sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:227

ריבוי חסמים במעבר לרב–תרבותיות כערך עליון במערב יש שני דגמי משטר : דמוקרטיה ליברלית , שהיא הדגם הנפוץ והשולט , ודמוקרטיה רב–קהילתית , שהיא דגם נדיר למדי . הדגם הליברלי הוא חד–לשוני , חד–תרבותי וחד–לאומי , אך רב–דתי ורב–אתני , כנהוג בארצות הברית , בצרפת וברוב ארצות המערב , ואילו הדגם הרב–קהילתי מכיר וממסד יותר מלשון אחת , יותר מתרבות אחת ויותר מלאום אחד , כמקובל בארצות כשווייץ , בלגיה וקנדה . ברם הדמוקרטיות הליברליות המערביות עברו שינוי מאז מלחמת העולם השנייה בכיוון של רב–תרבותיות , המתבטאת בהכרה בהבדלי תרבות , בהקטנת הלחצים לטמיעה ובמתן זכויות קבוצתיות בתחום השפה והתרבות . למשל , בבריטניה נקבעה אוטונומיה טריטוריאלית רחבה לסקוטלנד ולוויילס , בצרפת התחזקה הכרת המדינה בייחודה של קורסיקה , בהולנד ניתנו זכויות לשוניות ותרבותיות למיעוטים יוצאי המושבות ההולנדיות לשעבר , ובניו זילנד ניתנה אוטונומיה תרבותית ופוליטית לילידים המאוריים . הפתיחות לרב–תרבותיות קיבלה חיזוק מהמגמה הגוברת של גלובליזציה ושל לאומיות חוצת גבולות , ( transnationalism ) המכרסמת במדינת הלאום , ושל פוסט–מודרניות , המערערת על קיומם של ערכים מחייבים וזהויות חד–משמעיות . צמחה אפילו אסכולה ליברלית המצדדת במתן זכויות של ייחוד תרבותי וייצוג פוליטי למהגרים ואוטונומיה טריטוריאלית למיעוטים לאומיים או ילידיים . ( liberal culturalism ) למועצת אירופה , לאיחוד האירופי ולאומות המאוחדות יש אמנות המבטיחות למיעוטים זכויות לשוניות , תרבותיות , כלכליות ופוליטיות והגנה מפני אפליה , אך אינן מחייבות הקניה של מעמד רשמי של מיעוט לאומי ואוטונומיה כלשהי למיעוט . זכויות מיעוטים הן הסוג החדש ההולך ותופס את מקומו במגילת הזכויות האוניברסלית לצד זכויות אדם , זכויות אזרח , זכויות פוליטיות וזכויות חברתיות . לרב–תרבותיות כאידיאולוגיה וכתנועה חברתית יש תביעות שהן שונות ממדינה למדינה וממיעוט למיעוט . למשל , רב–תרבותיות בגרמניה משמעותה הגדרה מחדש של גרמניה כאומה אזרחית לא אתנית , חקיקת חוק הגירה , קליטה ואזרוח גם של לא גרמנים וקבלתם של אזרחים ממוצא ומדת אחרים השומרים על ייחוד תרבותי משלהם כ"גרמנים אמיתיים ; " בסלובקיה רב–תרבותיות פירושה מתן זכויות לשוניות , תרבותיות וחינוכיות למיעוט ההונגרי ; ואילו במקדוניה רב–תרבותיות מקבלת ביטוי של דולאומיות של הרוב המקדוני הסלאבי והמיעוט האלבני המוסלמי . אף כי ישראל רואה בעצמה מדינה מערבית והיא מושפעת מהתהליכים העוברים על מדינות המערב , אפשר לומר כי אינה תואמת את דגמי המשטר המערביים ואינה מדביקה את שינויי הגישה במדינות המערב . מצד אחד , ישראל דומה למשל לצרפת בכך שבשתיהן , למרות המצב של ריבוי תרבויות , שוררת גישה רפובליקנית הכופה דפוס אחיד , שוללת אידיאולוגיה של רבתרבותיות ומתנגדת לפוליטיקה רב–קהילתית . מצד אחר , שונה ישראל במהותה מצרפת משום שאין לה אומה אזרחית–חילונית ילידית המורכבת מכלל האזרחים ללא קשר כלשהו למוצאם האתני ולדתם . ישראל היא תלת–תרבותית בהווייתה , אך לא רב–תרבותית באתוס שלה . התרבות העברית השלטת רואה בשתי התרבויות האחרות תרבויות נחותות . התרבות החרדית מתייחסת לתרבות העברית החילונית כאל תרבות מושחתת ומופקרת . גם חלק מנושאיה של התרבות הערבית היו רוצים לדחוק מישראל את התרבות העברית ואת תרבות המערב בכללה . אפילו תרבויות המשנה אינן זוכות בישראל להכרה ולכבוד . כך , למשל , תרבות המשנה המזרחית נחשבת בעיני רבים לנמוכה ; מקצת העולים הרוסיים מתייחסים בהתנשאות לתרבויות הישראליות ולתרבויות המשנה שלהן ; רוב החרדים והדתיים–הלאומיים רואים בתרבותם תרבות שמבטאת אמת מוחלטת יחידה ובשמה הם תומכים בצורות שונות של כפייה דתית . למרות הנסיגה המוצהרת ממדיניות "כור ההיתוך" ולמרות ההתרופפות בפועל של כמה מהחישוקים המלכדים והמאחידים שעוצבו בעבר בהשפעתה של המדיניות הזאת , עדיין שולטת בישראל תפיסתה של הציונות הקלאסית , הקובעת שלעם היהודי צריכה להיות לשון אחת , תרבות אחת ומדינה אחת ושישראל תוגדר מדינה יהודית . לאידיאולוגיה של הרב–תרבותיות בישראל יש כמה גרסאות . בגרסתה ה"עבה" והרדיקלית מוצגות התביעות להכיר במכלול התרבויות ותרבויות המשנה בישראל כשוות ערך , להפריד בין דת למדינה , להפוך את ישראל לרב–לשונית הלכה למעשה ( וכך יושווה מעמד השפה הערבית והרוסית לזה של העברית , ( לנתק את זיהויה של המדינה עם הציונות ועם המוסדות הציוניים , לבטל את חוק השבות , להשוות את המעמד הלאומי של הערבים לזה של היהודים , לתת אוטונומיה ומימון לכל מגזר הדורש זאת , לחסל את כל ההעדפות הניתנות ליהודים מידי המדינה , ובאופן הרחב ביותר – למחוק כל ביטוי של דומיננטיות של היהודים , היהדות והציונות באופי המדינה ובהתנהלותה . אידיאולוגיה רדיקלית זו של רב–תרבותיות מנוגדת לרוחה של הציונות ולהיותה של ישראל מדינה שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית , ולא נראה שהיא עשויה להתקבל על דעת רוב מכריע בציבור היהודי . האידיאולוגיה של הרב–תרבותיות מהסוג הזה לא רק שהיא מנוגדת לציונות ולצביונה היהודי של המדינה , אלא היא גם מעוררת התנגדות בעולם המערבי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help