sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:240

מנהיגות זו ראתה בהן נשים שיש צורך "לקדמן" והשקיעה רבות בפיתוח שירותים חברתיים למענן , אך קידום זה לא כלל את השתלבותן במוקדי הכוח של ארגוני הנשים ; לבסוף , למותר לציין , שעל רקע המתיחות בין שתי הקהילות הלאומיות בא"י , היהודית והערבית , לא היתה התייחסות משמעותית למעמדן של הנשים הערביות . עם כל זאת היתה תקופת היישוב תקופה של שינוי מהפכני בהיסטוריה ארוכת הימים של הנשים היהודיות . במהלך התקופה הזאת כוננו "העבריות החדשות" את עצמן כסובייקטים אוטונומיים במסגרת המפעל הציוני ; הביטוי המובהק ביותר לכך היה ה"חלוצה , " סמל המהפכה הלאומית והחברתית של האוטופיה . בהתאם לכך אמורה היתה המהפכה המגדרית להיות חלק אינטגרלי מהגשמת הציונות . כוחם של מיתוסים : נשים במדינת ישראל בשנים 1970-1948 בתקופה הזאת הלך והתרחב האי–שוויון בין גברים לנשים ובין קבוצות מובחנות של נשים , אך לעומתו פרח "מיתוס השוויון , " אותו נרטיב שהציג את השינוי המהפכני הטרום–מדינתי כנורמה שהמשיכה להתבסס גם לאחר קום המדינה , כחלק מתהליך היסטורי–ליניארי המגשים את הציונות והמודרניות . מצב העניינים הזה הולם את הגדרתו של המיתוס כסיפור שמספרים בעלי הכוח בחברה מתוך כוונה לעצב באמצעותו את הזיכרון הקולקטיבי , לכונן זהות ושייכות קבוצתית ולהפוך בדרך זו את שליטתם בחברה לטבעית ולמובנת מאליה . כך נדחקו לשוליים , בעשורים הראשונים שלאחר קום המדינה , סוגיות כגון יחסי הכוח המגדריים והסדר המגדרי . לכאורה היתה ל"מיתוס השוויון" אחיזה במציאות . "מגילת העצמאות , " המסמך המכונן של מדינת ישראל , הבטיחה לכל אזרחי ישראל הגנה מפני כל צורה של אפליה , כולל אפליה על פי מין . באותה רוח שוויונית נחקקה גם שורה ארוכה של חוקים כגון : "חוק לימוד חובה , תש"ט , " 1949 – שחייב כל ילד וילדה במדינת ישראל ללמוד בבית הספר , "חוק שיווי זכויות האישה , תשי"א , " 1951 – שתרם לעיגון רעיון השוויון במספר לא מבוטל של נושאים בתחום החינוך והתעסוקה ואף אפשר את שיפור מעמדה של האישה הנשואה , בתחומי הרכוש והאפוטרופסות על הילדים , וכיוצא באלה . קבוצת פועלות עובדות במשתלה של עיינות . ( 1930 ) הביטוי המובהק לשינוי המהפכני בהיסטוריה של הנשים היהודיות היה במעמד "החלוצה , " סמל המהפכה הלאומית והחברתית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help