sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:279

הזה שימשו להן העלייה לתורה ולימוד הנחת התפילין טקסים חד–פעמיים שבאו לשדר סובלנות ופתיחות , רצון לקבל יחס אישי ולהוסיף נדבך להתנסות המשפחתית . לפי ההלכה , מגיעה הנערה לבגרותה בגיל שתים–עשרה , ומעמדה , כבת עונשין מבחינה דתית , נעשה דומה למעמד הנער בר המצווה . ואולם המסורת לא הכירה אירועים חגיגיים לכבוד בת המצווה . בתנועה הרפורמית , ובעקבותיה גם בחלקים של התנועה הקונסרבטיבית , נקבעו טקסים ייחודיים שהיו משותפים לנערים ולנערות . בשנות ה60– וה , 70– בהשפעת התפשטות הרעיון של שוויון מעמדה של האישה , הסתמנה מגמה בקרב חוגים דתיים שונים לחגוג גם את חגיגת בת המצווה . כמעט בו בזמן החלה התופעה להתפשט גם בקרב הציבור החילוני , אבל בו , מטבע הדברים , נושאות חגיגות הבת מצווה אופי חילוני . במקומות רבים , בעיקר בהתיישבות העובדת , אך לא רק בה , התגבש המנהג של טקס בר / בת מצווה משותף לנערים ולנערות , הנערך בדרך כלל לקראת סיום שנת הלימודים השביעית ( כיתה ז , ( ' ואותה השנה מוקדשת לתהליך הכנה חינוכי לקראת האירוע . עם התבגרותם עוברים הנער והנערה לתרבות של נעורים . לרבים היתה תנועת הנוער דרך המלך להתארגנות העצמית ולבניית זהותם הנפרדת . במשפחות רבות סימלה ההצטרפות לתנועת נוער מגמה של התנתקות מהמסורת ומהערכים של דור ההורים . ואולם במשפחות לא מעטות היתה תנועת הנוער גשר אל הדור של ההורים , שאף הוא השתתף בצעירותו בפעילות של תנועת הנוער . אחרי שנים של נתק בין–דורי תוגבר הקשר בין הורים לילדים . עם זאת הסתמנו גם התארגנויות של קבוצות ויחידים מסביב לתרבות המיובאת מן המערב , בהשפעה עמוקה של אמצעי תקשורת וסוכנויות צריכה . בשנים האחרונות החלה שוב תופעה של התארגנות עצמית של נוער עם סיום בית הספר התיכון להליכה למשימות חברתיות , לחינוך נוער , לחיי שותפות ולביקורת חברתית . למרות , ובגלל , העמקת חברת הצריכה התגלתה גם חברת המצוקה . מתוכה קמו צעירים שהחלו למרוד בדפוסים המקובלים ולפלס דרך לתרבות הנעורים המתפתחת מסביב לביטוי עצמי , לביקורת על החברה הקיימת . במחזור החיים הישראלי תופס הצבא – כגוף של צעירים המעמיד משימות קשות ומבגרות – מקום חשוב ביותר . כאן נפגשים נערים ונערות מחוגים שונים , משכבות סוציאליות שונות , מארצות מוצא שונות . אף שהצבא מאורגן כפרהסיה שאינה פוגעת בהלכה , באופן פרטי נבנית בו חברה בעלת אף שטקסי החתונה של חלוצים נערכו פחות או יותר במתכונת מסורתית , לחתונה עצמה ניתן אופי חדש והזוג התבקש להבטיח כי הזוגיות שלו לא תפורר את החבורה הקיבוצית . בתמונה : חגיגת חתונה "משולשת" בקיבוץ יד מרדכי בשנת 1962

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help