sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:248

הבית ובחקלאות , ובשל השינויים במקורות התעסוקה המסורתיים הן איבדו מכוחן ומחשיבותן כתורמות לכלכלת המשפחה . השינויים הללו חושפים את האוכלוסייה הערבית למציאות חדשה ומסובכת , העלולה להיות קרקע פורייה להתפתחות בעיות פסיכו–חברתיות . אבל הגורם העיקרי לשינוי החברתי ולתהליכי המודרניזציה של הערבים בישראל קשור להיותם קבוצת מיעוט בקרב רוב שולט . קבוצות מיעוט רבות ברחבי העולם מתנסות בקולוניאליזם , והמפגש עמו מציב לפניהן מגוון קשיים לא מוכרים . במקרים רבים מביאים הקשיים הללו להידרדרותן של חברות , עד כדי העמדתן בסכנת קיום , מחמת הסירוב להכיר בזכותן להגדרה עצמית ובשל אובדן אדמותיהן ומשאביהן . הערבים בישראל , כקבוצת מיעוט המושפעת מהמפגש עם החברה המערבית , נאלצים להתמודד עם בעיות בתחומי הבריאות , החברה , הכלכלה , החינוך והרווחה , כיוון שהם נהפכו לחברה במעבר שצרכיה המשתנים לא מצליחים לקבל מענה מתוך הקהילה או הממסד . השירותים שהמדינה מספקת להם לוקים בחסר , וזאת מבחינת נגישות , זמינות והתאמה תרבותית לחברה הערבית . המצב הזה נובע מכך שהרוב מפעיל את ההגמוניה שלו על המיעוטים , כלומר משתמש ברעיונות ומסורות חברתיים , תרבותיים , דתיים ומוסריים כדי לחזק את כוחה של הקבוצה השלטת . לא אחת ההגמוניה מובילה לדיכוי – שליטה באמצעות שימוש בכוח פיזי , פסיכולוגי , חברתי , תרבותי או כלכלי . יחד עם כך האידיאולוגיה משמשת בידי הרוב מכשיר שמטרתו להסביר , להצדיק , לתת לגיטימציה ולהנציח את נסיבות ההגמוניה שלו . המצב הזה עשוי להוביל לנחיתות של קבוצת המיעוטים ומתן גישה לא שוויונית למשאבים שונים כתעסוקה , חינוך ושירותים חברתיים ועוד . אחת הדרכים להפעיל את ההגמוניה על קהילות המיעוט היא באקולטורציה , תהליך של סיגול או שינוי , שבו אדם או קבוצה אתנית , חברתית , דתית , לשונית או לאומית מסתגלים לערכים התרבותיים ולדפוסים של קבוצת הרוב . דרגה גבוהה יותר של אקולטורציה היא ההיטמעות , האסימילציה – תהליך שבו אדם או קבוצה מאמצים את התרבות , את הערכים ואת הדפוסים של קבוצה אחרת , ומשתלבים בה . השילוב , האינטגרציה , בא לידי ביטוי בכך שקבוצות או פרטים מקבוצת המיעוט נהפכים למשתתפים מלאים בחיים החברתיים , הכלכליים , התרבותיים והפוליטיים של חברה אחרת . מצד אחר , הדבר הזה יכול להיעשות גם באמצעות דו–תרבותיות ( או רבתרבותיות , ( מתוך שמירה על הזהות התרבותית שלהם עצמם . דו–תרבותיות היא היכולת לחיות בו בזמן בשתי תרבויות . המצב הזה כולל את היכולת לגשר בדרך אפקטיבית על הפער שבין תרבות המקור של האדם לבין זו של החברה הדומיננטית . על פי התפיסה הדואלית הזאת , מיעוטים נתונים להשפעת התרבות הדומיננטית שבקרבה הם גרים , ויחד עם זאת הם נטועים היטב בתרבותם המקורית . המצב הזה מקנה משמעות שונה לבעיותיהם , למאבקיהם וליכולתם לבקש ולקבל עזרה . הבעיה הנוצרת היא שמגוון השקפות העולם , הערכים והאמונות התרבותיות מביא לאי התאמה בין הנורמות והציפיות של שתי הסביבות התרבותיות . התוצאה היא דיסוננס תרבותי – קונפליקט פנימי המתעורר מן המתח והלחץ הצומחים מהאיהתאמה בין התרבויות , מן הדרישה שנדרשים בני מיעוטים להתאים את עצמם לדרישות סותרות ומנוגדות של תרבותם ושל התרבות הדומיננטית . בני החברה הערבית בישראל עשויים לחוש כאילו הם מקיימים חיים כפולים : מצד אחד ( בדרך כלל בהקשר של המשפחה / הבית ) – חיים המותאמים יותר למסורות התרבותיות הערביות , ומהצד האחר – חיים מתוך התייחסות רבה יותר לחברה הישראלית בכללותה . ככלל , החברה הערבית חשה מאוימת מצד התרבות המערבית בשל הקריאה לאקולטורציה , ולכן ניתן להבחין בה בתופעה של חזרה לנהגים המסורתיים , שהדת מסמלת אותם . החברה הערבית משתלבת במערכת הישראלית בתחומים מסוימים , כגון הכלכלה , אך בתחומים אחרים היא שומרת על נבדלות . כלומר , קיימת מידה מסוימת של אינטגרציה , אך רוב המערכות הן בעצם נפרדות . תהליך ההשתלבות / התבדלות הזה מעמיד את הפרט הערבי בדילמה : עד כמה הוא פתוח לאמץ ערכים תרבותיים מערביים , ועד כמה הוא שומר על ערכיו המסורתיים , ובעצם על הזהות שלו . ניתן לומר שהצעירים בחברה הערבית עברו אקולטורציה מהירה יותר מזו שעברו המבוגרים , והם אף חשופים יותר לעולם המערבי דרך כלי התקשורת ומערכת החינוך , דבר היכול ליצור קונפליקט בין–דורי נוסף על הקונפליקט הבין–תרבותי . מלבד זה הערבים בישראל נתונים בקונפליקט בין זהותם הערבית לזהותם הישראלית . רבים מהם תופסים את עצמם בראש ובראשונה כפלסטינים , ולרובם יש קרובים מדרגה ראשונה ושנייה בשטחים . סקר שעשו גנים וסמוחה בשנת 2001 בקרב 1200 ערבים ישראליים הורה על רמה גבוהה של הזדהות עם האינתיפאדה והמאבק הלאומי הפלסטיני . בדומה לכך , ממצאיו של סקר שעשו השניים בשנת 2002 מורים על עלייה בשיעור הערבים הישראליים המגדירים את עצמם פלסטינים , מ 46 . 4 % – בשנת 1996 ל 74 % – בשנת , 2000 וירידה משמעותית בשיעור אלה המגדירים את עצמם ישראלים , מ 38 . 4 % – ל 11 % – באותן שנים . ההשכלה נתפסת כמרכיב חשוב ומרכזי בחברה הערבית בישראל . היא נחשבת למשאב שביכולתו להציב את החברה הערבית במקום מכובד ולסייע בהשתלבותה בחברה הישראלית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help