sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:229

באופן שונה מבחינת נקודות המוצא הערכיות והתיאורטיות . ואולם בדיקה יסודית של הסוגיה הזאת על היבטיה השונים מלמדת כי התשובה לשאלה : "האם רעיון כור ההיתוך נכשל " ? אינה פשוטה כל עיקר , 3 ודאי שאינה חד–משמעית . במובנים מסוימים וחשובים אכן ניתן לקבוע כי הרעיון לא הצליח ביותר , שעה שבמובנים אחרים , חשובים לא פחות , ניתן לקבוע כי הוא נחל הצלחה רבה . נתונים העולים ממחקרים שנעשו בעת האחרונה מלמדים כי הפערים הבין–עדתיים צומצמו בעשורים האחרונים של המאה ה20– במידה ניכרת . יש להדגיש : צומצמו ולא בוטלו . וגם צמצומים אלה אין בכוחם להסתיר תופעות של קיפוח ואי שוויון על רקע חברתי–עדתי . צמצום הפערים ניכר בתחום התרבות , הן במישור היצירה והן במישור הצריכה . הוא ניכר גם בתחום חיי המשפחה : גודל המשפחה ; מספר הילדים שיולדות הנשים ; גיל הנישואים ; השתתפות הנשים בשוק העבודה – כל אלה השפיעו במידת מה על גידול לא מבוטל בשיעור הנישואים הבין–עדתיים . מבחינת ההשכלה , אף כי שיעור המזרחים והמזרחיות המשתתפים במעגלי ההשכלה השונים עלה לאין שיעור בהשוואה לשנים קודמות – בייחוד בקרב המזרחיות – עדיין ניכרים פערי ההשכלה ברמות השונות ובעיקר ברמות האקדמיות . כמו כן , על רקע הגידול בממדי האי שוויון הסוציואקונומי בתקופה האחרונה , שפגע בקבוצות החלשות בחברה הישראלית , ובהן עולים חדשים , חרדיים , ערבים ומזרחים , גברה גם בקרב רבים מהמזרחים תחושה חזקה של קיפוח כלכלי . ההיבטים השונים שדרכם הועמדה למבחן שאלת כור ההיתוך , אם כרעיון ואם כסיסמה , אינם ממצים , כמובן , את כל המורכבות של הנושא . גם ברור שקשה ביותר , אם אפשר בכלל , למדוד את מאזן התוצאות של המבחן מדידה מדויקת ומוסכמת . עם זאת נראה שהחומרים והנתונים העומדים לרשותנו מאפשרים להגיע למעין הערכה כוללת על גלגולו של רעיון כור ההיתוך מאז ראשיתו , עם העליות הגדולות של יהדות המזרח בשנות ה50– של המאה ה , 20– ועד הלום . ואולם , לפני העיסוק בשאלה זו , יש לזכור כי במהלך התקופה הזאת עברה החברה הישראלית שינויים עמוקים במבנה ובזהות הקולקטיבית שלה , שבלי הגזמה ניתן לאפיין אותם כתהליכים של "בניין אומה . " שינויים אלה , שהם עדיין בעיצומם , קשורים רק בחלקם בהתרחשויות פנימיות של החברה הישראלית , כדוגמת תהליכי היתוך והטמעה , ועל כן שני המושגים גם יחד אינם יכולים לשמש בסיס מספק להבנת תהליך בניין האומה במלוא עומקו . בין הגורמים שהשפיעו על עיצובה של החברה הישראלית יש לדון , בראש ובראשונה , בהשלכותיו של הקונפליקט הישראלי–ערבי על הזהות הקולקטיבית , על התרבות הפוליטית ויחסי הכוח , וכן במישורים אחרים בחיי החברה והפרט . בדומה לכך , לא ניתן להבין את דמותה של החברה וכיווני התפתחותה בלי להביא בחשבון את ההשפעות של גורמים חיצוניים כללעולמיים , ובייחוד את ההשפעות הנובעות מהאצת מגמות הגלובליזציה בתחומי הכלכלה , התרבות והפוליטיקה . חותמו של גורם זה ניכר , בין השאר , בשינויים שהתחוללו במבנה הכלכלה הישראלית ובמדיניות הסוציו–אקונומית שלה , שאחת התוצאות העיקריות שלה היא הגברת המגמות של אי שוויון בתוך החברה הישראלית . בה במידה לא ניתן להתעלם מההשפעות מרחיקות הלכת של הגלובליזציה במישורים שונים של החברה והתרבות הישראליות המחזקות , על פי העיקרון האיזומורפי – שלפיו הקבוצות השונות בחברה נוטות לרכוש לגיטימציה על ידי הידמות לקבוצה החזקה שבהן – את הדמיון הבין–קבוצתי במישורים האלה , בייחוד בדפוסי צריכה וסגנון חיים . בכפיפות להערות אלו , ניתן לסכם ולומר כי מכלול המשתנים התרבותיים , החברתיים–כלכליים והזהותיים המובאים כאן מורה על מגמות ברורות של הידמות והתקרבות בין יוצאי שתי העדות , אם כי לא במידה אחידה , מגמות המבטאות בחלקן תהליכי היתוך ובחלקן תהליכים של הטמעה . אמנם נוכחותו של "הגורם העדתי" עדיין נמשכת , וכך ההבחנה בין מזרחים לאשכנזים היא עדיין אחד הרכיבים של הפסיפס שממנו היא בנויה . עם זאת נראה שבמהלך הזמן חשיבותו של צמצום הפערים העדתיים ניכר גם בתחום חיי המשפחה , גיל הנישואים ומספר הילדים שיולדות נשים . בתמונה משנת : 1949 אחות מוסמכת מדריכה עולות מתימן בטיפול בתינוקות , במחנה ראש העין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help