sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:253

המושל הבריטי הראשון של מחוז ירושלים , רונלד סטורס , היה פתוח לערכים תרבותיים–אסתטיים . הוא היה האחראי לתקנה שחייבה בנייה באבן בירושלים , או לפחות ציפוי באבן של הקירות החיצונים , והוא שעודד הקמת בית ספר למוזיקה בירושלים וייסוד מסגרות לפעילות מוזיקלית קאמרית . כבר בתקופת העלייה הראשונה , במושבות ה ? ר 2 ן , נחשבה הנגינה בפסנתר לעידון ראוי לבנות האיכרים העשירים . עניין זה היה חלק מהתרבות הצרפתית , ששימשה דגם חיקוי במושבות האלה . לפרסום מיוחד זכתה ה"אורקסטרה" של ראשון–לציון שהוקמה בשלהי המאה ה . 19– במושבות אחרות התרכזו חיי המוזיקה בעיקר בשירה עממית ופה ושם במקהלה . עם ייסודה של תל–אביב עברה ההגמוניה של חיי המוזיקה לעיר הזאת , ובה נוסד בשנת 1910 הקונסרבטוריון הראשון . מוריו , שרבים מהם הובאו במיוחד מרוסיה ללמד בו , היו הגרעין הראשון של המוזיקאים המבצעים בארץ והם היו מופיעים מדי פעם בפעם בהרכבים שונים . כעבור שנים אחדות כבר היו בארץ שני קונסרבטוריונים בתל–אביב , ואחד בירושלים , וכמה מתלמידיהם עשו להם במרוצת השנים שם בעולם . בשנות ה20– נעשו כמה ניסיונות לא מוצלחים להקים בארץ תזמורות סימפוניות . בשנת 1923 הוקמה גם אופרה בניצוחו של המנצח גולינקין שבא מרוסיה . בשנותיה הראשונות קיימה האופרה עשרות הצגות ונכחו בהן רבבות צופים , אבל עד סוף שנות ה20– דעכה פעילותה , ורק בשנות ה40– החלה לפעול בארץ אופרה שפעילותה היתה פחות או יותר סדירה . לעומת זאת הוקמו בתל–אביב ובירושלים אגודות למוזיקה קאמרית , שגבו מחבריהן דמי חבר והצליחו לכסות את הוצאותיהן מתשלומים אלה וממכירת כרטיסים . הקהל בתנועה הקיבוצית התגלה כקהל שוחר תרבות נלהב . קבוצות מוזיקה קאמריות רבות שנוסדו בארץ בתקופת המנדט גילו כי הביקוש בקיבוצים לקונצרטים מאפשר להן פעילות בכל ימות השנה ומשמש גם מקור הכנסה לא מבוטל . הדבר הזה נכון , אגב , גם להרצאות של מרצים בתחומים שונים : רבים מהם התקיימו משכר הרצאותיהם בקיבוצים , שחבריהם , שרבים מהם היו מורגלים בחיי תרבות בארצות מוצאם , גילו צימאון רב לפעילות תרבותית . לחיי המוזיקה בארץ הרבו לתרום אמנים בינלאומיים נודעים שהיו מבקרים באורח סדיר בארץ – פינה נידחת על מפת הקונצרטים העולמית שיצא לה שם של מקום שיש בו קהל איכותי ונלהב – ומופיעים לפני חובבי המוזיקה בארץ . רבים מהם היו יהודים שביטאו בביקוריהם בארץ את הזדהותם עם המפעל הציוני , ואחדים מהם אף השתקעו בה והקימו דורות של תלמידים . הכנר יאשה חפץ הקדיש את הכנסותיו מהקונצרטים בארץ להקמת אולם קונצרטים בתל–אביב , והוא נשא את שמו . תנופה ניכרת לחיי המוזיקה בארץ הושגה עם תחילת העלייה מגרמניה בשנת . 1933 מרבית העולים מארץ זו לא ידעו עברית ולא יכלו ליהנות מפעילות תרבותית מבוססת שפה , כקריאת ספרים עבריים , צפייה בתיאטרון וכיוצא באלה , ורבים מהם המשיכו לדבר בינם לבין עצמם בשפה הגרמנית ולקרוא ספרות גרמנית ואפילו עיתונים בגרמנית . אבל רובם הגדול היה מורגל בהאזנה למוזיקה קלאסית והיה רעב לה . העלייה הזאת הביאה לגידול ניכר גם במספר הנגנים המבצעים וגם במספר המאזינים . אבל את התנופה האמיתית לחיי המוזיקה בארץ נתן ייסודה של התזמורת הארצישראלית ( לימים בשנות ה20- כבר היו בתל-אביב ובירושלים אגודות למוזיקה קאמרית שקיימו את עצמן מתשלום דמי חבר וממכירת כרטיסים לקונצרטים . בתמונה : הצ'לנית תלמה ילין מירושלים ואחותה , הכנרית מרג'ורי בנטוויץ'

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help