sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:244

נשים . בקבוצות הנשים היוצאות נשכרות מן "הכלכלה החדשה" קיים ייצוג יתר לאשכנזיות . בקבוצות הנשים היוצאות נפסדות ממנה יש ייצוג יתר של מזרחיות ובעיקר של ערביות . באמצע שנות ה70– היו נשים כ 44 % – מן הלומדים באוניברסיטאות . בשנת 1975-1974 הן היו 43 . 3 % ממקבלי התואר הראשון , 35 . 2 % ממקבלי התואר השני ו 19 . 4 % – ממקבלי התואר השלישי . לעומת זאת , בשנת 2000 היו הנשים כ 57 % – מכלל הסטודנטים באוניברסיטאות ; כ 59 % – ממקבלי התואר הראשון , כ 55 % – ממקבלי התואר השני וכ 47 % – ממקבלי התואר השלישי . השינוי הדרמתי הזה מיקם את הנשים בישראל בספירה של הנשים המשכילות ביותר בעולם יחד עם נשים ממדינות כמו המדינות הסקנדינביות , הולנד , קנדה , אוסטרליה , ארה"ב , צרפת , אירלנד , איטליה , יפן , גרמניה וכו . ' בעולם המודרני מקדמים שני הערוצים האלה את השתתפותן של נשים בחיים הפוליטיים ולרוב גם את תודעתן הפמיניסטית . ב1970– ניתן לכך גם ביטוי ארגוני , וקמה בחיפה הקבוצה הפמיניסטית הראשונה בתקופת המדינה . מאז קמו עשרות ארגונים פמיניסטיים , ומספרם כבר עולה על מאה . אחד הבולטים בהם הוא "שדולת הנשים בישראל , " שקמה בשנת 1984 בראשותה של פרופ' אליס שלוי . ההתעוררות הארגוניתהפוליטית הזאת השפיעה על ארגוני הנשים הוותיקים , כגון מועצת הפועלות ( שב1975– שינתה את שמה לנעמ"ת , ( ויצ"ו ו"אמונה" ( שמה החדש של תנועת "נשות המזרחי , ( " והם החלו להשמיע קול פמיניסטי יותר ואף שיתפו פעולה עם הארגונים החדשים בנושאים מסוימים , כגון בנושא אלימות כלפי נשים . הגל השני של הפמיניזם קידם בהיבטים רבים את זכויות האדם והאזרח של הנשים . ביטוי לכך ניתן , בין השאר , בשורה ארוכה של חוקים בתחומי שוויון הזדמנויות בעבודה , הגברת השוויון במשפחה וההכרה ב"משפחות חדשות" ( חד–הוריות , מעמד ה"ידוע ( ה ) בציבור , ( " ובחוקים המיועדים להביא לייצוג הולם של נשים במוקדי כוח כלכליים ופוליטיים . הפמיניזם הצליח גם להפוך את האלימות כלפי נשים לסוגיה חברתית , ולא רק פרטית . הכאת נשים , רצח על רקע "חילול כבוד המשפחה , " אונס , זנות , פורנוגרפיה , הטרדה מינית , סחר בנשים הם היום עניינים שבהם מטפלים מוסדות המדינה בדרך שיטתית יותר מבעבר . התחום המשפטי נותר גם כיום בעייתי ומורכב . מצד אחד , קיימות בעיות באכיפת החוקים שבאו לקדם את השוויון המגדרי . מן הצד האחר , לא השתנו שינוי מהותי דיני האישות : הדין הדתי הוא עדיין הקובע והוא המכתיב את כפיפותן הממוסדת של הנשים בישראל של שנות ה . 2000– בשני העשורים האחרונים של המאה ה20– פרץ הפמיניזם את הגבולות המגדריים האולטימטיביים , כשקבוצות נשים , משני עברי המתרס הפוליטי , החלו בפעילות ישירה בזירה הציבורית : "נשים בשחור" בפעילות נגד המלחמה והכיבוש , ומנגד "נשים בירוק , " המפגינות למען ההתנחלויות ונגד כל יוזמה מדינית הכרוכה בפשרה . בלטה בייחוד תנועת "ארבע אמהות , " שבסוף שנות ה90– פעלה בהצלחה למען נסיגה חדצדדית מלבנון . הסוגיה המגדרית כבר אינה נחלתן של קבוצות בודדות כבעבר . השיח הפמיניסטי מתקיים בקרב נשים אשכנזיות ומזרחיות , הטרוסקסואליות ולסביות , יהודיות וערביות , חילוניות , דתיות וחרדיות , עולות חדשות 3 ותיקות , תושבות המרכז והפריפריה , לפעמים מתוך שיתוף פעולה בין קבוצתי . ספרות פמיניסטית התפתחה , גם ספרות יפה וגם ספרות אקדמית , והתחום של לימודי נשים / מגדר הלך והתבסס במוסדות להשכלה גבוהה . ברמה הממלכתית קמו מסגרות האמורות לקדם את הפמיניזם מלמעלה : מונתה יועצת ראש הממשלה למעמד האישה ; הוקמה הוועדה למעמד האישה בכנסת כוועדה סטטוטורית ; ונוצרו ועדות מייעצות ליד עיריות ומועצות מקומיות . השינויים והתמורות האלה היו בין הגורמים אשר הביאו לבחינה מחודשת של מערך הנשים בצה"ל ולפירוק הח"ן . במקום המבנה החיילי הוקם , באוגוסט , 2001 גוף שבראשו עומדת יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים ( יוהל"ן . ( הגוף הזה משמש מוקד ידע להתוויית מדיניות בתחום שירות הנשים בצה"ל . כמו כן השתנה במקצת אופי השירות של הנשים : בשנת 2001 יותר מ 61 % – מחייבות הגיוס התגייסו וכ 80 % – ממקצועות החובה הוגדרו פתוחים לנשים . אין פלא אפוא שלא רק פוליטיקאיות מהשמאל מכריזות שהן פמיניסטיות ופועלות בהתאם לכך , אלא גם פוליטיקאיות מהימין עושות כן . הפמיניזם נעשה למרכיב לגיטימי של השיח הישראלי . אבל חרף הישגי הפמיניזם בישראל מעמדן של הנשים עדיין בעייתי : מערכת הזכויות והחובות שלהן , הפורמלית והלא פורמלית , איננה שווה למערכת הזכויות והחובות של הגברים . וכך לא הצליחו הנשים בישראל לתרגם את הישגיהן בתחום העבודה וההשכלה לעלייה ברמת ייצוגן הפוליטי – וגם בשנות ה70– וה80– לא עלה שיעור ייצוג הנשים בכנסת על . 10 % רק בכנסת ה ( 1999 ) 14– עלה השיעור ל , 14 % – ובכנסת ה ( 2003 ) 15– הוא הגיע ל . 15 % – רק נשים מעטות כיהנו בתפקיד שרה , ואחרי בחירות 2001 היו רק שלוש נשים בין 23 שרים ;( 13 % ) ברשויות המקומיות מכהנות שתי נשים כראשי ערים , ורק 10 . 4 % מכלל הנבחרים הם נשים , כ 15 % – במגזר היהודי וכ 0 . 4 % – במגזר הערבי . בהשוואה לזירה הבינלאומית , מציבים הנתונים האלה את ישראל רק באמצע טבלת ייצוגן הפוליטי של הנשים במוסדות הנבחרים של כל המדינות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help