sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:260

היה תיאטרון חיפה שהוקם בשנות ה60– הראשונות . אחריו הוקמו תיאטרונים בבאר–שבע וגם בירושלים . תחום זה של תיאטרון , שהוא תוצר של צוות והוא מתקיים על העסקת עובדים רבים , היה קשור כמעט תמיד בהשקעה גדולה של אמצעים ולפיכך תלותו בתקציבים ציבוריים והצורך שלו בהיענות לטעם הקהל היו תמיד גדולים יותר . פה ושם הוקמו קבוצות "תיאטרון שוליים , " שניסו להעלות הצגות באמצעים מצומצמים , מתוך תחושה של שליחות רעיונית , שלפעמים היתה גם פוליטית , אבל לרוב הן היו הבזקים קצרים שלא החזיקו מעמד . בין הוצאות הספרים הגיעו למידה רבה של דומיננטיות הוצאת "עם עובד" של ההסתדרות ו"ספרית פועלים" של הקיבוץ הארצי . הרוב המכריע של ספרי הסופרים הישראליים שנכתבו עברית בשנותיו האחרונות של היישוב , ואחר כך בשנותיה הראשונות של המדינה , הופיעו בשתי ההוצאות האלה , וכושר המכירה שלהן היה גדול יותר משל כל ההוצאות הפרטיות שהיו בשוק , מה גם שהתברר כי במקרים רבים ספרי המקור של "הסופרים הצעירים , " מן הדור שהיה מכונה אז "דור הפלמ"ח , " שביטאו הווי עכשווי ומוכר לקוראים , היו פופולריים יותר מכתבי הסופרים הוותיקים של אז ואפילו מחלק ניכר מהספרים המתורגמים , שעדיין היו רוב הספרים שהופיעו בארץ . תחום המחול האמנותי נותר תחילה ליוזמות פרטיות בלבד . בגלל מחסור באמצעים לא היתה בו פריצת דרך אמיתית ויוזמות רבות נקטעו בראשיתן . אולי להוציא להקת "ענבל" למחול ולפולקלור תימני , שבגלל נושאיה זכתה לתמיכה ציבורית מראשיתה והצליחה להחזיק מעמד במרוצת השנים . רק משנמצאה למחול תומכת בדמותה של הברונית בת–שבע דה רוטשילד , הוקמו להקות קבועות שיכלו להעלות את יצירותיהן הכוריאוגרפיות בקביעות באולמות גדולים . בעקבות אלו קמו להקות מחול נוספות , שהגדולה והקבועה בהן היתה להקת המחול הקיבוצית . קמה גם להקה קבועה לבלט קלאסי , אבל תחום המחול האמנותי נותר , מבחינת הביקוש הציבורי , בשוליים . התחום הראשון שבו היתה הפרטה מלאה כמעט מימי ראשית המדינה הוא תחום הבידור . אמנם גם הפרטה זו לא היתה שלמה . ללהקות הצבאיות היתה תמיכה כספית וארגונית מראשיתן ובמשך תקופה ארוכה הן הכתיבו את טעם הקהל , אפילו רק מעצם נוכחותן ומן ההבלטה שניתנה להן ברדיו הממלכתי ובגלי צה"ל , שהיו שני ערוצי השידור היחידים בעשר שנותיה הראשונות של המדינה , עד שקם "הגל הקל" של קול ישראל ( היום גל ב , ( ' שמומן בתשדירי פרסומת והביא למהפכה בענף הבידור . הביקוש הגדול למוצרי בידור שעורר גל השידור החדש עודד את הקמתם של צוותים ולהקות קטנות : בדרנים יחידים , צמדים , שלישיות . הקבוצות האלה היו ניידות , לא נדרשו להן אולמות גדולים , הן יכלו להופיע בכל רחבי הארץ , גם במקומות שלא היה בהם די קהל להצגות של תיאטרונים " גדולים , " ובוודאי של ההרכב המלא של התזמורת הפילהרמונית על שמונים נגניה . להקות הבידור האלו , והתיאטרונים הזעירים שצמחו מהן , זכו לפופולריות גוברת והולכת ונמצא להן קהל צרכנים שהיה מוכן לקנות כרטיסים להופעותיהן דווקא משום שלא ביקשו לבטא איזו שליחות אידיאולוגית והסתפקו בבידור נטו . לעומת זאת , בשנים הראשונות למדינה המשיכו "ועדות התרבות" המקומיות – בעיקר בקיבוצים , אבל גם ביישובים קטנים אחרים – לשלוט שליטה כמעט מלאה בתחום של הזמנת מופעי תרבות ובידור . קבוצות שקלעו לטעמן של ועדות אלו ( שתקופה ארוכה עדיין נותר דומה לטעם הציבורי–האידיאולוגי של שנות היישוב ) היו זוכות להזמנות רבות , ששימשו בסיס לקיומן הכלכלי , גם אם בשוק החופשי של צריכת התרבות לא היו מחזיקות מעמד . אבל כשעבר תהליך ההפרטה על צריכת התרבות בקיבוצים וכל חבר התחיל לקבל תקציב תרבות שנתי מסוים שאותו יכול להוציא כראות עיניו , חדל גם הקהל הקיבוצי להיות "קהל שבוי . " עד מהרה התברר שטעמו אינו שונה מטעמו של הציבור הכללי . ולהקות הבידור המצליחות ומופעי התרבות הפופולריים השתלטו גם על השוק המוגן הזה . פה ושם נותרו אמנם מובלעות שהמשיכו בשיטות הישנות של צריכת התרבות . מוסד ושמו "אמנות לעם , " שקיבל תקציבים ממשלתיים , היה ממונה על סבסוד מופעי תרבות ובידור ליישובי הפריפריה החלשים יותר , שלא יכלו לממן את הבאתם של גופי תרבות באמצעות מכירת כרטיסים . למוסד הזה היתה "ועדת רפרטואר , " שהיתה בוחרת מופעים לפי אמת בתחום הבידור הקל , התלוי כולו בביקוש , התבלט המעבר להגמוניה מספרית של המזרחים , עלה מספר הזמרים המזרחיים והלהקות המזרחיות והחומר נעשה גם הוא מזרחי יותר . בתמונה : פסטיבל הע 1 ד באולם צוותא בתל-אביב , 2004

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help