sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:262

תקציביות וגם מהעדר כוחות אמנותיים ראויים , קמה לבסוף בשנות ה90– אופרה בעלת רמה טובה והיא מחזיקה מעמד . אף הוקם למענה , בהוצאות ניכרות , מבנה מיוחד בתל–אביב . בשום מקום בעולם אין מצליחים לקיים אופרה ( שהפעלתה כרוכה בהוצאות רבות יותר מהוצאות ההפעלה של כל מוסד תרבותי אחר ) בלי תמיכה ציבורית נרחבת . התמיכה הגדולה הניתנת מכספי ציבור לאופרה , הנחשבת למוסד תרבות לא רק "מערבי" אלא גם אליטיסטי , המנותק מצורכיהם של ההמונים הרחבים , עוררה ביקורת בחוגים של מזרחים , הטוענים שמוסדות תרבות ייחודיים לציבורם ( כגון "התזמורת האנדלוסית , " המתמחה במוזיקה מזרחית ) מופלים לרעה . לתזמורת האנדלוסית יש אמנם קהל נאמן משלה , החש כי היא מספקת צורך תרבותי אמיתי שלו , ואין ספק שלקיומה היא אינה נזקקת לתמיכה בסכומי עתק כאלה שנזקקת להם האופרה , אבל תחושת הקיפוח קיימת בכל זאת . הביקוש כמסדיר עיקרי של הצריכה תהליך ה"הפרטה" של התרבות – שמופעו האידיאולוגי התחיל לבלוט רק משנות ה90– ואילך – החל לפעול כמעט מעצמו כבר בשנות ה . 60– הופעתו של ה"ביקוש" כמסדיר עיקרי של הצריכה התרבותית כמעט בכל תחומיה הביא בהדרגה לשינויים במעמד היחסי של מה שנחשב ל"תרבות גבוהה" ול"תרבות נמוכה , " אפילו לפני שהחלו רעיונות פוסט–מודרניסטיים לערער תחת תקפותן של ההגדרות האלה . השפעתו של תהליך זה לא היתה אחידה בכל תחומי התרבות . היא היתה גדולה יותר בתחומים שבהם תהליך ייצור מוצרי התרבות הוא קולקטיבי ותלוי בין השאר גם בגיוס הון פרטי לכיסוי ההוצאות , כגון בתחומי התיאטרון , הקולנוע , הלהקות הגדולות של המחול האמנותי , ובמידת מה גם ביצועי מוזיקה בגופים גדולים . ואכן , בתחומים האלה החל הביקוש לקבוע את ההיצע . פה ושם היו מקרים של תומכי תרבות ציבוריים ופרטיים שדאגו להיצע של מוצרי תרבות גם בהעדר ביקוש , אף כי בטווח הארוך לא החזיקו מפעלי תרבות נתמכים מעמד זמן רב כאשר פעלו בניגוד לכוחות השוק . תלות זו בביקוש בלטה פחות בתחומים שבהם פועלים יוצרים יחידים , כגון בספרות ובציור . שם יכול יוצר יחיד ליצור את יצירתו ואפילו , בהעדר מממנים מבחוץ , להוציא את ספריו ולארגן תערוכות מיצירותיו על חשבונו . רק ספרי שירה ספורים יוצאים בארץ בלי "השתתפות עצמית" של מחבריהם . מצב דומה קיים גם באמנויות הפלסטיות . אבל גם כאן נוצרו פערים עצומים בין יצירותיהם של יוצרים פופולריים , שליצירותיהם היה ביקוש גדול יותר , לבין יוצרים שלא זכו לאותה מידה של פופולריות . בתחום הספרות הגיעו "רבי מכר" להיקף מכירות גדול עשרת מונים מהיקף המכירות של ספרים רגילים . בציור נוצר פער ענקי בין הסכום שמוכנים משקיעים ואספנים לשלם בעד יצירותיהם של אמנים ידועים לבין מה שהם מוכנים לשלם בעד יצירותיהם של אמנים ידועים פחות . יש הסוברים שבתחום הציור הקשר בין האיכות לבין הפופולריות מהודק יותר מאשר בתחום הספרות . אבל בולטת העובדה שבצד ספרות פופולרית דלת איכות ורבת תפוצה יש גם ספרות איכותית הזוכה גם היא לתפוצה נרחבת . אבל , ככלל , היתה לקראת סוף המאה ירידה הדרגתית בהפצת ספרים והכנסותיהם של המו"לים גם הן ירדו . חלק מהוצאות הספרים עברו להבטחת השוק באמצעות שיטות שונות של רשימות מנויים . בייחוד זכתה בשנים מסוימות להצלחה רבה "הספרייה לעם" של הוצאת עם עובד , שהכנסתו של ספר לרשימתה היתה מבטיחה לו תפוצה העולה עשרת מונים על זו של ספר שנמכר במה שקרוי "מכירה בודדת , " אלא אם כן נעשה לרב מכר . מאמץ מרוכז להגברת תפוצתם של ספרים נעשה באמצעות מיזמים כדוגמת "שבוע הספר , " שבו מרכזים בכמה וכמה ערים ויישובים תערוכות ספרים משותפות של רוב הוצאות הספרים ומוכרים ספרים במכירה מוזלת . יש הוצאות ספרים שחלק ניכר ממכירותיהן השנתיות נעשה במסגרות כאלה . השפעת השינויים החברתיים בארץ על מעמדו של התיאטרון בארץ החלה להיראות כבר בשנות ה . 60– עד אז היו קיימים בארץ כמעט רק תיאטרונים רפרטואריים , שהתבססו על צוות שחקנים קבוע ועל העלאה בו זמנית של מחזות אחדים , שבחירתם היתה אמורה לבטא איזו השקפת עולם או גישה תרבותית איכותית ולהציע מבחר הצגות שיש בו ייצוג תרבותי מקיף ככל האפשר . מבנה זה של התיאטרונים לא אפשר להם לכסות את הוצאותיהם וכמעט כולם היו תלויים בסובסידיות ממשלתיות ועירוניות , שכיסו 65 % מתקציבי התיאטרונים הנתמכים . לא כולם החזיקו מעמד , הוותיק בתיאטרונים , " האוהל , " נסגר בשנת 1969 וכמוהו עוד כמה מהתיאטרונים השוליים יותר . הערעור במעמדם הכלכלי של התיאטרונים הגדולים בא יחד עם הופעתם של התיאטרונים ה"מסחריים" – תיאטרוני אד הוק , שהוקמו להעלאת הצגה אחת בלבד , לרוב של מחזמר שזכה לפופולריות בחו"ל . השיטה היתה דומה למקובל בתיאטרון המסחרי של ארצות הברית , של בריטניה ושל עוד כמה מקומות : לכל הצגה כזו היה מממן , שהיה משקיע בגיוס בימאי ושחקנים ידועים , בתפאורה יקרה , וגם סכומים גדולים בפרסום ויחסי ציבור . הצד השווה בכולם היה שאחרי שורה של הצגות , לפעמים אפילו רבות מאוד , היו מורידים את ההצגה ומפרקים את הלהקה ומתחילים את כל התהליך מן ההתחלה . כוונתו של המממן היתה מן הסתם להרוויח כסף , אף כי אחדים מהם היו נגועים בחיידק התיאטרוני לא פחות מאנשי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help