ליוו את החתונה ספקות רבים . כבר היה ברור כי תקופת השידוך הסתיימה , כי הזוגיות באה לקיים את האהבה והיא אינה מחייבת גידול ילדים בהכרח . הזוג מ 6 נע גם על ידי אהבה וגם על ידי אידיאל משותף , יש לו צרכים פסיכולוגיים והוא צריך למנוע שהם יפגעו במרקם העדין של החבורה . אף שטקסי החתונה של החלוצים נערכו פחות או יותר במתכונת המסורתית על ידי רב או איש דת , לחתונה עצמה כבר ניתן בחברת החלוצים אופי חדש . עיקרה היה בהתייצבות הזוג מול חבריו , בני גילו , אחיו למשימה , והבטחה כי הזוגיות שלו לא תפורר את חבורת החלוצים . היא היתה מפגש גדול של בני אותו גיל , היו בה הרבה ריקודים , שתיית יין , אכילת מטעמים . היה בחתונה גם מן הגעגוע לחתונה בבית ההורים , אך גם ידיעה כי בית זה רחוק . בתקופת העלייה השלישית , אחרי מלחמת העולם הראשונה , אחרי התוהו ובוהו , הרצח ההמוני , המהפכה , החריפה שאלת החתונה . עוד חלק מהקהילה המסורתית נקרע ממנה . רוח רדיקלית הציפה הכול , ובכלל זה את הטקסים והנהגים . בהרבה מקרים היה טקס החתונה פורמלי פחות ולעתים לא נערך כלל . מדרשים חופשיים נאמרו בטקס מפי אנשים שלא היו רבנים או כלי–קודש . זוגות רבים נישאו בטקס משותף . הטקס עצמו היה מינימלי . הרבה ריקודים אקסטטיים ופחות טקסי 6 ת . בכל תקופת המנדט היו זוגות שחיו כנשואים לכל דבר , אבל שנישאו נישואים פורמליים רק עקב אילוצים , כשהיו צריכים דרכון משותף , או כשהיו צריכים לקבל שכר כחיילים או פקידים . לעתים התקיימו חתונות אלו הרבה אחרי שנולדו ילדים . היו נישואים שנערכו לצורך קבלת רישיונות עלייה ( סרטיפיקטים ) במסגרת טקסי נישואים פיקטיביים . הדבר חייב לתכנן מלכתחילה ארגון גירושים מסודרים . באותה תקופה היה הערעור על טקסי הנישואים והירידה בערכם מל 6 וה בדיונים לא פוסקים בשאלת היחס שבין המשפחה לחברה . היה צורך לדאוג לקשר הנכון שבין אהבה "פרטית" ובין החיים המשותפים בתוך החבורה ומחוצה לה . בקיבוצים , שביטאו את המתח באופן הקיצוני ביותר , היו ניסיונות להתמודד עם השאלות שנוצרו : איך לדאוג לחירותה של האישה במשפחה , כיצד ניתן לגדל ילדים באופן שלא יבודד את המשפחה , איך לשמור על אהבת אמת ולא להפוך את המשפחה לתא כלכלי משפטי גרידא . היו ניסיונות לאהבה חופשית , לנודיזם , אך כולם נעשו מתוך יחס רציני ביותר אל מקומו של הזוג ואל מקומה של המשפחה בחברה הסובבת . החרדה שמא השותפות המשפחתית תערער את יסודותיה של השותפות הקהילתית גרמה לעתים לתופעות יוצאות דופן : הזוגות הקפידו לא לשבת יחד בחדר האוכל , והיו שנכנסו אליו בדלתות נפרדות . היו קיבוצים שהגבילו את מספר הילדים בהחלטה של הקיבוץ ובקיבוצים אחרים נתן הכלל לילדים את שמם . במקומות מסוימים התעקשו לא לקרוא להורים אבא ואמא אלא בשמותיהם . אבל המשפחה הלכה וכבשה את מקומה , למרות , ולעתים בגלל , סימני השאלה . משנה לשנה היא התחזקה . היא ניצחה את תחזיות הפירוק . המשפחה שצמחה בחברה הקיבוצית היתה משפחה שהכירה באוטונומיה היחסית של הילדים והנוער ולא הכירה בסמכויות המובנות מאליהן של ההורים . ניסיונות בפדגוגיה מודרנית יצרו הפרדה יחסית בין ההורים לילדים . הורים ומורים התעמקו לא רק באידיאולוגיה אלא במשנת פסיכולוגים על הילד וגידולו . הם פעלו ליצירת אווירה שבה ינשמו הילד או הילדה אמנות , היסטוריה , שבה ילמדו להנהיג את עצמם ואת האחרים , שבה יכינו אותם להשתתף במשימות שבהן לא ישתתפו הבוגרים . עם הקמת המדינה , עם העלייה ההמונית ובה פליטי השואה , גבר הצורך בגיבוש המשפחה . המשפחות החלו להיות רבגיליות יותר . למרות ריבוי יתומים , וצעירים ללא הורים , היה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help