sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

פמיניזם , לאומיות ושינוי חברתי : מבט על הנשים בישראל סילביה פוגל–ביז'אוי המודרניזציה של הנשים היהודיות היא חלק אינטגרלי של המהפכה הציונית , אם כי תהליך המודרניזציה של הנשים בקהילה היהודית בארץ–ישראל החל עוד במאה ה , 19– כש"היישוב הישן , " הספרדי והאשכנזי , החל להיפתח אל העולם המודרני . התהליך הזה הואץ במרוצת "העליות המודרניות" . ( 1947-1882 ) עקב כך נוצר , לאחר קום המדינה ועד עצם היום הזה , דגם נורמטיבי של "האישה הישראלית . " דגם זה מבנה את ה"ישראלית" כאישה מודרנית , השואפת להידמות ל"אישה המערבית , " משמע – אזרחית שוות זכויות במדינה דמוקרטית . אם כי בשנים האחרונות קבוצות נשים רבות מבקרות את "דגם המודרניות המערבית" ודורשות את כינונו של דגם נורמטיבי אחר , רב–תרבותי . שינוי הסדר החברתי–המגדרי , שהנהיג המפעל הציוני בתפיסת ההיסטוריה של הארץ , מחייב את חילוץ הנשים מה 7 כחה הקאנ 2 נית , השמעת קולותיהן המושתקים והפניית הזרקורים אל מעשיהן שלא זכו להיכנס לפנתיאון ההיסטוריה . הדברים האלה ממסמסים בהכרח את הגבולות המובנים מאליהם בין ה"אישי" ל"קולקטיבי , " בין ה"פרטי" ל"ציבורי , " בין ה"שולי" ל"מרכזי , " ומביאים ליצירת נרטיב היסטורי אחר , המאורגן סביב קריטריונים שונים מאלה המקובלים בחלוקה הקאנונית לתקופות . יש מקום לקביעת שלוש תקופות היסטוריות , המשקפות את התפתחות התנועה הפמיניסטית והשפעתה על המפעל הציוני בארץ–ישראל ובמדינת ישראל . בהקשר הזה כוללת התנועה הפמיניסטית את מעשיהן ודרכי התארגנותן השונות של הנשים ששאפו ושואפות ליצור סדר חברתי חדש , המבטיח את שוויון ערך האדם ושוויון אזרחי בין גברים לנשים . התמקדות בעשייה הפמיניסטית במרוצת השנים מאפשרת הבנה של החיבור המובנה בין פמיניזם , האוטופיה הציונית והכמיהה לשינוי חברתי . פמיניזם בשם הלאום : נשים ביישוב היהודי בארץ–ישראל : 1948-1882 כבר ב1854– הוקם בירושלים בית ספר לבנות , על שם אוולינה דה רוטשילד . באותה תקופה הוקם שם גם בית החולים רוטשילד , שהתמקד במתן שירותים רפואיים מודרניים ליולדות ולאמהות , וכן נפתחו מרפאה ובית מרקחת מודרניים הודות לנדבנותו של משה מונטיפיורי . המסגרות האלה היו אבני היסוד בפתיחת העולם המודרני לפני הנערות והנשים , בנות היישוב הישן , ספרדיות ואשכנזיות כאחד . לימים הן הוכרו כמסגרות החלוציות של החינוך והרפואה למען הנערות והנשים בישראל . הנשים שעלו לא"י למן העלייה הראשונה ( 1903-1882 ) לא רק פתחו את שערי העולם המודרני לפני נשי היישוב היהודי בארץ , אלא יותר מזה : מאותה תקופה ואילך פעלו הנשים האלה לכינונה של "חוה" חדשה , במקביל לכינונו של אדם יהודי חדש . בעיניהן היתה התחייה הציונית גם תחייתן של הנשים , ואם להשתמש בשפה המקובלת באותה תקופה , הן יצאו " לכבוש" את הספירה הציבורית . התפיסה המהפכנית הזאת עמדה בניגוד מוחלט להיסטוריה היהודית , שדחקה את הנשים אל "עזרת הנשים" והדירה אותן מהזירה הציבורית . ה"כיבוש" הזה לבש פנים רבות ומגוונות : כמורות , כמחנכות , כסופרות , כעיתונאיות – וכמובן כאמהות שדיברו עברית עם ילדיהן – תרמו הנשים לתחיית השפה הלאומית והיו לחלק אינטגרלי של יוצרי התרבות העברית החדשה . ב , 1903– כשנוסדה בזיכרון–יעקב הסתדרות המורים בא"י , התקבלו המורות ( שהיו 15 מכלל 59 המייסדים ) על בסיס של שוויון זכויות וחובות במסגרת האיגוד המקצועי החדש . עם זאת ראוי לזכור ש"כיבוש" הספירה הציבורית לא נעשה לרוב על בסיס אינדיווידואלי–פרטני אלא על בסיס קולקטיבימאורגן שהתאפשר בזכות הקמתם של ארגוני נשים . ארגוני אפרים יער וזאב שביט , מגמות בחברה הישראלית , כרך ב , ' תל אביב . 2003 ינון כהן , "פערים סוציו–אקונומיים בין מזרחים ואשכנזים , , " 1995-1975 בתוך : סוציולוגיה ישראלית , א , 1998 ( 1 ) עמ' . 134-115 משה ליסק , העלייה הגדולה בשנות החמישים : כישלונו של כור ההיתוך , ירושלים , . 1999 יואב פלד ( עורך , ( ש"ס : אתגר הישראליות , תל–אביב . 2001 מרדכי רגב , "מבוא לתרבות הישראלית , " בתוך : מגמות בחברה הישראלית , ערכו אפרים יער וזאב שביט , תל–אביב , 2003 עמ' . 898-823 זוהר שביט ( עורכת , ( תולדות היישוב היהודי בארץ–ישראל מאז העלייה הראשונה : בנייתה של תרבות עברית בארץ ישראל , א , ירושלים . 1999

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help