sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:225

ריבוי תרבויות–משנה בתרבות הרוב העברית נוסף על ריבוי התרבויות בישראל יש בתוך תרבות הרוב העברית כמה תרבויות–משנה המגוונות ומאתגרות אותה . התרבות המערבית : התרבות העברית היתה מלכתחילה פתוחה להשפעות מערביות ושזרה יסודות מערביים בתוכה . ברם לאחר קום המדינה התעצמו ההשפעות האלה , כאשר ישראל החליטה לקשור את גורלה עם גוש מדינות המערב , ולא עם גוש המדינות הבלתי מזדהות , ולהסתפח לכלכלה הקפיטליסטית העולמית . כבר בשנות ה50– החלו להופיע סימני השפעתו של אורח החיים האמריקני . מאמצע שנות ה80– קיבלה החשיפה למערב צורה מובהקת של אמריקניזציה והחל תהליך מואץ של גלובליזציה , שקשר את ישראל בקשר הדוק עוד יותר עם הגוש המערבי , בביטחון , בפוליטיקה , בכלכלה , בתקשורת , במשפט , בספורט וכמובן בתרבות . הישראלי הממוצע התקרב יותר ויותר למערב באורח חייו ובאורח חשיבתו . הוא נעשה לצרכן של מוצרים ושירותים מערביים והרבה להשתמש בסטנדרטים מערביים בעיצוב שאיפותיו , בהערכת הישגיו ובקביעת נורמות התנהגותו . ערכי האתיקה הפרוטסטנטית המשיכו להתפשט ולהשתרש ; המשפחתיות נחלשה ; האינדיווידואליזם , האוטונומיה של הפרט וההגשמה העצמית נעשו קבילים ומושכים יותר ; ההתנגדות לכפייה דתית והרצון להפריד את הדת מהמדינה התעצמו ; ההעדפה להשתלב במערב במקום באזור התחזקה ביותר בתגובה לפיגועי האיסלאם הפונדמנטליסטי ולשתי האינתיפאדות הפלסטיניות ; תהליכי ההפרטה של ערכים ממלכתיים בלטו יותר ויותר , וכן גברו תופעות כגון ניאוליברליזם כלכלי , ראיית זכויות הפרט כאתוס דומיננטי , מעורבות גוברת של הורים בחינוך הניתן בבית הספר ובתנאי השירות הצבאי של ילדיהם ותביעה להכרה בזכות האישה על גופה ; לשיח הציבורי והמשפטי חדרו מושגים כדוגמת שוויון כעיקרון–על , מדינת כל אזרחיה ופוסט–ציונות . המעבר לחברת מידע יצר שכבה של ישראלים החושבים ומתנהגים כמערבים ומקיימים מגעים אמיצים עם המערב . אבל אף על פי שהתרבות העברית קלטה עוד ועוד השפעות מערביות , עדיין היא באופייה רק מערבית למחצה . התרבות הדתית–הלאומית : שלא כמו החרדים , שלהם תרבות וקהילה נפרדות ומתבדלות , הדתיים–הלאומיים הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית ומהתרבות העברית . הם מודרניים וציונים , התומכים תמיכה עקרונית באינטגרציה עם יהודים לא דתיים , והם אכן השיגו מידה לא מבוטלת של השתלבות . תרבותם היא תרבות משנה דתית בתוך התרבות העברית הלא דתית . בתרבותם הם קבוצת ביניים בין הישראלים החרדיים לישראלים העבריים . הם קרובים לחרדים בתחום הדת : באמונות דתיות ובשמירת מצוות ( אם כי בדרגה פחותה של אדיקות שמרנית ) והם שותפים להם לפחות בחלק מהתביעות שנועדו לכפות על כלל הציבור הסדרים דתיים ( מדיני המעמד האישי ועד הבטחת פרהסיה מסורתית בתחומים שונים . ( ולעומת זאת , הם קרובים לבני קבוצת הרוב בצבריות העברית , בלאומיות המודרנית , במחויבות לדמוקרטיה , בסגנונות חיים של המעמד הבינוני ובנטייה חיובית למערב . התרבות המזרחית : יהודי המזרח היו רוב בעלייה ההמונית בעשור וחצי הראשונים של המדינה . הם הגיעו לארץ בזמן שהתרבות העברית היתה עדיין בשלב התבססות , ונתפסו בעיני גורמים ממסדיים כאיום על התרבות העברית בגלל כוחם המספרי הרב והתרבות הערבית–היהודית הדחויה שנשאו עמם . הלך והתפשט החשש לא רק שהם ימוטטו את התרבות העברית ואת המשטר הדמוקרטי הצעירים והשבריריים , אלא שגם יחברו לימין הדתי והחילוני לשם יצירת חברה מדגם שנחשב לפסול בעיני קבוצת הרוב . לדברי חוקרים מהאסכולה הביקורתית , פעלו מוסדות המדינה והציבור , שבהם שלטה אז תנועת העבודה , לבלום את כוח העולים מארצות האיסלאם , לשלול את תרבותם ולטעת יחס של בוז כלפיה , להפסיק את השימוש בשפות המדינות שמהן עלו ולהנחיל להם ולילדיהם את התרבות העברית במוקדם ככל האפשר . השפות היהודיות–הערביות והתרבויות של העולים אכן קרסו , לא רק בגלל הדיכוי התרבותי , אלא גם בגלל העקירה והניתוק מארצות המוצא , שהוכרזו מדינות נחשלות ונחשבו למדינות עוינות , ובגלל הצורך החיוני של מהגרים להסתגל לתרבות המקומית . מאז שנות ה70– התרופפו לחצי הטמיעה , וצמח דור חדש של מזרחים שהתגברו על הפירוד לארצות מוצא , הבליטו דפוסים תרבותיים ייחודיים למזרחים ודרשו להשתלב כמזרחים בעיצוב התרבות העברית . יש הטוענים שהתרבות שמכונה "תרבות מזרחית" היא תרבות נפרדת וייחודית בתוך תרבויות ישראל . היא ממזגת דפוסים ישנים וחדשים של יהודים מצפון אפריקה , עיראק , תימן וארצות איסלאם אחרות . ברם , ניתן לומר , כי הדפוסים הללו אינם מקיפים דיים ואינם שונים מהתרבות העברית דיים ליצור תרבות נפרדת . נכון יותר לראות בתרבות המזרח תרבות משנה בתוך התרבות העברית . זהו תוצר ישראלי המשלב השפעות ערביות , ים–תיכוניות ויהודיות דתיות ( למשל , מוזיקת הקסטות והמוזיקה המזרחית הן ביטויים מובהקים של ההכלאה הזאת . ( במהותה זוהי תרבות של מעמדות נמוכים , המשקפת את מצב החיים של מזרחים מבני השכבות הנמוכות ורכיביה הם אקסטרוורטיות , חמימות , גנדור , מבטא גרוני , מוזיקה מזרחית , מאכלים מארצות המוצא , בילוי זול , דת עממית ( הילולות , פולחן צדיקים , קמעות , רפואה עממית , ( רגישות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help