sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:264

חברתית דומה לזו של מדינת ישראל , ניתן לקבוע כי צריכת התרבות , לסוגיה השונים , גם זו הנחשבת ל"גבוהה" וגם זו הנחשבת ל"נמוכה , " תופסת בארץ מקום שאינו נופל מזה שהיא תופסת בהרבה מהארצות המפותחות האחרות . והיא מעוגנת בעיקרה בהוויה חילונית רב–תרבותית , המתרחקת והולכת מן ההקשרים האידיאולוגיים שהיו לה בשנות היישוב וגם במידת מה בשנותיה הראשונות של המדינה . צריכה זו של התרבות החילונית אינה כוללת את היישוב היהודי החרדי , החי במסגרות תרבותיות משלו , אבל היא כוללת באינטנסיביות גוברת והולכת את היסודות המסורתיים וגם חלק ניכר מן הציבור הדתיהלאומי . היישוב הערבי הוא מסגרת תרבותית בפני עצמה , אף שחלקים גדולים ממנו הם בין צרכני תרבות הבידור הפופולרי ברדיו ובטלוויזיה , ויש מתוכו הכובשים לעצמם מעמד גם בין מייצריה של תרבות זו . מדע בישראל נתן שרון במלאת עשרים שנה למדינת ישראל קבע ארנסט דוד ברגמן , אז מבכירי המדענים ואבי המחקר הביטחוני בישראל , כי " עובדה היא שלמדינת ישראל יש שם טוב בעולם המדע . " מדובר כאן במדעים המדויקים ובמדעי הטבע . שני עשורים אחר כך כתב השבועון המדעי רב היוקרה נייצ'ר ( Nature ) כי " יש להתייחס לישראל ברצינות ככוח במדע הבינלאומי , " וכי " מדעניה מסוגלים לתרום תרומות רבות ערך לקשת המדעית לרוחבה . " קביעות אלו תקפות יותר אף כיום , בעשור השישי למדינה . בשנים 2002-1998 תפסה ישראל , מבחינה איכותית , במדעי החומרים ובאסטרופיזיקה מקום ראשון בעולם , במדעי המחשב מקום שני , ובכמה תחומים אחרים , ובהם מתמטיקה , כימיה , ביולוגיה ופיזיקה , היא היתה במחצית השנייה של העשירייה הראשונה . כל זאת על בסיס של מדד מקובל להערכת רמה מדעית , המבוסס על השוואת שיעור הציטוטים , בממוצע למאמר בספרות המדעית , של כלל המאמרים של חוקרים ממדינות שונות בתחומים מוגדרים . אמנם ישראל היא רק כעשירית האחוז מאוכלוסיית העולם , אך היא בולטת גם במספר הגדול של פרסומים מדעיים , שהוא קצת יותר מאחוז אחד מכלל הפרסומים הללו בעולם כולו , ומהבחינה הזאת היא במקום הראשון בעולם ביחס לתוצר הגולמי המקומי , והיא במקום השלישי בעולם ( אחרי שווייץ ושוודיה ) במספר הפרסומים ביחס לגודל האוכלוסייה . זאת ועוד : ישראל מצויה בין עשר המדינות המובילות בעולם במספר הפטנטים הזרים למיליון תושבים שנרשמו בארצות הברית . בשנת 2004 זכו שניים ממדעניה בפרס נובל לכימיה , ובשנת 2005 זכה מדען ישראלי נוסף בפרס נובל לכלכלה . אכן זוהי ארץ קטנה עם מדע גדול . הישגי מערכת המחקר המדעי בישראל מעניקים לה גושפנקה של מדינה מפותחת . מערכת זו משפיעה על דמותה ורמתה של ישראל , משרתת את צרכיה ומשמשת תשתית לפיתוח טכנולוגי , כלכלי , חברתי וביטחוני . היא אחד ממרכיבי העוצמה של המדינה והיא משפיעה על מעמדה הבינלאומי של ישראל . קיומה של מערכת מחקר ברמה גבוהה חיוני גם לחיזוק מעמדה של מדינת ישראל בעולם היהודי ולהידוק הקשר בין יהדות ישראל ויהדות הגולה מבחינת הרמה התרבותית והמדעית . יתר על כן , מאחר שלעם היהודי בתפוצות יש פוטנציאל מדעי וטכנולוגי רב , מערכת המחקר והפיתוח ( מו"פ ) הישראלית עשויה להביא לשילוב האקדמאים היהודיים באשר הם במאמצים הלאומיים של ישראל . התפתחות ההשכלה הגבוהה והמחקר הבסיסי בישראל מאז תחילת המאה הקודמת הם הוכחה לחזון ולמעוף של מניחי יסודותיהם ובראשם תיאודור הרצל וחיים וייצמן . אלה האמינו כי המחקר והפיתוח הם מרכיב יסודי במהפכה הציונית . לדעתם , המחקר המדעי נועד להיות בסיס לתרבות הלאומית של חברה חדשה מודרנית וביטוי סמלי ומוחשי לחברה זו . הם גם היו משוכנעים כי ההתיישבות בארץ–ישראל , הענייה והדלה באוצרות טבע , תצלח אך ורק אם ישכילו המתיישבים ליישם בה את המדע והטכנולוגיה . ההכרה בחשיבותה העליונה של הפעילות הרוחנית המדעית והטכנולוגית היתה מרכיב מרכזי בהיסטוריה של הציונות והיישוב היהודי בארץ–ישראל כבר לפני הקמת המדינה . בשנת 1882 פרסם הרמן צבי שפירא , פרופסור למתמטיקה באוניברסיטת היידלברג ולימים הוגה רעיון הקרן הקיימת לישראל , תוכנית להקמת אוניברסיטה בארץ–ישראל . התוכנית הוצגה ב1897– בפני הקונגרס הציוני הראשון . לתוכנית להקמת האוניברסיטה העברית בירושלים היו שותפים גם מי שציפו כי היא תהיה מרכז רוחני . הטכניון העברי בחיפה שהוקם ב , 1924– האוניברסיטה העברית בירושלים שהוקמה ב , 1925– ומכון זיו ברחובות שהוקם ב1934– התבססו בעיקרם על מספר קטן של מדענים ברמה בינלאומית שהגיעו רובם ככולם מאירופה , מורים מעולים אשר חרתו את עקרון המצוינות על דגלם . אם כי המוסדות הללו עסקו בעיקר בהוראה , והיו מקור למורים ולמהנדסים ליישוב המתפתח , הקדישו אנשי הטכניון מזמנם גם למחקר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help