sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני – מבוא יאיר צבן במבוא לחיבור האנציקלופדי הזה , זמן יהודי חדש – תרבות יהודית בעידן החילון , הבהיר ירמיהו יובל כי "המושג 'תרבות' מציין לא רק ספרות , אמנות , מוזיקה , תיאטרון , אדריכלות וכדומה , אף שלאלה יש מקום מרכזי בתוכו . התרבות מקיפה גם את ההגות והאידיאולוגיה הציבורית , את הזיכרון ההיסטורי , את השימוש בלשון , את חיי היומיום , הפוליטיקה , הסמלים , המוסדות , הרגלי הלבוש , הבידור והפנאי , ובקיצור – את כל מה שבני אדם יוצרים במשותף , ואשר חוזר ומשפיע על פירושי העולם שלהם ועל יחסיהם ההדדיים . עם זאת אין מטרתנו להקיף הכול , אלא לייצג את עיקרי התהליכים והמוצרים והאנשים הקשורים בהם . " ברוח דברים אלה , נועל את החיבור האנציקלופדי הזה מדור המוקדש כולו למדינת ישראל ול"יישוב" שקדם לה . מדינת ישראל מוגדרת כאן "מפעל יהודי מודרני , " קודם כול משום שהיא תוצר מובהק של פוליטיקה יהודית חדשה , ושל תהליכים חברתיים , כלכליים , פוליטיים ותרבותיים , שהיו בעיקרם תהליכי מודרניזציה וחילון שהתחוללו בקהילות יהודיות שונות , בזמנים שונים ובצורות שונות , והקרינו השפעה מצטברת על גורלו של הקולקטיב היהודי בכללו . כאמור , המודרניות יצרה תרבות פוליטית חדשה , חילונית ביסודה , גם ליהודים , והמדינה היא מוצר שיש בו משום גילום של התרבות הפוליטית החדשה הזאת . כמו בעמים אחרים במערב , ואף במידה רבה יותר , היו תהליכי המודרניזציה והחילון בעם היהודי , מראשיתם , כרוכים במתח בלתי נמנע בינם לבין המורשת הדתית החזקה שמתוכה בקעו ולהסרת כבליה חתרו . לפיכך , מתח זה ניכר בכל הווייתה של מדינת ישראל : היא קמה כמדינה חילונית על יסודות של תפיסות דמוקרטיות–ליברליות ובהתאם לעיקרון האוניברסלי של זכות ההגדרה העצמית של העמים , אבל לא היה בכוחה להביא את חילוניותה למיצוי שלם ומקיף כול . שורש העניין נעוץ בעובדה שבמהלך דורות רבים , עד העת המודרנית , שררה בעם היהודי חפיפה מלאה בין הזהות הדתית לזהות הלאומית , והעם , האמור לממש במדינה את הקיום הפוליטי הריבוני , החילוני ביסודו , הוא עם בעל שורשים בדת , וחלקים ממנו – שורשיהם הדתיים עמוקים מאוד . מתח זה קיים בישראל מיום היווסדה , והוא גם חזק יותר מאשר במרבית ארצות המערב , שרובן כבר פתרו ( או ריככו ) חלק מן המתחים בשלבים מוקדמים יותר ( שעון המודרניזציה היהודית הוא מאוחר מזה שלהן . ( מבוא זה יעמוד על הדברים האלה : שורשיו של המתח הזה , עם ראשית המודרניזציה של עמנו בתקופת ההשכלה , ועד לפסגת פעילותה של התנועה הלאומית שלו ; ביטוייו הממשיים בהנחת יסודותיה של המדינה ובראשית צעדיה . למה היה משקל מכריע בהקמת המדינה ? בשנים שקדמו להקמת המדינה פעלו כוחות שונים ומגוונים להשגת הריבונות היהודית . לא מתפקידו של מבוא זה להכריע במחלוקות ההיסטוריות בנוגע לשאלה למה היה משקל מכריע יותר : ליישוב היהודי המאורגן שהתגבש בארץ במשך שבעים שנים , עוצב כ"מדינה בדרך" והיה בשל להגדרה עצמית ולעצמאות מדינית , או לשואה האיומה שהמחישה לעיני כול את הזדקקותו הנואשת של העם היהודי למדינה שהיא שלו ; ומה השפיע יותר על השגת ההכרה הבינלאומית – הדרמה של ספינות מעפילים עמוסות בפליטי חרב ההשמדה הנאצית , הנרדפות בידי אוניות מלחמה בריטיות , או שמא החרדה של עמי אירופה , במזרחה ובמערבה גם יחד , מהאפשרות שהיהודים יזרמו ממחנות העקורים לארצותיהם ; ומה השפיע יותר על הבריטים בהחלטתם לוותר על שלטונם בארץ – פעולות הטרור של אצ"ל ולח"י , או שמא דווקא הפעולה המשולבת של הנהגת היישוב והסוכנות , שפעלה במקביל בנתיב המדיני , בארגון העפלה בלתי לגאלית , בקידום התיישבות ברחבי הארץ , ובבניין הכוח הצבאי , ה"הגנה , " אשר בפרק זמן מסוים השתתפה במאבק המזוין בבריטים ( כשעמדה בראש "תנועת המרי העברי , ( " אך עיקר תרומתה היתה בהכנת התשתית למלחמת העצמאות ; ומה אפשר יותר מכול את ההחלטה בעצרת האומות המאוחדות ב29– בנובמבר 1947 בדבר חלוקת ארץ–ישראל לשתי מדינות , יהודית וערבית – התמיכה האמריקנית ( למרות היותה מהוססת ולעתים מזגזגת , ( או המפנה בעמדתה המסורתית , האנטיציונית הלוחמנית , של ברית המועצות , שבאה לידי ביטוי דרמתי בנאומו של נציגה באו"ם , אנדריי גרומיקו , או שמא העובדה שהדברים התרחשו בשעת כושר היסטורית נדירה , שבה היריבות האמריקנית–סובייטית עדיין לא החריפה לדרגה שהיה בה כדי להכשיל את המהלך כולו . כדרכן של התרחשויות היסטוריות גדולות , שום גורם יחיד אין בכוחו להסבירן . הן תוצאת פעילותם המצטברת של גורמים רבים , שדירוגם ההייררכי הוא במידה רבה מלאכה סיזיפית וייתכן שאינו מעלה ואינו מוריד . אין ספק שהדי השואה שפקדה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help