sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:277

שלעתים הם שאובים מן המסורת , משדרים רצון לפרוץ אל חופש ואל שוויון של ערך האדם . מן הקהילה היהודית המסורתית שואב הארצישראלי החדש את ערכי הצדקה , העזרה ההדדית , האירוח , אך הוא נפתח לפתרונות רדיקליים יותר כגון " קומונה " מלאה , שותפות בבישול , בביגוד , בעבודה . להתכנסויות המשותפות אין נוסח קבוע וזמן קבוע . כל אחד מביא לשם את הנוסח שעליו החליט באופן ספונטני בנאום , בווידוי , בשיחה , במכתב . במקומות רבים בתקופת העלייה השנייה נפלה הכרעה קיצונית : חיי החברה יתנהלו בשפה העברית . גם אם בשל כך ייאלמו הרבה קולות . הדיבור העברי השפיע על המעגל החברתי . המעבר אל העברית ואל העבודה והטבע – כשם שלרבים הוא היה פועל יוצא של ההתרחקות מהעולם הדתי , כך לאחרים הוא שגרם להתרחקות הזאת . בנסיבות של אז הברירה היתה בין חזרה לגולה והיאחזות בתרבותה המסורתית לבין בחירה באורח חיים אלטרנטיבי אמיתי פה , בארץ–ישראל . ליחס אל חגי ישראל היה ממד קהילתי , רעיוני , תרבותי . ליחס אל מועדי מחזור החיים נוספו על אלה , ביישוב החדש בארץ , שאלות בעלות אופי אישי–משפחתי מובהק : איך לחוג נישואים ? איך לציין את הולדת הבן ? איך להביא לקבורה את יקירך שהלך לעולמו ? מכיוון שהרבנות ראתה בעצמה מאז ומעולם אפוטרופוסית בלעדית לטקסים אלה , הביאו הניסיונות לחרוג בהם מהמתכונת המסורתית–הדתית מדי פעם להתנגשויות עם הממסד הרבני . ואילו בתוך ההתיישבות העובדת גברו המאמצים , שלא תמיד עלו יפה , לצקת בטקסי מחזור החיים תוכן יהודי ואנושי חדש . עם קום המדינה נמשך הוויכוח התרבותי על צביונם של מועדיו של מחזור החיים : מה יהיה בו מקומה של הדת ומה מקומה של המסורת החילונית–הציונית שכבר עוצבה , במידה מסוימת , בתקופת היישוב ? האם יש להיענות לתנאים התרבותיים והמדיניים החדשים שנוצרו , ולעצב ביודעים טקסי מחזור חיים שיהיו המשך לא מופרע למורשת הדתיתהמסורתית שהביאה כל עדה מארץ מוצאה , או לקבל ולטפח את המורשת שכבר נוצרה בארץ–ישראל החלוצית של היישוב בטרם מדינה ? הגלים הגדולים של העלייה בשנותיה הראשונות של המדינה , והמאורעות הגדולים שקדמו להקמתה , הקרינו על המציאות החברתית–התרבותית שנוצרה . הם ערערו בהווייתם כמעט על כל מה שהתגבש התגבשות אידיאולוגית ותרבותית קודם לכן . הערעור העיד על צימאון גדול לרעיונות היסטוריים חדשים שרווחו באותה תקופה . לכל התהליכים האלה היתה טקסי הבר-מצווה החדשים עברו גלגולים רבים . בתמונה משנת : 1967 טקס בר-מצווה קיבוצי לילדי בית ספר מנהריה נחוג בשרידי בית כנסת עתיק במצדה . יש שניצלו את חגיגות בר המצווה למבחני חניכה שסיימו שנה של אתגרים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help