sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:231

התעשרה באמצעות שילובם של יסודות מזרחיים וים–תיכוניים כחלק בלתי נפרד ממנה , בייחוד במישור התרבות הפופולרית , אך גם ברובד "התרבות הגבוהה , " כגון ביצירה הספרותית . כלומר , במרכיבים שונים של התחום התרבותי התחוללו שינויים בולטים המשקפים , לפחות בחלקם , תהליכים של היתוך . מחקרים שונים אף מורים שהמזרחים , בייחוד בני הדור השני , אינם שונים שוני משמעותי מהאשכנזים בהעדפות התרבותיות שלהם בבחירה בין "מזרח" מול "מערב . " ואולם את הביטוי המובהק ביותר של כור ההיתוך ניתן למצוא במישור הפוליטי . שלא כבמישור הסוציו–אקונומי , ההשתלבות והנוכחות הבולטת של המזרחים במערכת הפוליטית , על רמותיה השונות , מעידות כי העיקרון של שוויון במבנה הזדמנויות התממש בתחום הזה כמעט במלואו . סוגיה חשובה בפני עצמה נוגעת להבדלים הניכרים בין המזרחים לרובם של האשכנזים ביחס אל הדת והמסורת , סוגיה שיש לה השלכות רבות משמעות גם בזירה הפוליטית . הבדלים אלה היו קיימים כבר בתקופת היישוב ונמשכו גם בעידן המדינה בשל הרכבן של העליות הגדולות בשנות ה50– וה . 60– ככלל , המזרחים שבאו לישראל היו קרובים יותר לדת וניהלו אורח חיים מסורתי יותר מזה של העולים האשכנזיים . אמנם הדתיות המזרחית לא היתה , בדרך כלל , נוקשה ופורמליסטית כמו האורתודוקסיה האשכנזית , ובייחוד הזרם החרדי שבתוכה , אך בשעה שרוב העולים שבאו לישראל מארצות אירופה בתקופת היישוב והמדינה היו רובם חילוניים , במידה זו או אחרת , רק מיעוט קטן מבין העולים המזרחיים אימצו השקפת עולם חילונית מובהקת והגדירו את עצמם חילונים . ובשעה שבקרב יהודי אירופה התפתחו ביחס לדת מגמות קוטביות של אורתודוקסיה קיצונית , מזה , וחילוניות אנטי–דתית , מזה ( בעיקר בזרמים הסוציאליסטיים והמארקסיסטיים , ( ליהודי ארצות המזרח היתה אופיינית גישה דתית–מסורתית מתונה . אחד ההסברים העיקריים להבדלים במגמות ההתפתחות בתחום הזה נעוץ בחשיפה המוגבלת והמאוחרת של יהודי המזרח להשפעות המודרניזציה , בדומה לעמים הערביים שבקרבם חיו . הם לא היו נתונים באותה מידה שהיו נתונים יהודי אירופה להשפעות של המודרנה ולכן לא נאלצו לבחור בין דת ל E דמה כמו יהודי אירופה , שנחשפו בשלב מוקדם יותר להשפעות אלו במלוא עוצמתן . מכל מקום , על רקע הזיקה הדתית–המסורתית של העולים מארצות המזרח , התנהלו בשנות ה50– מאבקים קשים בין המפלגות החילוניות , בעיקר אלו שייצגו את תנועת העבודה , לבין המפלגות הדתיות והחרדיות סביב השאלה באילו זרמים יקבלו ילדי העולים את חינוכם . במסגרת מאבקים אלה האשימו המפלגות הדתיות – שראו בעולים המזרחיים " טריטוריה טבעית" שלהם – את משרד החינוך ב"ציד נפשות" וב"אינקוויזיציה נגד דת ישראל . " על רקע היסטורי זה , מובאות כאן שתי קבוצות של נתונים על מידת הדתיות / חילוניות של המזרחים והאשכנזים ועל השינויים התוך–דוריים והבין–דוריים שחלו בתחום הזה . טבלה מס' 1 מציגה את התפלגות שתי קבוצות המוצא על פני "סולם" של ארבע דרגות – חרדים , דתיים , מסורתיים וחילונים – בהתאם להגדרה עצמית של הנחקרים . הנתונים מבוססים על מדגם מצטבר שהקיף יותר מ 50 , 000– מרואיינים יהודיים , בתקופה שבין יוני 1994 לאוגוסט . 2002 ( המדגם נלקח מתוך סקרי "מדד השלום" הנעשים מדי חודש בחודש מאז יוני 1994 מטעם מרכז תמי שטינמץ למחקרי שלום , אוניברסיטת תלאביב , באחריותם של אפרים יער ותמר הרמן . לצורך הניתוח הנוכחי נכללו רק המרואיינים היהודיים ( . הממצאים מראים , כצפוי , כי בדור הראשון של העולים יש הבדלים ניכרים בין שתי קבוצות המוצא . המזרחים נוטים להיות דתיים יותר , ובעיקר מסורתיים יותר , ואילו רוב מובהק של האשכנזים הם חילונים . יש להניח כי הבדלים אלה אינם משקפים את מלוא ההבדלים בין שתי הקבוצות מבחינת הזיקה לדת בתקופת העלייה הגדולה , כי רבים ממי שבאו לישראל טבלה 1 הערה : בישראלים דור III הכוונה לילידי ישראל שלפחות אחד מהוריהם נולד בארץ .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help