sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:232

באותה תקופה כבר הלכו לעולמם , וניתן להניח כי שיעור הדתיים והמסורתיים בקרב העולים המזרחיים שבהם היה גבוה עוד יותר . שמעון הרמן , בספרו זהות יהודית , מתאר מחקר שנערך בקרב מדגם מייצג של תלמידי בתי ספר תיכוניים באמצע שנות ה , 60– ולפיו שיעור הלא דתיים בקרב הורי התלמידים ממוצא מזרחי היה כ 10 % – בלבד . לשם השוואה , שיעור הלא דתיים בקרב הקבוצה המקבילה של הורים אשכנזיים עמד אז על . 42 % מכל מקום , ההשוואה הנוגעת לדור הראשון חוזרת ומאשרת כי הזיקה לדת ולמסורת היתה שכיחה בקרב עולים יוצאי ארצות המזרח הרבה יותר מאשר בקרב עולים יוצאי אירופה . ובדור השני – הנתונים מראים בבירור כי בהשוואה לדור הראשון עלה בו שיעור החילונים בין המזרחים במידה ניכרת , והפער בינם לבין האשכנזים בני אותו דור הצטמצם אפוא ביותר . וכך , שעה שבדור הראשון המסורתיים ייצגו את הקטגוריה השכיחה בקרב המזרחים , בדור השני קיימת התפלגות שווה בין הקטגוריות של מסורתיים וחילונים , עם עדיפות קלה לאחרונים . שינויים אלה מעידים , ככל הנראה , שהמזרחים בני הדור השני עברו תהליך של חילון , ויש לשער כי מגמה זאת התחזקה בקרב מזרחים בני הדור השלישי , כפי שרומזים המספרים המופיעים בשורה התחתונה של הלוח . היבט נוסף על המגמות השרירות בתחום הזה ניתן לקבל מנתוני סקר שערכו בחודש נובמבר , , 2002 הפרופ' אפרים יער וענת אורן , במסגרת פרויקט מחקר על הזהות היהודית בחברה הישראלית , על בסיס מדגם של כ1000– מרואיינים המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל . במסגרת הסקר נשאלו המרואיינים אם בהשוואה לבית הוריהם הם מנהלים אורח חיים דתי יותר , חילוני יותר , או אורח חיים דומה . התפלגות התשובות מראה כי 27 % מהמזרחים מדור ראשון השיבו שנעשו דתיים יותר , 44 % שנעשו חילוניים יותר ו 29 % – שלא היה אצלם שינוי . דפוס דומה , אך בולט יותר , נמצא בדור השני של מזרחים . 21 % מקבוצה זו השיבו שהם נעשו , בהשוואה להוריהם , דתיים יותר , 56 % שנעשו חילוניים יותר ו 23 % – שלא היה אצלם שינוי . כלומר , קיימת מגמה ברורה של חילון הן בתוך שני הדורות של מזרחים והן בהשוואה ביןדורית . כצפוי , מגמת החילון בקרב שני הדורות של אשכנזים היתה בולטת פחות , כי נקודת ההתחלה שלהם היתה חילונית הרבה יותר . כך או כך , מכלול הנתונים בנושא הזה מורה על צמצום ניכר בפערים העדתיים מבחינת היחס לדת ולמסורת , ושהמזרחים נעשו דומים יותר מבחינה זאת לאשכנזים . לתמונת המצב הזאת יש השלכות ניכרות על המערכת הפוליטית . חשוב לזכור כי לגורם העדתי יש השפעה מכרעת על יחסי הכוחות המפלגתיים הפנימיים ועל מדיניות החוץ הישראלית . לציבור המזרחי אופיינית זיקה חזקה והומוגנית יותר למסורת וללאומיות היהודיות ( ומכאן ששכיחה יותר הנטייה בקרבו להשקפת עולם ימנית , ( בהשוואה לציבור האשכנזי , שיש בו גם מחנה לאומי–ימני וגם מחנה שמאלי , הנושא אופי אוניברסליסטי יותר , אם כי גם הוא , רובו הגדול , שואף לשמור על הזהות היהודית של המדינה לצד המחויבות שלה לדמוקרטיה . וכך , חרף תהליכי החילון שעברו המזרחים מאז בואם לישראל , הזיקה היהודית–המסורתית שלהם חזקה יותר מזו של האשכנזים . במישורים אלה ממלאים היהודים המזרחיים תפקיד חשוב בתהליך בניין האומה ובעיצוב הזהות הקולקטיבית של החברה הישראלית , הגם שעולם התוכן של זהות זו שונה במובנים רבים מזה שעמד לנגד עיניהם של האבות המייסדים . בה בעת עברו העולים המזרחיים , בייחוד בני הדור השני והשלישי , כברת דרך ארוכה בכל הנוגע לאימוץ של דפוסי ערכים ואורח חיים מערבי–מודרני , שנושאי דגלו בחברה הישראלית היו מיוצגים בעבר בעיקר בידי היהודים האשכנזיים החילוניים . במסגרת המחקר הנ"ל על הזהות היהודית נבדקו גם מידת הדמיון והשוני הבין–עדתי מבחינת אחדים מההיבטים המרכזיים של זהות קולקטיבית וערכים לאומיים , מתוך שימת דגש ביחס לישראליות וליהודיות , במשמעות של "מהו יהודי" ובחשיבות הקשר של ישראל עם יהדות התפוצות ( ר' טבלה מס' . ( 2 קבוצת הנתונים הראשונה ( א ) עוסקת ביחס לישראליות וליהודיות ומביאה את שיעורי המרואיינים שענו בחיוב על השאלות האלה : האם הם גאים או לא גאים להיות ישראלים , האם הם גאים או לא גאים להיות יהודים , והאם הם קשורים רגשית לישראל . קבוצת הנתונים השנייה ( ב ) עוסקת באופן שבו בחרו המרואיינים את התשובה המבטאת בעיניהם את המשמעות האישית של המושג "להיות יהודי , " מתוך רשימה נתונה של משמעויות אפשריות . במבט כולל נראה מן הממצאים האלה כי את האוכלוסייה היהודית בישראל מאפיינת , לפחות ברמה ההצהרתית , זיקה חזקה למרכיב הלאומי של זהותם במובנו הכפול – היהודי והישראלי – ושלזהות היהודית יש יתרון קל על פני הזהות הישראלית , בייחוד בדור הראשון של עולים מזרחיים ואשכנזיים . ואולם , אף שהזיקה לזהות היהודית והישראלית רווחת בכל הקבוצות , היא בולטת יותר בקרב המזרחים – הן בדור הראשון והן בדור השני . 95 % מהמזרחים בדור הראשון אומרים שהם גאים להיות יהודים בהשוואה ל 84 % מהאשכנזים בני אותו דור . בדומה לכך , 90 % מהמזרחים מהדור הראשון גאים להיות ישראלים בהשוואה ל 77 % מהאשכנזים בני דורם . ההשוואה הבין–דורית מלמדת כי הזיקה היהודית והישראלית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help