sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:233

לא נחלשה בדור השני , ובקרב האשכנזים היא אף התחזקה מעט . ניתן כמובן לטעון כי הממצא בנוגע לבולטות הגבוהה , יחסית , של הזהות היהודית בקרב המזרחים אינו צריך להפתיע על רקע הזיקה החזקה יותר בקרבם לדת ולמסורת , ובייחוד בדור הראשון , כפי שראינו לעיל . ואולם הסבר זה אינו תופס באותה מידה בנוגע לבולטות הגבוהה יותר של הזהות הישראלית בקבוצה זו . מבחינה זו , לפחות , נראה שהשתלבותם של יוצאי ארצות המזרח בחברה הישראלית היא סיפור של הצלחה ולא של כישלון , בין שהיא נוצרה עקב "כור היתוך" ובין שהיא נוצרה עקב "הטמעה . " יש להדגיש כי מסקנה זאת אין בכוחה לבטל את תוקפה של הביקורת נגד המדיניות שאפשרה את היווצרותו של הפער העדתי , בייחוד במישור החברתי–כלכלי . ניתן לטעון כי לתופעה זו , של השתלבות יוצאי ארצות ערב בחברה הישראלית , יש כמה השלכות רבות משקל בתחומים שונים של החברה הישראלית , שדיון מפורט בהן חורג מהמסגרת הנוכחית . אפשר להסתפק בהערה שהזיקה החזקה ללאומיות הישראלית–היהודית בקרב המזרחים יכולה לשמש ביטוי חשוב לא רק למידת האינטגרציה שלהם אלא גם ל " עמדת הבכורה " שיש להם , לפחות במישור הסובייקטיבי , בנשיאת דגל הלאומיות היהודית והישראלית . לתחושות אלו יש אל נכון קשר הדוק עם העמדות הפוליטיות של יוצאי המזרח ודפוסי ההצבעה שלהם , בייחוד בעשורים האחרונים של המאה ה . 20– זאת ועוד : נשיאת דגל הלאומיות יכולה לשמש גם משאב חיוני במאבק על מקומם בהייררכיה של החברה הישראלית . אכן , ההיסטוריה של קבוצות חברתיות בעלות סטטוס נמוך מסיבות של רקע שיוכי , כגון מוצא עדתי ודת , מלמדת כי בתנאים מסוימים הדגשת הלאומיות כמרכיב מרכזי בזהות הקולקטיבית בידי אותן קבוצות עשויה לנבוע מהשאיפה לנטרל את הגורמים למעמדן הנמוך בחברה . כך , לדוגמה , אין זה מקרה שערבים נוצריים מילאו תפקיד מרכזי בהתהוותה של התנועה הלאומית הערבית , דוגמת ג ' ורג ' אנטוניוס בלבנון ומישל עפלאק בסוריה . דוגמאות נוספות ניתן למצוא גם בהיסטוריה היהודית המודרנית וגם בהיסטוריה של קבוצות מיעוט אחרות באירופה . לעניין המשמעות הסובייקטיבית של הזהות היהודית : נראה שיש הסכמה כללית ( יותר מ ( 90 % – בנוגע ליסוד הלאומי שלה , אם כי גם המורשת התרבותית תופסת מקום בולט ( יותר מ , ( 80 % – ואילו כל הרכיבים האחרים מופיעים בשכיחויות נמוכות יותר , בייחוד האתני 3 ת והגזע . ההשוואה על פי קבוצות המוצא והדור מלמדת כי אין הבדלים ניכרים ביניהן בנוגע לחשיבותה של הלאומיות היהודית והמורשת התרבותית שלה , הן מבחינת הדירוג והן מבחינת הערכים המוחלטים של השכיחויות שלהן . לעומת זאת , ניתן להורות על כמה הבדלים בנוגע לרכיבי הזהות האחרים . הישראלים ממוצא מזרחי , בייחוד בני הדור הראשון , מדגישים יותר את חשיבות המורשת הדתית בזהות היהודית , ממצא ההולם את הנתונים שהתקבלו בנושא הזיקה לדת ולמסורת , שעה שאלה שמוצאם אשכנזי מדגישים מעט יותר את הרכיב התרבותי האתני . ב . המשמעות האישית של "להיות יהודי : " טבלה 2 א . היחס לישראליות ויהודיות :

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help