sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

כזה היה , למשל , הוצאת תלמידי בית הספר לטיולים בטבע , פעולה שהיתה כרוכה בשינוי ממשי בהתייחסות לטבע ובנכונות ' לבטל לימודים' לצורך טיול ( כלומר , 'ביטול זמן' במושגי התרבות הישנה . ( הם לא היססו לערוך שינויים בסדר השנה כפי שהוכתב בידי הדת היהודית הרבנית . למשל , הם שינו את אופיים של חגים שונים – אם על ידי שינוי תוכנם , או על ידי כך שהמציאו חגים חדשים באמצעות הרכבתם על מועדים קיימים . הם קבעו בזה תודעה חדשה , המשמשת נקודות ציון בתרבות הישראלית , בשונה מהתרבות היהודית המסורתית עד היום . למשל , חג החנוכה ( שהחל גם בתפוצות לקבל צביון חדש ) עוצב על ידם כחג של מרד בשלטון הזר ולאו דווקא כטיהור בית המקדש מהצלם ( דבר שחייב להשתמש במקורות כגון ספרי המ ? = ים , שנשתמרו רק במסורת הנוצרית ;( פסח הוצע כחג האביב וראשית הקציר ולא רק כחג יציאת מצרים ; חג השבועות עוצב כחג ביכורי–השדה הראשונים ולאו דווקא כחג מתן התורה ; ט"ו בשבט נהפך לחג הנטיעות והיציאה אל הטבע . ( לפרטים נוספים : ר' במדור זה ערכים על החגים השונים . ( לקראת מלחמת העולם הראשונה היה קיים בארץ דור שכבר ניהל את חייו , במידה לא מעטה , באופן שונה לגמרי מהוריו ומאבותיו . ילידי הארץ , כפי שתיארה אותם רחל אלבוים–דרור במאמרה "הוא הולך ובא , מקרבנו הוא בא העברי החדש : על תרבות הנוער של העליות הראשונות , " כבר ראו את עצמם כשונים מהוריהם ומאבותיהם וגיבשו תחושה חזקה של זהות נפרדת . כבר התגבשה בקרבם התחושה החזקה של זהות טריטוריאלית , הנובעת במידה רבה מן המציאות של תרבות ייחודית שונה . עשרות שנים לפני 'העברים החדשים' ( הידועים יותר בכינוי 'הכנענים ( ' של סוף שנות ה , 30– ולפני 'יפי הבלורית והתואר' של שנות ה , 40– כבר היתה לרבים מהדור החדש בארץ התחושה , ש'העברים' בארץ–ישראל כבר אינם זהים ליהודים ברחבי הגולה , גם אם אלה מוגדרים כאחיהם . יתר על כן , אלבוים–דרור מדגישה , כי הדורות הראשונים של ילידי הארץ כבר היו פעילים בגיבושה הנפרד והמיוחד של תרבותם המקומית , בין השאר באמצעות יוזמות ברורות : "בניגוד לתיאור ההתפתחויות המקובל בספרי ההיסטוריה , לא ההסתדרות הציונית ואף לא הסתדרות המורים הן שיזמו ועמדו בחוד החנית של המהפך התרבותי–פוליטי שהתחולל בארץ במלחמת השפות , אלא התלמידים . היה זה המרד הגדול של הנוער הלומד שהצליח לגרור אחריו את היישוב כולו , ורק כאשר אש המרד שהצית הנוער הלומד התפשטה והיתה להתקוממות עממית , קיבלה על עצמה הסתדרות המורים לעמוד בראשה , מחשש לדה–לגיטימציה מצד סניף המורים הרדיקלי של יפו . מלחמה זו שימשה נקודת מפנה בחיי היישוב והיו לה השלכות מרחיקות–לכת על מעמדו של היישוב בארץ–ישראל , יחסיו עם ההסתדרות הציונית ודפוסי ההתארגנות של היישוב במלחמת העולם הראשונה ולאחריה . " הדור הילידי כבר גילה תכונות של קבוצה מגובשת שאינה רוחשת חיבה ל'זרים זה מקרוב באו . ' יחסיו עם הקבוצה החזקה החדשה , שהגיעה לארץ ב1905– ושקיבלה על עצמה את רוב היוזמות – 'העלייה השנייה' – היו יחסים דו–ערכיים של דחייה בצד קבלה . בסופו של דבר , המציאות שיצרו בארץ בני העלייה השנייה השכיחה במידה רבה , ודחקה לשוליים , את הילידים האלה . אבל חלק מרכיבי התרבות שיצרו , ובעיקר התחושה של השייכות הטריטוריאלית , התקבלו גם אצל הבאים אחריהם ולמעשה היו נושא למאבק ביניהם , שבו כל אחת מהקבוצות ניסתה לנכס לעצמה זהות זו באופן מובהק יותר . 5 לאחר , 1905 עם גל ההגירה המכונה 'העלייה השנייה , ' אין עוד המשך רציף לחלק מן החידושים של בוני–התרבות הראשונים , אבל רכיבים רבים אחרים אומצו בכל זאת בידי יזמי–התרבות של העלייה השנייה בצורה נמרצת , והפצתם התאפשרה טוב יותר מבעבר . היכולת של יזמי–התרבות בני העלייה השנייה ( ושל אלה שבאו בעקבותיה ) לפעול כיזמים הביאה לכך שהם הצליחו להקים מסגרות ארגוניות שהלכו והתרחבו , ולמשוך מספר הולך וגדל של האוכלוסייה לקבל את הארגונים האלה . אגודות , בתי ספר וגני ילדים , ארגונים כלכליים , חברתיים ופוליטיים , אגודות מקצועיות , תנועות נוער וארגוני מחתרת – כל אלה יצרו אפשרויות מגוונות ויעילות יותר להפיץ את ההצעות לדפוסי תרבות חדשים . אבל רק לאחר מלחמת העולם הראשונה ניתנו האפשרויות המעשיות לקדם את כל היוזמות האלו . באופן כזה , מהתחלות צנועות – בתקופה שעד מלחמת העולם הראשונה – התפתחו לאחר המלחמה גופים מאורגנים , שהלכו והתייצבו , והפכו נוכחים בחייהם של חלקים הולכים וגדלים באוכלוסייה . למשל , בתי הספר שבהם דיברו עברית נהפכו בהדרגה ממיעוט לרוב , אף על פי שרק לאחר הקמת המדינה נעשו לאפשרות היחידה–כמעט שעמדה לרשות האוכלוסייה היהודית . זה לא נעשה בשל הכפייה של המדינה , אלא מפני שאפשרויות אחרות נראו לרוב הגדול של ההורים פחות מבטיחות ומושכות , מכפי שהיו בעשרות השנים קודם לכן ( כאשר בתי הספר דוברי הצרפתית של חברת כי"ח , למשל , היו אפשרות מושכת בהחלט . ( תהליך זה כלל אפוא הן התרחבות של טווח הייצור של דפוסי תרבות חדשים ( משפה חדשה ועד היגיינה חדשה ) והן התחזקות של האפשרויות להפיץ אותם .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help