sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:241

זאת ועוד : נראותן הפוליטית של נשים הציבה את המדינה החדשה במקום מכובד בין המדינות המגשימות את השוויון המגדרי . עם קום המדינה מונתה גולדה מאיר לשגרירת ישראל בברית המועצות ; זמן קצר לאחר מכן היא מונתה לשרת העבודה בממשלת ישראל , וב , 1969– לאחר קריירה ציבורית מרשימה , נעשתה גולדה מאיר לראש ממשלת ישראל . מינוי אישה לתפקידים כה בכירים היה אז תופעה נדירה למדי באומות העולם ותרם , ללא ספק , לביצורו של מיתוס השוויון . נוכחותן של נשים בזירה הפוליטית תרמה אף היא לביסוסו של מיתוס השוויון . כך , לדוגמה , השיעור של ייצוג הנשים בכנסת ישראל בשנות ה50– וה60– נע בין 6 . 5 % ל 10 % – ( לעומת 15 % באספת הנבחרים הרביעית ב . ( 1944– מן הראוי לציין שלכנסת הראשונה שנבחרה ב1949– נכנסה מפלגת נשים , מפלגת ויצ"ו , שאותה ייצגה רחל כגן . מפלגת נשים דתיות שרצה לכנסת , לא הצליחה להיבחר . מפלגת נשים נחשבת לתופעה חדשנית בפרספקטיבה בינלאומית . יחד עם זאת התרחב והלך חוסר השוויון בין הגברים לנשים ובין נשים לנשים . אחד התחומים שבהם בלט חוסר השוויון היה תחום העבודה והשכר . חרף הצמיחה הכלכלית המואצת ירד חלקן של הנשים היהודיות בכוח העבודה מכדי 30 % בשנות ה40– ל 25 % בשנות ה , 50– ונשאר ברמה הזאת , בתנודות קלות , עד לתחילת שנות ה . 60– רק בשנות ה , 60– לאחר שרוב הגברים המובטלים נקלטו בכוח העבודה , החלה עלייה הדרגתית , אטית ופחות או יותר קבועה ( מלבד תקופת המיתון ערב מלחמת ששת הימים ) בחלקן של הנשים בכוח העבודה האזרחי . אבל הפערים בתחום התעסוקה בין נשים אשכנזיות למזרחיות המשיכו להתרחב . אחד ההסברים לכך קשור להזדמנויות התעסוקתיות וההשכלתיות השונות והבלתי שוויוניות שנפתחו באותה העת לפני "הוותיקות , " רובן אשכנזיות , ולפני "העולות החדשות , " בחלקן הגדול יוצאות ארצות האיסלאם . הסבר נוסף קשור במדיניות התעסוקה של הממשלה , שכ 3 ונה ראשית כול לגבר , "המפרנס הראשי , " ולא עודדה את הנשים , ובוודאי לא את האמהות המטופלות בילדים , לצאת לעבודה : מדיניות זו אמנם פגעה בכל הנשים , אך היא פגעה בעיקר בנשים מזרחיות שהיו מטופלות במספר רב יותר של ילדים בהשוואה לנשים אשכנזיות . מצבן של הנשים הערביות היה בעייתי אף יותר . הנשים הערביות היו אז רק כ 11 % – מכוח העבודה בסקטור הערבי , ורובן המכריע עבדו בחקלאות . ניתן לשער שרמת השכלתן הנמוכה של הנשים הערביות והמסורת שמיקמה אותן בספירה הביתית , ונוסף על כך קיומו של הממשל הצבאי על האוכלוסייה הערבית עד , 1966 חברו יחדיו והגבילו עד מאוד את הנשים ואת אפשרויות התעסוקה שלהן . מעמד הנשים בתחום העבודה היה בעייתי אף בקיבוץ , אותו " היהלום שבכתר" של תנועת העבודה . האי–שוויון המגדרי , שגבר בתקופת המדינה , התמקד בעיקר בחלוקת–העבודה הקיבוצית , שלפיה הנשים הופנו בעיקר לעבודה בשירותים , והגברים – לייצור , דבר שקבע גם את הסטטוס החברתי של החברות , מכאן , ושל החברים , מכאן . מחקרים שונים הצביעו על כך שמציאות זאת גרמה , במידה רבה , שחברות קיבוץ , בעיקר בנות הדור השני , שלרוב היו נטולות תפקידים ציבוריים , חיפשו בתחום המשפחה מקום לשייכות ולזהות ואף בסיס ליוקרה ולאוטונומיה . בהקשר הזה דרשו החברות לשים קץ ללינה המשותפת של הילדים בבתי ילדים , סמלו של הקיבוץ הקלאסי . בתהליך מדורג , שראשיתו בהחלטתם של קיבוצים אחדים בשנות ה60– ושהתעצם מאוד בשנות ה70– וה , 80– עברו כל הקיבוצים בארץ ללינה משפחתית . במסגרת התהליך הזה הקדישו החברות זמן רב יותר מבעבר לתפקידן כאמהות וכרעיות ומעמדן בקיבוץ נעשה מסורתי יותר . גם במערכת הצבאית העמיק האי–שוויון המגדרי . ישראל אמנם היתה המדינה הראשונה בעולם שהנהיגה גיוס חובה לנשים " ) חוק שירות הביטחון , תש"ט , ( " 1949 – אבל בפועל התגייסו רק כ 50 % – מחייבות הגיוס . רוב מי שלא התגייסו בבחירות לכנסת הראשונה שנבחרה ב1949- השתתפה ויצ"ו כמפלגת נשים , תופעה חדשה בפרספקטיבה בינלאומית . ייצגה אותה בכנסת רחל כהן-כגן ( בתמונה )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help