sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:278

השפעה חוזרת על הדרך שבה עיצבה החברה הישראלית את מחזור חייה . קווים אופייניים למחזור החיים בארץ במחזור החיים שהתעצב והלך ביישוב ובמדינת ישראל כמעט לא התעורר ויכוח על ברית המילה עצמה . חוץ ממקרים ספורים התקבלה ברית המילה כמעשה מחייב . יש להניח שהטקס הכרוך בכך הובן במשפחות החילוניות , ובכלל זה גם אלו שנמנו עם ההתיישבות העובדת , כטקס כניסה למשפחה ולעם ולא כאקט אמוני–תיאולוגי . בקיבוצים פרץ לעתים ויכוח סביב השאלה : היכן לקיים את הטקס – בבית החולים או בקיבוץ , והאם לשמור על כל דפוסיו הדתיים ? היה מקרה בקיבוץ אחד שהתעורר ויכוח , אך הוא היה בין האב שביקש לוותר על ברית המילה לבין הקיבוץ שעמד על כך שהטקס מחייב . בחלק גדול מהמקרים הטקס לא היה פומבי ונעדר ממנו במידה רבה הערך הסימבולי ; לעתים קרובות הוא נערך בבית החולים . מחוץ ליישובי ההתיישבות העובדת חלק ניכר מהמשפחות החילוניות נהגו לערוך טקס ברית מילה דתי , אם במתכונת המוכרת של אולם שמחות ואם במסיבה צנועה בחוג המשפחה , אבל תמיד היו אלה שנמנעו מכל היבט טקסי ועשו את המילה בבית החולים , לעתים קרובות בידי רופא ולא בידי מוהל . מדי פעם נשמעו קולות , בעיקר בין רופאים , על נזק רפואי אפשרי לנימול , אך הם לא הצליחו לערער את הקונסנזוס המקיף סביב ברית המילה , שמרבית החילונים מבצעים אותה בתוקף המוסכמה בדבר היותה אות השתייכות לעם היהודי ומתוך תחושה שהטקס , המשפחתי בעיקרו , מעיד על סולידריות משפחתית . ראוי עם זאת לציין שיש ארצות , כגון ארצות הברית , שבהן מבוצעת מילת בנים בחלק ניכר של האוכלוסייה הלא יהודית , גם בלי שנלווה אליה טקס כלשהו . את המקום של טקס הכניסה לחדר המסורתי , לימוד האלפבית וסיפורי החומש תפס בחיים החדשים טקס הכניסה לבית הספר . זהו טקס לאומי באופיו , עם היבט משפחתי לא מבוטל , העומד על מסורת בית–ספרית מובהקת . המשפחה מוסרת בו חלק מסמכויותיה החינוכיות לידי בית הספר , לחברה . בבית הספר לומדים גם את סיפורי המקרא , אך הם מצטרפים לטקסטים חדשים , לסיפורי עלילות של חלוצים , של גיבורים היסטוריים , ולספרות ילדים שפלשה בסערה לעולם הילדות החדש . בית הספר החדש משתמש בזמר , באמנות הפלסטית , בתרבות הגוף , כחלק בלתי נפרד מתהליך ליווי הצמיחה מילדות לנעורים . בתהליך זה של גיבוש אורח החיים לילד תופסים מקום מיוחד אמצעי התקשורת , הרדיו , הטלוויזיה ועתה האינטרנט , שעשו מהפכה באורח החיים ובחיי היומיום של הילדים . טקסי הבר מצווה החדשים עברו גלגולים רבים . בחברות חילוניות שונות הם היו לטקס מעבר מעולם הילדות אל עולם הנעורים . בחברה החילונית היישובית נהגו משפחות רבות לערוך טקס בר מצווה מסורתי , שכלל גם "עלייה לתורה" בבית הכנסת . התנועה הקיבוצית , שבשנות ה20– נעשתה לגורם המשפיע בעיצוב דפוסים חדשים לחגי ישראל ולמועדי מחזור החיים , לא הקדישה באותה תקופה מחשבה יצירתית לטקסי הבר מצווה פשוט כי רק בסוף אותו עשור הגיעו ילדי קיבוץ ראשונים לגיל הבר מצווה . רק במהלך העשורים הבאים התפתחו דפוסים חדשים של חגיגות הבר מצווה . תנועות נוער בעלות אתוס צופי , שאימצו את שנת הבר מצווה , ביקשו לנצל אותה כדי לפתח בקרב חניכיהן כישורי הישרדות ופעילות בחבורה לטיפוח הצד המשימתי . טקס הבר מצווה היה לקבוצתי והוא צוין בנאומים של מורים , מדריכים ומנהיגים . שנת הבר מצווה היתה לשנה של אתגרים המבוססים על האמונה ביכולת החניך לעמוד במבחני חניכה שיאותתו לו מה הן המשימות שלהן ייקרא בבגרותו . ביישובים שונים נקרא הנער לעבוד יום עבודה מלא , לשמור ליל שמירה , לשרוד בשדה . בשנות ה70– וה80– החלו להישמע קולות חדשים : חגיגת הבר מצווה נעשתה לטקס מגבש משפחה . ילדים נקראו לברר בשנה זו את שורשי המשפחה . בהיות רבים מהם ילדי מהגרים נמחקה אצלם לעתים הסאגה של המשפחה , כדי לא "לקלקל" את תהליך הקליטה . כאן התחוללה תפנית . נעשה ניסיון להתגבר על מחסומי ההשכחה שליוו את העלייה ארצה . החל תהליך של היזכרות , שהתרכז לאטו דווקא סביב גיל הבר מצווה . סבים סיפרו לנכדיהם . הנערים נקראו , במסגרת של מבצעי " שורשים , " לברר את "סודות" המשפחה . שלא כבני החלוצים , שרובם לא הכירו את הסבים או לא יכלו לתקשר איתם בגלל מחסומים של שפה , הפעם היה את מי לראיין . נערכו תיקי משפחה ובהם עדויות על מוצאה . כיוון שהתהליך נעשה לא רק באופן אינדיווידואלי אלא בקבוצות , החל להישמע סיפורו המגוון של המפגש הלאומי–ההיסטורי של הקהילה . בבתי הספר העממיים החל גם תהליך בירור של סיפור המקום על גלגוליו . בדרך כלל , סיפור הראשונים שלעתים קרובות עוד יכלו לספר , ואם לא – בא נציג הדור השני , שראה בעצמו את נציג הסיפור המקומי . ההיסטוריה המשפחתית וסיפור המקום החלו לתפוס מקום מיוחד בחיי היומיום של הציבור . התהליכים האלה ל 6 ו בהדגשת המשפחה המורחבת במקום קהילת הגיל והמקום . אירועי הבר מצווה החלו לחזור לדפוס המשפחתי . כל ילד זכה להתכנסות של משפחתו ועמה חזר לטקסים מסורתיים לא כתהליך של "חזרה בתשובה , " גם לא כאימון לקראת חייו כבוגר , אלא כחלק מתרבותו , להעיד על שייכותו למשפחה וללאום . היו משפחות חילוניות שבשלב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help