sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:219

בין השנים 1920 ל1948– הושלמה הקמתן של כל המסגרות של " המדינה בדרך , " וחוזקה במיוחד מערכת בתי הספר העבריים , שדרכם יכלו יזמי–התרבות , שהפכו עתה לבעלי כוח השולטים בארגונים , להכניס לחיי היומיום עניינים רבים שנעשו בהדרגה למובנים מאליהם , ובראש ובראשונה חיזוק הזהות הייחודית והסולידריות החברתית של הארצישראלים . במסגרת מה שהתגבש בעולם כ ' רשימה מחייבת ' ( במסגרת ההתמסדות כישויות בעולם המודרני , ( גם היישוב העברי בארץ–ישראל שאף להקים , למסד ולהפעיל את כל הכלים והמוסדות הפועלים והסמליים , שבלעדיהם לא היה יכול לראות את עצמו כבעל נכסים בני תחרות עם נכסים של קבוצות אחרות . מדובר בפעילויות ובמוסדות כגון ספרות , תיאטרון , אופרה , בלט , ציור , פיסול , כמו גם גן חיות ( שניים לפחות , ( אגודות ספורט , מגרשי ספורט , קולנוע , ושורה ארוכה של פעילויות ומוסדות ממין זה . ( ליצירה התרבותית שנעשתה בארץ בתקופות ההן מוקדשים כאן ערכים רבים . ר ' למשל המודרניזם בשירה העברית עד קום המדינה ; המודרניזם בסיפורת הפרוזה העברית עד קום המדינה ; תרגומים בספרות העברית בתקופת המודרניזם ; המודרניזם הרדיקלי באמנויות הפלסטיות בא " י בראשית המאה ה ; 20– תיאטרון עברי וישראלי ; תפקיד המוזיקה בחילון החברה הישראלית ; תל–אביב – קלות הדעת והנשיאה בעול במדור ספרויות ואמנויות ; מחזור החיים במשפחה החילונית בארץ במדור זה , ועוד ערכים שנגעו בשאלות אלו במדורים שונים ( . אף על פי שתפקידם של אלה היה להודיע ברבים " הננו ככל האומות , " ברור שעצם קיומם גם סיפק כלים חברתיים לניתוב ולניהול חיי החברה , בעיקר במרכזים העירוניים , שיכלו להיות סובבים סביב אירועים בולטים ; או לפעול למען השפה העברית ולנוכחות הסמלית של ארץ–ישראל , כמו בתיאטרון או באגודות ספורט . כמו בכל מקום אחר , ניתנה לפיכך לאנשים האפשרות להתארגן באופן חברתי סביב פעילויות מוגדרות , שגם הוקנה להן מעמד של ' ערך חשוב . ' הם יכלו להיפגש זה עם זה במרחבים ממוסדים ולחזק באופן כזה את הקשרים החברתיים , את הסולידריות החברתית , וגם ליצור בהדרגה את הרפרטואר של דרכי האינטראקציה המוסכמת – דבר שאי אפשר היה לתכנן אותו על שולחנו של ההוגה והיזם וגם לא היה על סדר היום שלהם . אפשר לומר , שהלכידות התרבותית לא היתה יכולה להיווצר ברמה זו , שכבר היתה קיימת לקראת , 1948 אילו לא היה נוצר מספר גדול של פורומים שבהן ניתנה לה האפשרות להתפתח . 6 המצאת תרבות , גם אם עומדים לרשותה כל הכלים הארגוניים של ישות ממוסדת כמו מדינה , אינה יכולה להכריח אנשים לקבל ולהפנים כל פריט חדש , גם אם אפשר ללחוץ אותם לקבלו מן השפה ולחוץ . מובן שלא תמיד כך נראה הדבר מנקודת המבט של הפרט הבודד , הנקלע למסגרת שממנה נדמה לו שאין לו מוצא . אבל לרשותם של כלל האנשים שעברו לחיות בארץ – או נולדו בה או גדלו בה – עמד יותר מאשר רפרטואר אחד . וזאת , לא רק מפני שהוצעו "ערכות תרבות" שונות ( ובכיוונים מנוגדים ) על ידי יזמים שונים וקבוצות שונות , אלא גם בגלל העובדה הפשוטה , שבצד מספר ניכר של רכיבי תרבות ( שהוקדשה להם תשומת לב ונעשה ניסיון להמירם באחרים , ( היו גם רכיבי תרבות רבים אחרים שלא היתה לגביהם לא ידיעה , לא מודעות , ואולי גם לא אפשרות של המרה . דוגמה אחת מתוך רבות היא אותה ער A ת הנחיות סמויה . זו המשמשת לניהול האינטראקציה היומיומית , התקשרות פניםאל–פנים , שכל בני האדם מצוידים בה מעצם היותם בני תרבות מסוימת . ערכה כזאת לא הציעו כלל יזמי התרבות העברית , להוציא רכיבים גלויים אחדים , כגון הצעת דפוסים של נימוס חדש ( כגון אמירת " תודה " ו " בבקשה . (" באופן דומה , עמדות ופרקטיקות רבות , הקשורות לתחומים חיוניים כמציאת בן זוג , גידול ילדים וניהול משק הבית , או עניינים של לידה ומוות , נשארו במידה רבה מחוץ לתכנון התרבות . הן נשארו לפעול כהמשך של התרבויות הישנות בתוך המסגרות החדשות שפיתוחן החל כבר בחו " ל , אף על פי שבד בבד התקבלו הרבה יוזמות חדשות בענייני היגיינה , בריאות , ' מזון בריא , ' אוויר חופשי , רחצה בבית ובים , ועוד . מסיבה זו , היה זה מצב רגיל שיהיו הבדלים גדולים אפילו באותו בית מגורים , באותו רחוב או באותה השכונה בין סדרי–החיים של אנשים שונים , שלא יכלו להסכים עם התרבות של שכניהם , אבל גם לא יכלו להציע להם חלופה חדשה מקומית . בעניינים שונים , כמו ' שעת השינה ' ( כפי שכונתה שנתהצוהריים ) אצל היקים , בענייני בישול וכביסה , או בעניינים של בינו לבינה , הובטחה ההטרוגניות של התרבות בארץ . כאמור , הן מעצם העובדה שלא ננקטו לגבי עניינים רבים כל יוזמות של תכנון , והן בגלל חוסר הנכונות או האדישות של האנשים . קיצורו של דבר , התרבות העברית שנוצרה בארץ עד – 1948 כלומר , סדרי–החיים שנהפכו למציאות קיימת , בין באמצעות יוזמות מכוונות ובין בהתפתחות 'סטיכית' – אמנם בנתה תשתית לאומה חדשה בארץ , אבל לא היתה מעולם הומוגנית או חד–ממדית כמו הדימוי הקריקטורי שנוצר לה מן הפרספקטיבה הפוסט–ציונית . מה שיצר את תחושת המובהקות שלה היתה רק העובדה , שתרבות זו היתה שונה באופן מרחיק לכת מכל סדרי החיים של קהילות יהודיות בארץ ובעולם , ושהיא התקבלה בסופו של דבר באופן 'טבעי' יותר ויותר על תושבי המקום . היה זה האופן שאפשר מאוחר יותר את בנייתה של הישות המדינית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help