sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:220

באופן פרדוקסלי קיימת כמעט חפיפה בין הרטוריקה של הציונות הממוסדת לבין הרטוריקה של השיח הביקורתי הפוסטציוני . לפי העמדות הכמעט–חופפות שהן מציגות , ציבור המהגרים שאכלס את היישוב התרצה – או לחלופין נאלץ – לאמץ תרבות חדשה ולוותר – או לחלופין לאבד – את תרבותו הישנה . לדעת המצדדים , קמה בארץ אומה חדשה מאוחדת , בעלת אופי נבדל משלה , שנרפאה כביכול מחוליי תרבות הגולה . לעומת זאת , לדעת המבקרים , נכפתה על המהגרים ( ועל צאצאיהם ) תרבות סינתטית שזרה להם לחלוטין , שניכרה אותם משורשיהם 'האותנטיים' הישנים והטובים . למשל , בטיעונים חדשים , הנשמעים בשנים האחרונות , נאמר כי היישוב כולו היה "בעל תרבות קולקטיביסטית , " ובהדרגה הפך להיות " בעל תרבות אינדיווידואלית . " הבדיקה ההיסטורית מראה שתיאורים סוחפים אלה אין להם על מה לסמוך . בצד קבוצות בעלות תודעה וסדרי–חיים של אחריות קיצונית "לקבוצה , " התנהלו בארץ חיים בעלי אופי 'אינדיווידואליסטי' לחלוטין , והיו ששילבו בין הרטוריקה של הפרקטיקה האחת לממשות של הפרקטיקה האחרת במידה לא מבוטלת של הצלחה . לכן , להוציא את האפשרות של דקלומים חוצבי–להבות , קשה לפי שעה לענות באחריות על השאלה עד כמה המרכיבים של התרבות , ששימשה תשתית להקמת החברה החדשה והמדינה החדשה בארץ–ישראל , עדיין מוסיפים להיות פעילים היום . כדי לענות עליה יש לחקור את התרבות שהיתה קיימת בארץ עד 1948 במידה הרבה יותר משוחררת מעמדות "ציוניות" או " פוסט–ציוניות , " ולראות את יחסי הגומלין ששררו בין ההצלחה של הפעולה היזומה לשינוי תרבות לבין הסטיכיה של התמדת רכיבים מן התרבות הישנה בתוספת ההתנגדות האקטיבית והפסיבית ליוזמות חדשות ומעל לכול – את האדישות המעשית , שהיתה יכולה אף להיות מלווה בהסתפחות לרטוריקה ' שלטת' ( לכאורה או למעשה ) ועל כן מטעה בנקל את החוקר וההיסטוריון התמים . אף על פי כן , עד שיצמח בעתיד חקר מסוג זה , ההכרה בהמצאה ובפעולה היזומה להחדרת תרבות חדשה לשם הבנת התהליכים ההיסטוריים ואופייה של החברה הישראלית היא תנאי הכרחי לחילוץ ההבנה שלנו מן ההמשגות המוגבלות של המחקר ההיסטורי–מדיני . לקריאה נוספת : אבן–זהר , איתמר . 1980 "הצמיחה וההתגבשות של תרבות עברית מקומית וילידית בארץ ישראל , . " 1948-1882 קתדרה , . 16 אלבוים–דרור , רחל '" . 1996 הוא הולך ובא , מקרבנו הוא בא העברי החדש : ' על תרבות הנוער של העליות הראשונות , " אלפיים : כתב עת רב–תחומי לעיון , הגות וספרות . קובץ , 12 תשנ"ו . 1996 אלון–מוזס , טלי . 2002 טקסט , תרבות ומשמעות של הגינה העברית הוורנקולרית . עבודת דוקטור , הטכניון חיפה . אלמוג , עוז . 1997 הצבר . תל–אביב : עם עובד ( אופקים . ( אלרואי , גור . 2004 אימיגרנטים : ההגירה היהודית לארץ–ישראל בראשית המאה העשרים . ירושלים : הוצאת יד יצחק בן–צבי . הורוביץ , דן וליסק , משה . 1972 מיישוב למדינה : יהודי ארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי כקהילה פוליטית . ספרייה אוניברסיטאית ( מהדורות רבות נוספות . ( הרמתי , שלמה . 1979 ראשית החינוך העברי בארץ ותרומתו להחייאת הלשון : תרמ"ג-תרע"ד . ירושלים : ראובן מס ( ספריית דני למדע והשכלה . ( ליסק , משה . 1981 האליטות של היישוב היהודי בארץ–ישראל בתקופת המנדט : רקע חברתי ודפוסי קריירה . תל–אביב : עם עובד . שביט , זהר ( מחברת ועורכת ראשית ) . 1989 בנייתה של התרבות העברית . כרך חמישי במסגרת תולדות היישוב היהודי בארץ ישראל . ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ומוסד ביאליק . שביט , יעקב . 1984 מעברי עד כנעני . ירושלים : דומינו . שביט , יעקב . 1996 " עבודת הקולטורא : בין אומה יוצרת תרבות לתרבות יוצרת אומה בהקשר של הלאומיות היהודית החדשה בארץ ישראל . " י . ' ריינהרץ , י ' שלמון וג ' שמעוני עורכים , . 1996 לאומיות ופוליטיקה יהודית : פרספקטיבות חדשות , ירושלים–בוסטון .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help