sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:203

בקרב בניהם של הורים שנישאו בנישואי תערובת , אפילו גודלו כיהודים . קרוב לוודאי שבגלל הדוגמה של ההורים רואים הילדים האלה בנישואי התערובת אופציה נורמלית . הרשת החברתית של הילדים נוטה גם היא להיות פתוחה לבני אדם בעלי רקע שונה . נישואי התערובת מתרבים אפוא מאוד בדור השני והשלישי . תוצאות קולקטיביות : השלכות רחבות יותר משפיעות על הקולקטיב היהודי מעבר להתנסויות האישיות . מה שנישואי התערובת מחוללים בעם היהודי הריהו דבר שיש לבחון אותו במונחים הנוגעים למשתתפים ולתהליכים העיקריים , כגון יחסי ישראל והתפוצות , אחדות הדעות בערכי ליבה , הקיטוב בגוף הפוליטי היהודי ואף התיאולוגיה היהודית . ככל שהם נתפסים כנוגדים את הנורמות השליטות , חוץ מההשפעה השוחקת שנודעת להם על גודלה והרכבה של האוכלוסייה היהודית , נישואי תערובת הם גורם המעורר מתח פנימי ומחלוקת . הברירה בין גישה משלבת המכוונת כלפי חוץ ובין גישה מחמירה המכוונת כלפי פנים היא בעיה בסיסית בעיצובה של מדיניות יהודית , והיא אחד האתגרים הגדולים העומדים בפני יהודי העולם בראשית המאה ה . 21– ציונות , ישראל ויהודי התפוצות הרולד מ' וולר אין ספק כי לציונות נודעה מראשיתה , ובייחוד מאז הקמת מדינת ישראל , השפעה עמוקה על אופייה של הזהות היהודית בתפוצות . במקורה הציעה הציונות ליהודים בתפוצות נוסח חדש , לא דתי , של זהות יהודית . אחרי 1948 סיפקה ההזדהות עם ישראל מנגנון לביטוי מחויבות יהודית אפילו בקרב אותם יהודים שהיו רחוקים מהאידיאולוגיה הציונית . תחושת המחויבות הזאת קיבלה חיזוק ובמקרים מסוימים תוספת מרץ בעקבות החששות שנתעוררו לקיומה של מדינת ישראל בתקופת ההמתנה שלפני מלחמת ששת הימים . מאז , ובמהלך השליש האחרון של המאה ה , 20– שמרו יהודי התפוצות על יחס של מעורבות פעילה בגורלה של מדינת היהודים . ההזדהות עם ישראל והציונות התבררה כמנגנון שימושי מאוד מבחינתן של קהילות מאורגנות , שכן היא מאפשרת להן למשוך יהודים ממגוון גדול של סביבות חברתיות , רמות מחויבות והשקפות עולם ולקרבם לפעילויות של גיוס כספים ושל ניהול הקהילה . במובן מסוים ישראל מספקת מכנה משותף היכול לאחד כמעט את כל יהודי התפוצות בלי לפגוע בשונ = ת הרבה הקיימת בקרבם . אבל במסגרת הקונסנזוס הרחב של התמיכה בישראל קיימים הבדלים ניכרים בין קבוצות שונות . אף שחלק גדול של יהודי אמריקה משתייכים לארגונים הנוטים לתמוך במדיניותן של הממשלות המכהנות בישראל , הרי מאז שנות ה80– של המאה ה20– נפוצה התופעה של קבוצות המדגישות קווי מדיניות שונים מאלה של ממשלות ישראל . דוגמה לכך היא ארגונים כ"ידידי שלום עכשיו" ו"הקרן החדשה לישראל . " הראשון קשור עם תנועת שלום עכשיו בישראל ותומך בנסיגה מ"השטחים" במסגרת הסדר שלום ובפירוק ההתנחלויות . השני הוא מטרייה לארגונים המגייסים כספים לישראל , שלא במסגרת המגביות היהודיות המיוחדות , והם מיועדים לתמיכה בפעילויות רווחה אלטרנטיביות . הציונות , מראשיתה בסוף המאה ה , 19– סימלה גישה מהפכנית בחיים היהודיים במידה רבה משום שמיקדה את הזהות היהודית בלאומיות במקום בדת . היהדות המסורתית לא הבחינה בין זהותו של אדם כיהודי מבחינה דתית לבין זהותו כבן העם היהודי . אבל כשנפתחו לפני היהודים אפשרויות להיטמע בחברה שבה חיו , או לפחות לעצב לעצמם זהויות חילוניות , התברר כי הדת אינה מספקת עוד כדי לחבר בין יהודים . מבחינתם של האבות המייסדים של הציונות , יכלו יהודים מכל סוג , אפילו אתיאיסטים מושבעים , ליטול חלק שווה ביוזמה הציונית . הציונות גם קראה תיגר על המונופול של רשויות הדת על הייצוג היהודי . ההסתדרות הציונית העולמית , שהיתה גוף חילוני , ראתה בעצמה מוסמכת לדבר ולפעול בשם העם היהודי כולו . הצלחתה העידה עד כמה השתנו החיים היהודיים בזכות אפשרויות החילון שהביאה האמנסיפציה . ליהודי אירופה היתה הזדמנות ליטול חלק בתהליך המודרניזציה , שנמשך בקצב מהיר במהלך המאה ה19– ובראשית המאה ה . 20– ניסיונם של עמים אירופיים אחרים השפיע , כמובן , על יהודים רבים , שראו בתהליך המודרניזציה אמצעי להשתלבות מלאה בחיי המדינות שבהן הם חיים . אך היו יהודים שראו במודרניזציה תבנית ליציקת משמעות חדשה להשתייכות הלאומית היהודית . במשך מרבית שנות הגלות לא רווחה תפיסת היהודים את עצמם כישות פוליטית . הציונות בישרה את כניסתם המחודשת של היהודים להיסטוריה של העמים . במובן הזה היא סימלה מהפכה אמיתית בחיים היהודיים ושינוי רדיקלי בתפיסה העצמית היהודית , שאפשר לחוש בו עד ימינו . בין כינונה של ההסתדרות הציונית העולמית לבין השואה נעשתה הציונות לאחד הביטויים העיקריים של זהות יהודית בקרב יהודי אירופה , אף שלא לביטוי היחיד . מקצת היהודים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help