sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:259

אידיאולוגיזציה של החיים בכללם . תהליך ההפרטה לא פסח גם על התרבות , גם מן ההיבטים של ארגונה , וגם מן ההיבטים של תכניה , גם מן ההיבטים של התמיכה הציבורית בייצורה ובוודאי מן ההיבטים של צריכתה . בשנות היישוב , ובמידת מה גם בשנותיה הראשונות של המדינה , היו כמעט בכל תחום מוסדות דומיננטיים , שזכו בתמיכה ציבורית נרחבת , גם כספית וגם מוראלית , ואלה האפילו על כל המוסדות האחרים . רובם של מוסדות אלה היו בבעלות ציבורית ונותר מקום מצומצם בלבד ליוזמות פרטיות . בולט בין כל אלה היה מעמדה הבלתי מעורער , בתחום המוזיקה ה"גבוהה , " של התזמורת הארצישראלית ( הפילהרמונית . ( לא היה בשום תחום תרבותי בארץ דבר דומה לציבור המנויים הנאמן שלה . ולא היתה בארץ שום תזמורת שיכלה להיחשב בת תחרות לה . גם הקבוצות הקאמריות שפעלו בקביעות היו מורכבות רובן מנגני התזמורת . בצדה היתה אמנם תזמורת "קול ישראל , " שכמעט כל מימונה בא מתקציבי רשות השידור וכמעט לא היה לה קהל קוני כרטיסים שיקיים אותה . במשך השנים קמו תזמורות נוספות , "התזמורת הקאמרית" בתל–אביב , תזמורות סימפוניות בחיפה , בבאר–שבע , בראשון–לציון ובעוד כמה מקומות . אבל אף לא לאחת מאלו לא היה קהל קבוע וגדול כמו לתזמורת הפילהרמונית . קיום התזמורות הנוספות היה תלוי כולו בתקציבים ציבוריים שהוזרמו אליהן , אבל גם התזמורת הפילהרמונית לא היתה יכולה לפעול כפי שפעלה אילולא התמיכה הציבורית בה . בתחום התיאטרון ה"רציני" היו ( עד לייסודו של התיאטרון הקאמרי בשנת , 1944 סמוך להקמתה של מדינת ישראל ) שני בתי התיאטרון הרפרטואריים , "הבימה" ו"האוהל , " ומחוץ להם כמעט לא היתה שום פעולה תיאטרונית שזכתה למידה כלשהי של קביעות . כמה תיאטרונים קטנים , שהתבססו כולם על " משוגעים לדבר , " פעלו בארץ בשנות ה50– וה60– אבל רובם לא החזיקו מעמד . בינתיים נולדה מגמה חדשה של הקמת תיאטרונים עירוניים שנתמכו בידי העיריות . הראשון באלה בתחום המוזיקה "הגבוהה" לא היה מתחרה לתזמורת הפילהרמונית ולא היה בשום תחום תרבות דבר הדומה לציבור המנויים שלה . בתמונה : הלובי של היכל התרבות בהפסקת קונצרט

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help