sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:216

ישראל , מן העליות הראשונות ועד האחרונות . השאלה איך נוצרו בארץ זהות מקומית וסדרי–חיים מקומיים – או בקצרה : תרבות – כמעט אינה נידונה כלל , לפחות לא כממד תשתיתי . לכל היותר היא נתפסת כמעין סרח–עודף , כסיפור צדדי הנלווה אל "האירועים המרכזיים , " ועל כן אינה זוכה ליותר מפסקה אחת או שתיים ברוב ספרי המחקר או הלימוד . בניגוד לתפיסה הרווחת , על פי התפיסה המוצעת כאן , בניית התרבות – "תרבות" במובן של מכלול מאורגן של דפוסיחיים משותפים – על–ידי היישוב בארץ מסוף המאה ה19– ועד אמצע המאה ה20– היתה התנאי המוקדם , ההכרחי , שבלעדיו לא היתה נוצרת שום תשתית לקיום חברה המסוגלת ליזום ולקיים פעילות פוליטית או כלכלית של מדינה . ללא עבודתם הממוקדת של יצרני התרבות למיניהם , לא היתה מתפתחת כלל , במסגרת תנועת הגירה רחבת היקף של יהודים , עלייה בעלת אופי מודרני חילוני לארץ–ישראל . ויותר מכן : ללא ההמצאה וההפצה המכוונת של רכיבי תרבות חדשים בין המהגרים / העולים האלה – ובעיקר בין צאצאיהם ילידי הארץ – לא היתה קמה בארץ ישות בעלת אופי של אומה , כלומר : של קבוצה בעלת הלכידות ההכרחית לפעולה משותפת . בלעדי התרבות החדשה – גם אילו היתה מגיעה לארץ הגירה בעלת אופי מודרני ולא בהכרח דתי – המהגרים היו אז מארגנים את חייהם כפי שארגנו אותם בכל מאות השנים הקודמות בגלי ההגירה השונים של יהודים לארץ–ישראל . כלומר , במסגרת של קהילות שונות בעלות קשר רופף ביניהן , ובלי ספק אף נעדרות הסכמות בסיסיות ביותר , כגון אפילו הסכמה על שפה משותפת . 2 בניית הישות היהודית החדשה בארץ , שלצורך הבחנתה מישויות יהודיות בארצות אחרות מקובל היה לקרוא לה " היישוב העברי , " היתה כרוכה בראש ובראשונה ברצון לשנות את התרבות , את סדרי–החיים הישנים של ארצות המוצא , ולבנות להם חלופות . אין זה משנה אם סדרי–החיים החדשים נועדו להחליף את כל הרכיבים של הרפרטואר הישן או רק את הרכיבים שנתפסו בעיני מחוללי–התרבות הכרחיים ונראים לעין ביותר . הדינמיקה של השתנות סדרי–החיים היא כזאת , שגם במקרה של אימוץ שינויים קיצוניים , ברור שאין בני האדם יכולים בדרך כלל להרחיק לכת עד כדי החלפה שיטתית ורצונית של כל רכיבי תרבותם , אף לא במקרים קיצוניים של הסתפחות לכיתות או בהמרת דת . בוני התרבות העברית לא זו בלבד שלא יכלו , אלא גם לא ניסו להציע או להנהיג אפשרויות חלופיות בתחומי–חיים רבים . אבל די היה בהיקף של רכיבי הרפרטואר החלופיים שהציעו , ובהצלחה של לפחות חלק מהם , ליהפך לסדר–החיים הממשי של האנשים שבאו לחיות בארץ ( בעיקר של אלה שנולדו בה אחרי , 1882 וכמובן של צאצאיהם לדורותיהם , ( כדי לאפשר סוג שונה של חיים . כתוצאה מכך , נוצרו והתקבלו יכולות אחרות של פעולה וראיות שונות של חיים מאשר אלה שהנחו והנהיגו את הקהילות היהודיות ברחבי העולם , או את הקהילה היהודית הישנה בארץ . 3 הקרקע האינטלקטואלית של תרבות היהודים המשכילים באירופה , בסוף המאה ה , 19– היתה בשלה במידה רבה לביקורת עצמית של קבוצות מרכזיות בחברה היהודית ביחס לרכיבים רבים בתרבות של היהודים , בעיקר זו של מזרח–אירופה . קרוב לשישים שנה של פעולת תנועת ההשכלה , התחלת ההתערות של היהודים בתנועות המהפכניות המקומיות , ההתבוללות המואצת במרכזים העירוניים – כל אלה עשו את שלהן : התרבות היהודית המסורתית במזרח–אירופה נתפסה בעיני המשכילים כתרבות שוקעת , שלילית , שיש להיפטר עד כמה שאפשר מרבות מתכונותיה . המתבוללים שאפו להיחלץ ממנה לגמרי ; אנשי חיבת–ציון , ואחר כך הציונים , שהמשיכו את תפיסת העולם של ההשכלה , ראו את הדרך להיחלץ מן התרבות היהודית על ידי "חזרה לקיום טהור ואותנטי" של "האומה העברית בארצה , " קיום שנתפס ברוח הסטריאוטיפים של "הרוח הרומנטית" הכללית והעברית על קדמוניות האומה , שהופצו בעיקר על ידי הספרות . כל אלה אימצו להם , והטמיעו בתפיסתעולמם , רבים מהסטריאוטיפים השליליים שהיו ללא–יהודים על היהודים . למשל , היהודים תוארו כתלושים , חסרי שורשים , חלשים , לא–ישרים , חסרי–אומץ , לא אנשי עבודה , כפופיקומה , לא–חסונים , לא אוהבי אכילה ושתייה , לא אוהבי טבע . המעבר ל"עבודת–כפיים" ( בעיקר לחקלאות , "עבודת–אדמה , ( " ההגנה העצמית והשימוש בנשק , החלפת הלשון הישנה – " לשון הגלות הבזויה , " יידיש – בלשון דיבור חדשה ( ובעת ובעונה אחת גם "האמיתית" ו"העתיקה , ( " הלא היא העברית , העדפת ההברה הספרדית על פני האשכנזית לצורך הדיבור בעברית , החלפת הבגדים היהודיים באחרים , החלפת שמות המשפחה הלועזיים בשמות עבריים ( פעולה שהחלה בעלייה הראשונה והתעצמה מאוד בעלייה השנייה ) – כל אלה היו פרי מימוש ההנגדה של 'העברי החדש' לעומת 'היהודי הגלותי . ' בהתבוננות על פני טווח של שנים , נראה כאילו נערכה בארץ סדרה ממושכת של ניסויים וטעיות כדי לספק את התשתית הבסיסית הנחוצה לתרבות שתהיה 'מודרנית' ו'חדשה' של 'עברי חדש , ' ומנוגדת ל'יהודי הישן . ' מה שהכריע לגבי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help