sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:222

היהודים הארצישראליים לאומה מודרנית שתבעה ריבונות בארץ–ישראל , אבל היו מוכנים למן ההתחלה להתפשר על ריבונות בחלקה של הארץ . במעבר מיישוב למדינה איבדה התרבות העברית את בלעדיותה . המדינה היהודית כללה מעתה שתי קבוצות מיעוט שחיו קודם לכן מחוץ למסגרת היישוב ה"מאורגן : " החרדים והערבים . אלה היו שתי קבוצות תרבות נפרדות וייחודיות שהפכו את ישראל בן לילה לחברה תלת–תרבותית . הממסד היהודי החילוני לא רצה וגם לא יכול לחסל את שתי התרבויות הללו . הוא הכיר בהן ואף נתן להן כלים להתפתחות ולשימור , שהעיקרי בהם הוא מערכת חינוך נפרדת , מתוך הבטחת בכורתה של התרבות העברית הארצישראלית . התרבות הזאת היתה לתרבות המדינה , שהעמידה במצב נחות את התרבויות של המוני העולים מאירופה ומארצות האיסלאם . מדיניות ההטמעה התרבותית המואצת , שהופעלה באותה תקופה על העולים החדשים , ובעיקר על אלה שהגיעו מארצות האיסלאם , היא סוגיה שנויה במחלוקת . יש חוקרים הרואים בה אמצעי הכרחי להגנה על התרבות העברית החילונית המתגבשת ולקידום הפרויקט הציוני של בינוי אומה יהודית משותפת , ויש חוקרים המפרשים אותה כדיכוי תרבותי וכמכשיר לשמירת השליטה של הוותיקים . מדיניות התרבות הישראלית היתה ועודנה ישראליזציה של כלל האוכלוסייה , והתהליך הזה הוא מכריע ומטמיע למיליוני העולים , אך משני וחלקי לערבים והססני ומוגבל לחרדים . מדיניות ההטמעה התרבותית כלפי העולים התמתנה בשנות ה90– של המאה ה , 20– לנוכח גל העלייה ההמונית מברית המועצות לשעבר , במידה כה רבה עד שאפשרה להם לבחור את קצב השינוי וצורותיו . הישראליזציה של הערבים היא בעיקרה תוצאה של תהליכי מודרניזציה שהם עוברים , השתלבותם בשוק העבודה הישראלי ובמערכות כלכליות שונות ובמידה מסוימת גם במוסדות ממלכתיים , מוניציפליים , השכלתיים וכיו " ב . ( ר ' ערך החברה הערבית מול המודרנה והחילון במדור זה ( . המדיניות הישראלית מעודדת את התהליכים האלה של ישראליזציה של האזרחים הערבים , והדבר בא לידי ביטוי מיוחד בהחדרת התרבות העברית כתרבות משנה במערכת החינוך הערבית . הישראליזציה המוגבלת של החרדים האשכנזיים היא תוצאה של חשיפה לחיים בישראל יותר משהיא פרי התערבות מצד המדינה , אך מאז סוף שנות ה90– התחזקה המגמה לכפות עליהם נורמות של התנהגות ציבורית וליבה משותפת בחינוך . התרבות הישראלית העברית , ששורשיה בתקופת היישוב , נוצרה כתרבות חילונית בעיקרה , מרוכזת סביב הפרויקט של בניין חברה יהודית חדשה ודוברת עברית בארץ–ישראל . לאחר הקמת המדינה המשיכה להתפתח ולקלוט השפעות מערביות ויסודות מהמורשות התרבותיות של גלי העלייה הגדולים והמגוונים . עמודי התווך של התרבות העברית של ראשית המאה ה21– הם השפה העברית , המודרניות , הדמוקרטיה , היהדות והציונות . כמעט אין דוגמה מקבילה בלאומיות המודרנית לניצחונה של השפה העברית , שבה חושב ומתנהג הישראלי העברי . המודרניות העברית היא הכלאה בין יסודות אירופיים ליסודות לא אירופיים . הישראלי העברי נוהג לפי ערכי היסוד של האתיקה הפרוטסטנטית , הכוללים יחס חיובי כלפי שינוי וחידוש , אמונה ביכולת אישית ובשליטה בגורל , הישגיות , תחרותיות , הצטיינות , השתלמות וחינוך לא פוסקים והשקעה וצבירה של מידע ועושר . בצדם נמצאים הערכים , שאינם מאפיינים את המערב היום , של משפחתיות ( מרכזיות המשפחה , משפחה גדולה יחסית , יחסים אמיצים עם בני המשפחה , תמיכה בילדים לאורך החיים , טיפול מסור של בני המשפחה בהורים זקנים , שיעורי נישואים גבוהים , שיעורי גירושים נמוכים , ( יחסי אנוש לא פורמליים וספונטניים , גינונים מחוספסים ( גישת ה"דוגרי , " חוסר אדיבות , חוצפה , תוקפנות , אי–הקשבה , התפרצות לדברי הזולת , דעתנות , אי–כיבוד של פרטיות , ( אלתור ( גישת ה"סמוך ( " ותערובת של נכונות לעשות למען הכלל עם התנגדות להיות "פראייר . " הישראלי העברי מקבל את הערכים הדמוקרטיים של שלטון החוק , שוויון אזרחי , חירויות הפרט , תחרות על השלטון והסדרת מחלוקות בדרך לא אלימה , אך הוא גם מקבל את ההסדרים התרבות הישראלית העברית נוצרה כתרבות חילונית בעיקרה והמשיכה לקלוט השפעות מערביות . בתמונה משנות ה : 40- הקלטת מוזיקה קלאסית באולפן קול ירושלים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help