sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:267

של המדינה . הוועדה המליצה על מינוי מדענים ראשיים במשרדי הממשלה השונים , שתפקידם יהיה לעודד את המו " פ בתחומי אחריותם . ראשון לאלה היה המדען הראשי במשרד התעשייה והמסחר , שמילא מאז תפקיד מכריע בתמיכה במו " פ , לא רק מבחינת המימון של חלק ניכר מפעילות זו , אלא גם בעידוד פעילויות ובהפצת ידע . התפתחות התעשיות הביטחוניות ותעשיות מתוחכמות אחרות שהחלה באותה העת נשענה במידה רבה על כוח האדם המתקדם ועל הידע שהצטבר במערכת המחקר הבסיסי . חלק נכבד בהרחבה של המו " פ ושל הפיתוח הכללי הרב שהיה במדינה , בייחוד מאז סוף שנות ה , 80– ניתן לייחס לעולים החדשים , בעיקר מברית המועצות , שרבים מהם אקדמאים . נתונים כלכליים מראים כי שני שלישים מהגידול בפריון הכולל של ישראל בשנים 1970 עד 1990 נבע מהמו " פ המקומי והיתרה מקורה באימוץ פירות מו " פ זר ומחינוך והשכלה , שהם השלב המקדים ההכרחי לביצועו של המחקר המקומי . הביטוי העיקרי לכך הוא שבשנות ה90– היתה בישראל התפתחות מרשימה של מגזר התעשיות עתירות המדע ( תעשיות ההיי–טק . ( במהלך אותה תקופה צמחו התעשיות האלה בשיעור שנתי של כ , 16 % – שעה ששאר ענפי המשק הישראלי גדלו בפחות מ . 4 % – יתרה מכך , התוצר של מגזר זה הופנה רובו המכריע לשוק העולמי ובכך הוביל את ישראל לכיוון המיוחד של צמיחה מ 6 טת ייצוא , וסייע בשילוב ובביסוס מעמדה בכלכלה הגלובלית . קצב הפיתוח המואץ של התעשיות המתוחכמות בישראל בתקופה האחרונה הביא לשינויים מופלגים בתפוקה ובייצוא . בארץ מצויים יותר מ 3 , 000– מפעלים עתירי ידע , שבשנת 2003 ייצאו מוצרים פרי מו " פ בסך של כ10– מיליארד דולרים , שהם כמחצית מכלל היצ 6 א של ישראל באותה שנה . תרומת המדע ליצירת המדינה מן התמונה המצטיירת ברור כי המדע תרם תרומה חשובה לתהליך יצירת המדינה והתשתית הפיזית והארגונית להתפתחותה , ובכך יש לו חלק במודרניזציה של אזרחיה כקולקטיב ריבוני . זאת ועוד , נראה כי ישראל היא חברה היוצרת מדע , ואפילו באינטנסיביות ראויה לציון . אך , עם כך , יש לשאול : האם היא יוצרת גם תרבות מדעית – תרבות המשפיעה בעקיפין על דרכי החשיבה , הדימוי והשיח של כלל החברה ? כלומר , עד כמה מחלחלת היצירה המדעית למערכות החינוך , התקשורת והיומיום בישראל ? כאן הנתונים ברורים פחות , אך ניתן לקבוע כי יש פער בין השניים . מערכות החינוך בישראל , בעיקר החרדיות , מתייחסות למדע בחשד , וגם מערכת החינוך הכללית , על שלוחותיה הלא–פורמליות , אינה מקדישה לו מאמץ מועדף . גם מערכת תקשורת ההמונים מציבה ברובה את המדע בתחתית סולם עדיפויותיה . התוצאה הכללית היא שחוגי אוכלוסייה גדולים נשארים מחוץ למעגל הגישה והחשיבה המדעיות , ונוצר פער בין היצירה המדעית בישראל לבין התרבות המדעית בחברה הכללית . פער כזה קיים אמנם בכל מדינה , אך נראה שבישראל הוא גדול יותר מבמדינות המפותחות במערב . בעת ובעונה אחת יש גם סימנים מעוררי דאגה המעידים כי חוסנה המדעיהטכנולוגי של המדינה מצוי בסכנה . בכלל הסכנות הניצבות בפני המערכת ראוי למנות כמה מגמות הדורשות תשומת לב מיוחדת : הידרדרות החינוך המדעי–הטכנולוגי בבתי הספר בארץ ; פיצול מערכת החינוך הישראלית לרשתות אידיאולוגיות וההתרחבות האוטונומית של רשתות החינוך הדתיות והחרדיות ; סכנת ההגירה של כוחות מדעיים–טכנולוגיים ; ערעור יחסי הגומלין בין מערכת המדע וההשכלה הגבוהה לבין המנהיגות הלאומית ושחיקה במימון המערכת . יצוין גם כי בעשורים האחרונים נושבות בישראל רוחות אנטי–אינטלקטואליות שמקורן בשינויים החברתיים , הכלכליים והפוליטיים שהתחוללו בה . הפרופ ' זאב תדמור , לשעבר נשיא הטכניון , קבע במאמר שפרסם בשנת 2003 כי בישראל " יש כיום תהליכים מסוכנים של נהירה לאי–רציונליות ... המסכנים את הישגיה של מדינת ישראל כמדינה מודרנית , מתקדמת , דמוקרטית והומניסטית . " להלן סקירה מדגמית של הישגי ישראל בתחומי המדע והפיתוח השונים , בהדגשת מדע בסיסי . מחקר בסיסי בתקופת טרום המדינה היה המחקר המדעי בארץ–ישראל מצומצם ביותר , אך בלטו בו כמה דמויות ראויות לציון : בראש ובראשונה אהרן אהרונסון , שיש לראות בו את אבי המחקר המדעי בישראל ; ישראל אהרוני , מראשוני חוקרי הטבע של הארץ שבשנות ה20– גילה בסוריה משפחה של אוגרים מוזהבים , אשר צאצאיה נפוצו במרכזי מדע רבים בעולם , ושם הם משמשים כיום הרבה במחקר הביולוגי ; ובנימין וולקני ממכון זיו , שבראשית שנות ה40– גילה מיקרואורגניזמים שונים בים–המלח , וכך הוכיח את קיומם של חיים בים המוות . אחד מאלה , החיידק Haloferax volcanii הקרוי על שמו , משמש ללימוד הגורמים המאפשרים קיום חיים בריכוזי מלח גבוהים . עם חלוצי החוקרים באוניברסיטה העברית נמנו שמעון בודנהיימר , שהקים את ענף האנטומולוגיה ( חקר החרקים ) בארץ ואף תיאר את עולם החי בה ובארצות השכנות ; אלכסנדר אייג , מיכאל זהרי ונעמי פיינבורן , אשר תיעדו את עולם הצומח ומיינו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help