sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:256

רפרטוארי מציגות לפני אולמות מלאים כמעט כל ערב והצפייה בהצגת תיאטרון היתה לאחד הבילויים הפופולריים בארץ . במרוצת שנות ה20– וה30– הוקמו בארץ גם כמה להקות מחול , בעיקר מודרני , שהיה מקובל יותר בארץ . למחול היה , לכאורה , בארץ פוטנציאל דומה לזה של המוזיקה , בהיותו זמין גם לציבור שאינו שולט בשפה העברית . אך עד להקמת המדינה לא הוקמו בארץ תיאטרוני מחול שהצליחו להציג בסדירות יצירות של כוריאוגרפים מקומיים . היו כמה להקות , מהן להקות אד הוק ומהן שפעלו בסדירות מסוימת , שעשו ניסיונות לפתח סגנון חדש , מזרחי באופיו , ולהתבסס על המקרא כמקור לנושאי הריקוד . היו שהביאו את הסגנונות החדשים של מרכז אירופה . אבל , אף שלאולפני הלימוד למחול היו תלמידים רבים , ובעיקר תלמידות , לא זכה המחול המוצג על הבימה לקהל רחב ובשום מקרה לא הגיעה שום להקה לאותה מידת פופולריות של התזמורות או של להקות התיאטרון . גם הבלט הקלאסי לא היכה שורשים בארץ . לעומת זאת , התפשט המחול העממי בחוגים רחבים , בעיקר כתחביב . בתנועות הנוער רקדו לא רק ריקודים מסורתיים כהורה וריקודי זוגות כי אם גם מחולות חדשים שרבים מהם נוצרו בתנועות הקיבוציות ויצאו משם לציבור הרחב . לקראת סוף תקופת היישוב גברה הפופולריות של להקות המחול העממי , ושיא פעולתן היה בשני הפסטיבלים הגדולים שהתקיימו בשנת 1944 ובשנת 1947 באמפיתיאטרון מאולתר ליד קיבוץ דליה במעמד עשרות אלפי צופים . מגוון רחב של פעולות תרבות . בתקופת היישוב הוקמו בארץ בתי ספר לציור ולפיסול , שהבולט בהם היה "בצלאל , " שהחל את פעולתו בירושלים בשנת , 1906 ואחרי שעבר כמה גלגולים , עודנו פועל גם בראשית המאה ה ; 21– נוסדו מוזיאונים לאמנות , נערכו תערוכות ציור ופיסול , קמו חוגים להשתלמות באמנויות ; ליד "הבימה" הוקם "חוג הבימה לנוער , " שמתוכו צמחה בין השאר גם עתודה צעירה לתיאטרון המקומי . מוסד מקובל ונפוץ היה מוסד ההרצאה : מרצים נודדים סיפקו את הביקוש להרחבת הידע בתחומים מגוונים של התרבות ושל המדע , והיו מרצים באורח סדיר במרכזי תרבות , בקיבוצים ובמושבים , בחוגי בית ואף בשעות הצהריים במקומות עבודה . על החשיבות שייחסה ההנהגה החברתית והפוליטית של היישוב ליצירה ולצריכה התרבותיות בארץ ניתן לעמוד מריבוי הארגונים הציבוריים שהיו ממונים על עידודן של אלו . בולטת בייחוד העובדה שההסתדרות , שהיתה בכל תקופת המנדט הבריטי הגוף הציבורי הגדול והחזק בארץ , הכריזה בשעת הקמתה שהיא תעסוק גם בפעולות תרבות ובהפצתה של תרבות , כחלק בלתי נפרד של שליחותה המקצועית והרעיונית , ובמשך כל השנים שעד הקמת המדינה ( וחלק מהשנים שלאחר מכן ) הקדישה משאבים ניכרים , בצד פעולותיה במאבק על זכויות העובדים ותנאי עבודתם , ובצד הקמת תשתית כלכלית למשק העצמאי בארץ , גם לעידוד מפעלי תרבות והפצתם . מקום מיוחד מייחדת לעצמה התנועה הקיבוצית , שהיתה לאחד מצרכני התרבות הגדולים בארץ וגופי תרבות רבים יכלו לבסס את קיומם על הזמנות קבועות להופעה בקיבוצים שלה . ובייחוד בלטה הגישה החדשה לחגים המסורתיים ולחגים החדשים שנתגבשה בתנועה הקיבוצית : הקניית תוכן חדש לחגים הישנים , תוכן ההולם את ההוויה החלוצית–החקלאית החדשה הנוצרת בארץ , את השאיפה להתחדשות חברתית . החגים , כפי שנחוגו בקיבוצים , ולעתים משכו אליהם קהל צופים גדול מבחוץ , היו חלק חשוב במאמץ להקים כאן תרבות לאומית חדשה . ערב הקמת המדינה היה החלק העיקרי של היישוב בארץ מלוכד למדי סביב תרבותו הדומיננטית , התרבות העברית החדשה , והרגלי הצריכה התרבותית שלו אפשרו קיום מגוון המחול העממי התפשט בארץ בחוגים נרחבים , בעיקר כתחביב . ריבוי להקות החובבים הביא לפסטיבלים הגדולים שנערכו בשנת 1944 ובשנת 1947 בקיבוץ דליה ( בתמונה ) ומשכו אליהם אלפי מחוללים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help