sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

בסביבה רו 3 ית מתחים לאומיים והיו עדים למאבקים לאומיים : אלקלעי היה עד בסארייבו למלחמת הסרבים לעצמאות וקלישר היה עד בחבל פוזנן להתנגשות בין שתי תנועות לאומיות – הגרמנית והפולנית . כמו לשכניהם , כך גם להם , לא הספיקה עוד ההגדרה העצמית הדתית . הם חיפשו ביטוי מוחשי להגדרת הזהות העצמית הלאומית היהודית שלהם ( ר' מבשרי הציונות במדור תנועות לאומיות וחברתיות . ( חבר לשניים משה הס ( ר' ערך במדור ההגות היהודית המודרנית , ( שפרסם ב1862– את ספרו רומי וירושלים , שעליו אמר הרצל כי אילו הכיר את הספר לא היה כותב את מדינת היהודים . משה הס , שקיבל בילדותו חינוך מסורתי , היה לימים לסוציאליסט , כמה שנים היה מורה ושותף לדרך של מארקס , ולאחר מכן – בר פלוגתא שלו . בעקבות התעוררות התנועות הלאומיות באירופה באמצע המאה ה19– החל לשקוד על בחינתה של השאלה הלאומית היהודית . בדמותו של הס מתמקדים אפיוני התהליכים הנדונים כאן : המעבר ממסורתיות למודרנה , וממנה לחילון ; הפתיחות להשפעתה של ההתעוררות הלאומית והיכולת לבחון את השלכותיה על העם היהודי ; והחיבור לתנועה הסוציאליסטית , שלצד הלאומיות היתה התנועה המשפיעה ביותר במפנה המאות , בעת התגבשותה של התנועה הציונית . ציונות אמביוולנטית כבר מלידתה של התנועה הציונית היה מובנה בה יחס מורכב ורווי סתירות לסוגיית מעמדה של הדת בחייה של התנועה ובחיי המדינה שתוקם : הציונות מרדה בכבלי מסורות עתיקות ובאמונה דתית המייחלת לגאולת העם מידי שמים . אך היתה בה הכרה עמוקה בעובדה שבתקופה רבת הדורות שבמהלכה שלטו הדת ונושאי כליה בחיי העם , נשמרה בתודעתם של היהודים ההכרה בשייכותם למסגרת משותפת , דתית ולאומית גם יחד . כך נשמרה גם זיקתם לארץ–ישראל , כמולדת עתיקה שעתידה לחדש ימיה כקדם . כמו בתנועות לאומיות אחרות שקמו במאה ה , 19– כך גם בציונות ובזרמים האחרים של הלאומיות היהודית ( הטריטוריאליסטים , האוטונומיסטים ואף ה"בונד , ( " בלט היחס האמביוולנטי אל המורשת העתיקה של העם , הדתית ביסודה . רציפות ומרד שימשו בערבוביה . אמביוולנטיות זו ניכרת , במידה זו או אחרת , בהגותם של מרבית אבות הציונות . כמעט כולם , גם אלה שלא קיבלו חינוך מסורתי , שימרו בתודעתם זיקה למיתוסים המקראיים . הדרך שבה כבש לו המקרא , בתנועה הלאומית היהודית , מעמד של בכורה על פני התורה שבעל פה ראשיתה בשינוי היחס אל התנ"ך מצד זרמים נוצריים–פרוטסטנטיים , שהיה מרכיב חשוב בהשכלה האירופית של המאה ה , 18– ואשר השפיע על המשכילים היהודיים במרכז אירופה עד כי האמינו שהתנ"ך יכול לשמש גם יסוד רעיוני לברית בינם לבין הליברליזם האתי , הנוצרי–פרוטסטנטי . המגמה הזאת גם עלתה בקנה אחד עם שאיפתם של המשכילים להחליש את השפעתם של הרבנים ולערער את סמכותם , היונקת את כוחה בעיקר מהתורה שבע"פ . אכן , הן בתנועת ההשכלה והן בתנועות הלאומיות היהודיות שנולדו בעקבותיה , העמיקה הפנייה אל המקרא את הזיקה לעברו הקדום של העם ולמורשתו העתיקה ביותר , אך לא פחות מכך היא ביטאה פיחות ודחייה של הספרות הרבניתהתלמודית . גם בכך נמצא ביטוי למהפכת המודרניזציה והחילון שפקדה את עמנו . הרצל – שפסק בתקיפות ( במדינת היהודים שלו ) כי כשם שקציני הצבא יוגבלו לפעול רק במסגרת הקסרקטינים שלהם כך יוגבלו הרבנים לפעולה בבתי הכנסיות שלהם , ומשניהם תישלל הזכות להתערב בענייניה של המדינה – חתר להימנע מעימות חזיתי עם דברי הציבור הדתי–הלאומי . בורוכוב ( ר' ערכיו במדור ההגות היהודית המודרנית ובמדור תנועות לאומיות וחברתיות , ( סוציאליסט , חילוני ואתיאיסט , היה ספוג ברגשי אהבה והערצה לפרקים חשובים בהיסטוריה היהודית ובמורשת התרבותית היהודית . וגם נחמן סירקין ( ר' ערך במדור ההגות היהודית המודרנית , ( שבורוכוב ראה בו את אבי הציונות הסוציאליסטית , נע בין הערצה להתקוממות ביחסו אל המסורת הדתית . ז'בוטינסקי ( ר' ערכיו במדור ההגות היהודית המודרנית ובמדור תנועות לאומיות וחברתיות , ( גם הוא חילוני ואתיאיסט , אשר יצר למעשה את הדגם היהודי של פוליטיקה לאומנית , מודרנית ומחולנת , של כוח ושרירים , איש הימין , אויב לסוציאליזם , שעולמו הרוחני–התרבותי היה אירופי לאין ערוך יותר משהיה יהודי , גם הוא ראה בחוקי התנ"ך את היסוד לפרוגרמה חברתית מודרנית לעם היהודי . למרבית ראשי הציונות היו יחסים אמביוולנטיים גם עם העולם הרבני , לרבות רבני הציונות הדתית , שהיו מיעוט קטן בעולם הרבני . רוב הרבנים שללו את הציונות מכול וכול וראו בה גורם חילוני מיליטנטי העלול לערער את יסודות האמונה בעם ; הם החשידו אותה בשבתאות , במשיחיות שקר , וחרדו מפני ניסיונה להציע ליהודים זהות לאומית – ולא זהות דתית – עד כי הקיצוניים שבהם , והם לא היו מעטים , "רבני המחאה" ( ה"פרוטעסט ראבינער , ( " לא היססו לפנות אל שלטונות 'הגויים' של אירופה בתביעה לאסור את הפעילות הציונית . כבר בקונגרס הציוני הראשון השתדל הרצל , מצד אחד , להרגיע את היהדות המסורתית , באומרו כי אין לה ממה לחשוש במדינת היהודים , ומצד אחר , בה בעת , הבהיר בתוקף כי יש יותר מאסכולה אחת ביהדות וכי מדינת היהודים לא תהיה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help