sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:217

אימוצם והיקלטותם של הדפוסים החדשים היה יכולתם למלא את תפקידם בהתאם להנגדה הנזכרת . שיבה לעבודת אדמה , רצון להכיר את הארץ ואת נופה , יחס חיובי אל הטבע , חיבה והבנה כלפי בעלי החיים , טיפוח הגוף וחיזוקו , או אכילת זיתים ירוקים , שמן זית וגבינה לבנה – כל אלה יכלו למלא את התפקיד המוכתב על ידי האידיאולוגיה של ההיחלצות מתכונות ' היהודי הגלותי . ' הם אפשרו את הפיכתו של היהודי למשהו אחר , ל'אדם ארצישראלי' בלשונו של עמנואל סיון , שיש בו מה שבועז עברון כינה 'התכונה הארצישראלית . ' לקראת 1948 היתה כבר המציאות ההיסטורית כזאת , שרבים מהצעירים בארץ–ישראל , בין שנולדו בארץ ובין שרק גדלו בה , ניהלו את חייהם במסגרת של רפרטואר תרבות מקומי וייחודי , שלפחות בחלקו היה נפרד לחלוטין מהתרבות של אבותיהם . היה זה רפרטואר תרבות המתאים במידה רבה למסגרת החברתית שכבר פעלה , במובנים רבים , כמדינה בפועל . המעבר אל המדינה לא היה טראומטי , ונתפס כטבעי לגמרי מכל בחינה שהיא . זאת , לא בגלל שותפות התרבות של היישוב כחברה של 'יהודים , ' אלא בגלל שותפות התרבות כחברה חדשה של 'ארצישראלים' או 'עברים . ' יש להדגיש , שמהטענה כי נוצרה בארץ תרבות מקומית עד 1948 אין להסיק ( כפי ששכיח כל כך בשיח הציבורי בארץ ואף במחקר ) כאילו נוצרה תרבות מקומית אחת מקובלת על הכול , או כאילו היה למישהו כוח לכפות תרבות כזאת . ברור לגמרי , שיצרני רעיונות ויזמי תרבות , בכל חברה שהיא על פני כדור הארץ , הם תמיד קבוצה קטנה ביותר באוכלוסייה , הצריכים להיאבק על החדרת רעיונותיהם לתוך החברה . מי שלא עמדו על עובדה זו , נוטים בנקל ללכת שולל אחר תמונה דמיונית לגמרי של ההיסטוריה . לדמיין שותפות מוחלטת של דעות וסדרי–חיים באוכלוסייה שלמה , ולראות עצמם כ'מנפצי מיתוסים' ברגע שהם מגלים פער בין התמונה הדמיונית לאיזה שהן עובדות על המציאות , שהם הצליחו לחשוף . על רקע איהבנות מסוג זה אפשר אפוא להבין את המגמה ל'ניפוץ מיתוסים , ' שהתפתחה אצל חלק מחוקרי ההיסטוריה של היישוב . בידי הקבוצה הקטנה של יצרני התרבות העברית למיניהם לא היו מלכתחילה אמצעים לכפות את הצעותיהם , ובזה הם לא היו שונים , כאמור , מרוב הממציאים של רכיבי–תרבות בהיסטוריה , שלא היו בעלי השררה בעצמם . לרשותם לא עמדו , בתחילת דרכם , שום כלים ארגוניים מוכנים מראש , שיוכלו להבטיח את השלטתה של התרבות שהם ייצרו וניסו להפיצה . להפך , אפשרויות ההתנגדות והדחייה כלפי תרבות זו מצד קהלהיעד היו רבות ואף חזקות , והן אף מומשו במקומות שונים . למשל בירושלים , שם פעלו החרדים בתוקפנות נגד בן–יהודה ( הם סירבו לאפשר את קבורת ילדיו , הלשינו עליו לשלטונות וגרמו למאסרו ;( במושבות 'העלייה הראשונה' כגון ראשון לציון , שגירשה את המורה יוסף ויתקין מתחומיה , משום שהרחיק לכת , לפי פרנסיה , בניסיון להחדיר את השפה העברית . אין זה נכון אפוא לחשוב על עשרות השנים הראשונות של היישוב היהודי החדש בארץ–ישראל במושגים של הצלחה בהשלטת תרבות מלאכותית , סינתטית , חדשה . במציאות של אותם הימים עמדו לרשותם של בני היישוב , על קבוצותיו השונות , ברירות–תרבות מגוונות , והתרבות המומצאת החדשה לא היתה דווקא החזקה שבהן . יתר על כן , בין היצרנים והיזמים של התרבות החדשה לא שררו , כידוע , לא אחידות דעים , לא הסכמה , ואף לא תמיד שיתוף פעולה . הרבגוניות בתרבות תמיד היתה קיימת , גם בתוך התרבות החדשה . לא רק בשלבי גיבושה הראשונים , אלא גם לאורך כל תולדותיה . אף על פי כן , בדיעבד , ברור היום שאכן נוצרה תרבות חדשה , כזו שאפשרה את היווצרותה של חברה חדשה , גם אם רבים בתוכה לא קיבלו את כל רכיביה של תרבות זאת . 4 הרכיבים החלופיים של התרבות העברית לא היו אפוא אחידים במשך כל התקופה שבין 1882 ל , 1948– התקופה שבה נבנתה התשתית למדינה . גם אין זה פשוט להבין , ממרחק השנים , את החשיבות שהיתה , או לא היתה , לרכיב זה או אחר בהקשרים המיידיים שהוצע בהם . למשל , ממציאי התרבות הראשונים שפעלו מסביב לאליעזר בן–יהודה , בשלהי המאה ה , 19– הציעו סדרה של פריטים , שבהם כאלה הנראים , ממרחק הזמן , חסרי ערך או תמוהים , בצד אחרים שזכו להצלחה גדולה ושרדו עד היום . למשל , החלפת שיטת התאריך העברי מיום בריאת העולם ליום חורבן הבית השני ( דבר שהיה בגדר פעולת חילון ברורה , בוודאי בהשראת שינוי לוח השנה במהפכה הצרפתית ) נשכחה מהר , אבל השפה העברית נחלה הצלחה גדולה . ממציאי התרבות האלה פעלו לא רק כממציאים , כלומר כיצרני רעיונות , אלא כיזמים – כאנשים המקבלים על עצמם לפעול למימוש רעיונות . פעילותם נמשכה בין 1880 ל , 1905– ועסקה במאמצים להפיכת העברית לשפת יומיום מדוברת ( וכך גם זכור בעיקר בן–יהודה עצמו בזיכרון הקולקטיבי הממוסד . ( אבל לא פחות מכך התרכזה הפעילות גם בניסיונות מרחיקי לכת להכניס שינויים בכל שטחי החיים , הן בנכונות לפעול והן בדימוי העצמי של הדור הצעיר . בין פעולותיהם העיקריות היה הניסיון לאמץ פריטים מן החידושים שהוכנסו אז בתרבויות אירופה על ידי קבוצות של בוני–תרבות אירופים , שעסקו ביצירת תרבות חלופית . פריט

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help