sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:258

הראשונות של המדינה היה דומה למצב שהיה קיים בתקופת " היישוב , " אבל גלי העומק של הגורמים שהביאו , בשנות ה50– לקיומה של המדינה , לשינויים מופלגים בהרגלי צריכת התרבות של תושביה כבר היו מורגשים בשנותיה הראשונות . העלייה ההמונית בשנים הראשונות של המדינה הפכה בתוך שלוש–ארבע שנים את היישוב הוותיק ( שגם הוא לא היה מונוליטי והיו בו הרבה יסודות שהשפה העברית היתה זרה להם והיו מנוכרים לתרבות העברית שנוצרה בארץ בארבעים השנים הראשונות של המאה ה ( 20– למיעוט . בתוך ארבע שנים , מראשית שנת 1948 עד סוף שנת , 1951 נוספו ל 600 , 000– היהודים שישבו בארץ ( שיותר מ 100 , 000– מהם הגיעו לארץ אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה ועדיין היו בראשית התאקלמותם בסביבה התרבותית החדשה ) קרוב ל 700 , 000– עולים חדשים . רובם מאירופה , אבל חלק ניכר מהם ( העתיד בתוך זמן קצר להיעשות לרוב ) מארצות האיסלאם . בשנות ה50– הראשונות כבר הגיע מספר "העולים החדשים" לכדי שני שלישים ממספר היהודים תושבי הארץ . נתונים דמוגרפיים אלה אחראים לחלק משינוי ההדגשים בצריכת התרבות , אבל לא לכולם . לחלק אחר אחראים השינויים החברתיים הפנימיים שעברו על החברה הישראלית , שבהם ידובר להלן . הנתונים הדמוגרפיים החדשים אחראים בעיקר להופעתם של מוסדות בעלי גוון תרבותי שונה מזה של תרבות הרוב העברית . זו המשיכה לעשות , לרוב בהצלחה חלקית בלבד , מאמצים להנחיל את ערכיה וסגנונה לציבור הרחב באמצעות מדיניות , שרבים רואים אותה כשלילית , של "כור היתוך . " מדיניות זו ביקשה לכפות על הכלל לא את התרבות המזרח אירופית , ה"אשכנזית , " כפי שמקובל היום לטעון , כי אם את התרבות החדשה , הישראלית המקורית , שחלק ניכר ממנה קם מתוך התרסה נגד התרבות ה"גלותית" המזרח אירופית . אבל עד מהרה התברר שמאמצים אלה לא יוכתרו בהצלחה . הציבור הישראלי החדש , שהיסודות המזרחיים התרחבו בו בהתמדה , לא חש הזדהות עם התרבות הזאת שהועברה אליו מתקופת היישוב , ועד מהרה עלו בו גם קולות שהתנגדו למדיניות זו של כור היתוך תרבותי מטעמים עקרוניים . אולי לא היה דבר שביטא שינוי מגמה זה יותר מתפוצתה הרחבה של העיתונות הלא עברית בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל . בראשית המנדט הבריטי היה בארץ רק עיתון יומי יהודי אחד שהופיע בשפה שאינה עברית , הוא הפלסטיין פוסט ( לימים הג'רוזלם פוסט , ( שנתפס יותר כמכשיר של הסברה ציונית כלפי השלטון הבריטי ואומות העולם ולפיכך לא נתקל בתוך היישוב באותה עוינות שבה נתקלו ניסיונות לביטוי תרבותי בשפות אחרות מן העברית . עיתון דל תפוצה נוסף , שהופיע בערבית , היה מיועד בעיקרו לתעמולה בין ערביי הארץ וגם קיומו שלו נסבל מבחינה זאת . קוראי שפות זרות שלא ידעו עברית נאלצו לקרוא יומונים ושבועונים מיובאים . קוראי יידיש היו קוראים את ההיינט והמומנט שפורסמו בפולין ועיתונים אחרים שהגיעו מארצות הברית , קוראי צרפתית קראו את הבורס אז'יפסיין שהגיע יום יום ממצרים . אבל לא הופיעו בארץ יומונים בשפות אחרות . הבאים מגרמניה בשנות ה30– שברו את ה"טאבו" הזה , בפרסום עיתונים יומיים שתחילה התחזו לביולטינים ורק מעט מעט העזו להופיע בגלוי כעיתונים יומיים , עד שזכו לבסוף לתפוצה שלא נפלה מזו של יומונים עבריים מסוימים . הסכר נפרץ לגמרי בשנותיה הראשונות של המדינה . בתוך שנים אחדות החלו להופיע בה עיתונים לועזיים ברומנית , פולנית , יידיש , הונגרית , צרפתית . תפוצתה הרחבה של "העיתונות לעולים" ביטאה את הצטמקות מעמדה של השפה העברית כשפה השלטת בחיים הציבוריים , אף שעדיין נותרה דומיננטית . ב"קול ישראל" החלו לשדר חדשות , תוכניות תעודה ואחר כך גם תסכיתים ותוכניות בידור בשפות נוספות על העברית והערבית ( שנתפסה כמעין מחווה המכוונת לתושבים הערביים , ובמשך תקופה ארוכה לא הודו בכך שתוכניות אלו פונות גם לעולים חדשים מארצות האיסלאם , כשם שתוכניות של מוזיקה ליטורגית קלאסית ששודרו בקול ישראל הוצגו כמכוונות "לבני העדות הנוצריות" ולא לחובבי המוזיקה הקלאסית בכללם . ( יחד עם כך החלו לקום להקות של זמר מזרחי , ובקול ישראל , בניגוד לתלונות המושמעות היום על החרמתה של המוזיקה המזרחית בשנותיו הראשונות , עלה הזמן המוקדש למוזיקה מזרחית על זה שהוקדש למוזיקה קלאסית , אם כי לא על הזמן המוקדש ל"זמר עברי" וללהקות הצבאיות . קמו תיאטרונים זעירים שהציגו הצגות ותוכניות בידור ביידיש ( דז'יגאן ושומאכר זכו לפופולריות שעלתה על זו של מרבית הקומיקאים העבריים , אבל אולי היתה כאן גם שאלה של איכות ההצגה . ( בשנות היישוב , כאשר אנשי "גדוד מגיני השפה" היו מתנפלים ברחוב על אנשים שדיברו יידיש או גרמנית , מוקיעים אותם ולפעמים גם מכים אותם , היה דבר מעין זה נחשב לסטייה קיצונית מן הנורמה הרצויה והקבילה . עד מהרה נוספו גם "תיאטרוני מחתרת" בשפות נוספות . כל אלה זכו לתפוצה נרחבת ולהצלחה קופתית שלא נפלו מאלו של הגופים העבריים הוותיקים . תהליך ההפרטה לא פסח על התרבות השינויים במבנה הדמוגרפי והעדתי , שהביאו עמהם שינוי בטעמים האסתטיים והתרבותיים , אינם אלא אחד הגורמים לשינויים שהתחוללו באופייה של צריכת התרבות במדינת ישראל . גורם אחר הוא תהליך ההפרטה , שהיה כרוך בדה–

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help