sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:211

את העם היהודי סייעו בגיוס התמיכה הבינלאומית בתביעה להקמת המדינה , אבל זו לא היתה קמה אלמלא הצליחה התנועה הציונית להניח , במשך חמישים שנים , את התשתית למדינה , בדמות "היישוב , " שהיה ל"מדינה בדרך . " לכן לקביעה הייררכית אחת יש הצדקה : ללא תנועה לאומית , ש / ב . ה ביעדה ופעלה בנחישות למימושו – לא היתה קמה מדינת ישראל , על כל פנים לא בזמן שבו קמה . מבשורת "ההשכלה" ועד "מבשרי הציונות" מקובל , ובצדק , לזהות שלוש דמויות המייצגות את סיפור הקמתה המחודשת של הריבונות הממלכתית של העם היהודי בארץ–ישראל : הרצל , וייצמן ובן–גוריון ( ר' ערכיהם במדור תנועות לאומיות וחברתיות וערך על בן–גוריון גם במדור ההגות היהודית המודרנית . ( הרצל – כמייסדה של התנועה הלאומית היהודית הפוליטית , התנועה הציונית , וכאיש ששרטט את היעד – "מדינת היהודים" ב"ארץ הישנה–חדשה" " ) אלטנוילנד ;( " וייצמן – כאיש שהשכיל לשמר ולטפח את התנועה , היה לנשיאה ופעל יותר מכול להשגת הכרה בינלאומית בזכותם של היהודים למולדת שלהם ; ובן–גוריון – כאיש שבלט יותר מאחרים בהנחת היסודות הממשיים למדינה העתידה , האיש שעשה את "היישוב" ל"מדינה בדרך , " דבק ללא רתיעה בהקמתה הלכה למעשה , והנהיג אותה בשעת לידתה הקשה . סיפורם האישי של מנהיגים מסיט , לעתים קרובות , את תשומת הלב מהתהליכים המדיניים , הכלכליים , החברתיים והתרבותיים שאפשרו את הופעתם של המנהיגים האלה ואת הצלחתם . אבל אפשרי גם היפוכו של דבר : באמצעות דיון בהיבטים מסוימים בביוגרפיה האישית והמדינית של אותם אישים , ושל אישים אחרים , אפשר להאיר את התהליכים , הזרמים וההתפתחויות שבהם טמון השורש ההיסטורי העמוק של התופעה הנדונה . עניינו של החיבור האנציקלופדי הזה הוא , כאמור , בחינת השפעתם של תהליכי המודרניזציה והחילון על תולדות עמנו במאתיים השנים האחרונות . מנקודת תצפית זו צריך לבחון גם את ההתפתחויות ההיסטוריות שהוליכו להקמתה של ישראל ועיצבו את דמותה בעשורים הראשונים לקיומה . מנקודת תצפית זו ראוי היה להוסיף חוליה לשרשרת האישים הנזכרים , דווקא בראשיתה , את משה מנדלסון ( ר' ערך במדור ההגות היהודית המודרנית , ( סמלה של תנועת ההשכלה היהודית , ואת יצחק אייכל , שהיה למעשה אבי התנועה הזאת , שפילסה את הדרך גם לציונות . חוקרה המובהק של ההשכלה , שמואל פיינר , המייחס להשכלה תפקיד מפתח במודרניזציה היהודית , הגדיר את מהפכת הנאורות שהתרחשה בחברה היהודית במאה ה18– " מהפכה חילונית , " לא משום שנושאי דברה ביקשו לנתק עצמם מדת ישראל , וזאת לא היתה מטרתם , אלא משום שבעצם הופעתה היא החלישה את מעמדה של הדת ושל נושאי–כליה והכשירה את הקרקע להופעתם של תרבות חילונית ומוסדות חילוניים . אכן , אין להעלות על הדעת את הופעתה של התנועה הציונית ללא ההשכלה , שייצגה את ראשית המודרניזציה בעם היהודי , ללא תהליך החילון שפקד את קהילות ישראל בעקבות המודרניזציה ולימים – יחד עמה , וללא השפעתן של התנועות הלאומיות שפעלו באירופה במהלכה של המאה ה . 19– ( ר' תנועת ההשכלה והתרבות היהודית במדור ספרויות ואמנויות ( . מן המפורסמות היא שיהודים , מאז גלותם מארץ–ישראל , מרצונם או בעל כורחם , לא חדלו כמעט מעולם להתפלל לחידוש חייו של העם במולדת הישנה . יתרה מזו : "שיבת ציון , " אינדיווידואלית או קבוצתית , אף היא לא המתינה ל"חיבת ציון" או לתנועה הציונית . אלא , שכמו בעמים אחרים , לא די היה בשאיפה עזה לחירות לאומית . צריך היה שייווצרו הנסיבות ההיסטוריות שיאפשרו את צמיחתן של תנועות לשחרור לאומי . העם היהודי פיגר אחר העמים שהוא חי במחיצתם . תהליכי המודרניזציה והחילון איחרו לפקוד אותו , בהשוואה לעמי מערב אירופה ומרכזה , ואף קצב התקדמותם היה אטי ומהוסס יותר . משה מנדלסון נולד ( 1729 ) ארבעים שנה לאחר שג'ון לוק פרסם את ה"מכתבים על הסובלנות . " וירושלים שלו הופיע 28 שנים לאחר הופעת הכרך הראשון של האנציקלופדיה הצרפתית הגדולה , ( 1751 ) שעורר את חמת הכנסייה ( עם כותביה נמנו דידרו , רוסו 23 לטר . ( אלא שהשיהוי בתגובה הלאומית היהודית בהשוואה להתעוררות הלאומית של עמים אחרים באירופה היה אף גדול בהרבה . שכן , המודרניזציה והחילון השפיעו בשלבים הראשונים דווקא בכיוון הגברת מאמציהם של יהודים להפיל מחיצות בינם לבין העמים המארחים , לנצל ככל האפשר את יתרונותיה של האמנסיפציה , ולממש תהליכים של אקולטורציה בתרבות העמים שבמחיצתם הם חיו ופעלו . רק האכזבה מהאמנסיפציה , ההשפעה המצטברת של מאבקי השחרור ( או האיחוד ) של עמים אחרים ועליית משקלה של האנטישמיות נתנו גם ללאומיות היהודית המודרנית את הדחף שלו היא היתה כה זקוקה . לא ייפלא אפוא שהתנועה הלאומית של העם היהודי עשתה את צעדיה הראשונים כמעט יובל שנים לאחר "אביב העמים" ( 1848 ) ובזיקה אליו . כאשר מונים את הרב אלקלעי ואת הרב קלישר , שפעלו בתקופת "אביב העמים , " בין מבשריה החשובים של הציונות , חשוב להדגיש את הרקע הסביבתי להופעתם . שכן , לא מהסתגרות למדנית בד' אמות של תורה הגיעו השניים למסקנות לאומיות מודרניות , אלא דווקא משום שקרעו בחדרי לימודם אשנבים להציץ בסובב אותם ; הציצו ונפגעו . שניהם גדלו ופעלו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help