sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

התרבות החרדית : המהות של התרבות החרדית היא ההלכה היהודית , כפי שהתפתחה במזרח אירופה בתקופה המודרנית . הפונדמנטליזם הדתי האשכנזי שולל בעיקרון את עיקרי התרבות העברית : את העברית כשפת יומיום , את המודרניות , את הדמוקרטיה , את הפן הלאומי–החילוני ביהדות ואת הציונות . עם זאת , התרבות החרדית קלטה השפעות רבות , אם כי חלקיות , מהתרבות העברית , דוגמת השימוש בלשון העברית וקבלתה של ישראל כמדינה יהודית . לתרבות החרדית הישראלית אופייניים גם היווצרות חברת לומדים , שיעור ילודה עצום , השתתפות נמוכה מאוד בכוח העבודה , שותפות בפוליטיקה קואליציונית ותלות מרחיקת לכת במימון מטעם המדינה . רכיב נוסף של הישראליות של התרבות החרדית הוא פיצולה העדתי . מתוך החרדיות האשכנזית צמחה החרדיות הספרדית בהנהגת תנועת ש"ס . זהו תוצר ישראלי מקורי המשלב דפוסים של חרדיות אשכנזית ומנהגים דתיים ספרדיים עם פתיחות לתרבות העברית . התרבות הפוליטית של החרדים בישראל מושתתת על יחס אינסטרומנטלי לדמוקרטיה – כלומר , רצון ליהנות מיתרונותיה בלי להפנים את ערכיה , על כפייה דתית , על אפליית נשים , וכן על נציות , על שנאה לשמאל , לגויים בכלל ולערבים בפרט . התרבות הערבית : התרבות של המיעוט הערבי היא תרבות ערבית–פלסטינית , איסלאמית בעיקרה , הנבדלת מהתרבות העברית בשפה , בדת , בלאום , בחיי המשפחה ובאורח החיים והמחשבה . יחד עם העולם הערבי והמוסלמי שאליו היא שייכת , נתונה התרבות הזאת במשבר עמוק בשל קשיי המודרניזציה והיחס הדו–ערכי לתרבות המערב . המדינה מכירה בשפה הערבית כשפה רשמית ובתרבות הערבית כתרבות של האוכלוסייה הערבית הזכאית לשימור ואף לתמיכה מסוימת . בין הערבים והיהודים שוררת הסכמה על קיום ערבי נפרד ואין ציפייה להתבוללות תרבותית וחברתית של בני המיעוט בחברת הרוב . ועם זאת הערבים , כמיעוט לא שולט , נאלצים להסתגל לחיים בחברה שבה שולטת התרבות העברית . הישראליזציה שהם עוברים כוללת סיגול של השפה העברית כשפה שנייה ואימוץ מרכיבים של התרבות העברית כתרבות משנה . כך נעשים האזרחים הערביים לדו–לשוניים ולדו–תרבותיים בלי להיטמע ובתוך שמירה על תרבותם וזהותם . הם מאמצים את היהודים כקבוצת השוואה בשאיפות ובהישגים , אך מזדהים הזדהות עמוקה עם בני עמם . בכך הם חלק נפרד ומובחן מבחינה תרבותית ופוליטית , הן בתוך העם הפלסטיני והן בתוך ישראל . בקרב הערבים הפלסטיניים אזרחי ישראל הולכת ומתגבשת קהילה איסלאמית פונדמנטליסטית מתבדלת , הדוחה את המרכיב הישראלי בישותה ויוצרת שסע הולך ומעמיק בין איסלאמיסטים לערבים אחרים , בדומה לשסע שבין חרדים ליהודים אחרים . התרבויות של קהילות העובדים ממדינות זרות : בישראל של ראשית המאה ה21– חיים כ 300 , 000– עובדים מתורכיה , רומניה , תאילנד , הפיליפינים , סין , אמריקה הלטינית ואפריקה השחורה . הניסיון האירופי מראה שעובדים ארעיים משתקעים ומקימים קהילות תרבותיות חדשות . המדינה רואה בהשתקעות האפשרית של העובדים הזרים סכנה לאופייה היהודי והציוני והמשטרה נוקטת שורת צעדים חריפים לסיכולה , ובכללם שימוש באישורי עבודה קצרי מועד הניתנים למעסיקים בלבד ( ולא לעובדים עצמם , ( מניעת הטבות סוציאליות וגירוש של עובדים לא מתועדים . אם ישראל לא תצליח לעצור את תהליך ההתערות של שוהים בלתי חוקיים בארץ , יצמחו בה תרבויות זרות אחדות , נוצריות במהותן , של קבוצות מיעוט קטנות של לא יהודים ולא ערבים , שייהפכו לאבן שואבת למהגרים נוספים , דבר שעשוי להחליש גם הוא את הדומיננטיות של התרבות העברית . התרבות של המיעוט הערבי היא תרבות ערבית-פלסטינית , איסלאמית בעיקרה , והיא נתונה במשבר עמוק בשל קשיי המודרניזציה והיחס הדו-ערכי אל תרבות המערב . בתמונה : הנשיא יצחק נבון מברך את קהל המתפללים במסגד בעכו לרגל חג עיד אל-אדחא , 1979

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help