sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:201

מגדר : בעבר היה שיעור נישואי התערובת של נשים יהודיות נמוך יותר , מן הסתם בשל מיעוט ההזדמנויות שהיו להן – רמת השכלה נמוכה יותר , שותפות פחותה בכוח העבודה , סגירות רבה יותר והזדמנויות בילוי מוגבלות יותר . אבל עם התקדמות האמנסיפציה של הנשים ונגישותן הגבוהה יותר להשכלה ולתעסוקה מחוץ לבית הצטמצמו ההבדלים במידה ניכרת . בשנות ה80– וה90– החל פער המגדרים להיעלם ושיעור נישואי התערובת של נשים יהודיות התמזג עם השיעורים הגבוהים יותר שבקרב הגברים . גיל : המבנה של שוק הנישואים – כלומר , כמה בני / ות זוג פנויים / ות נמצאים / ות בו – עשוי לפעמים להיות לא מאוזן , עד כדי כך שיש העשויים להיוותר עם האפשרות שלא להינשא כלל , או להינשא בנישואי תערובת . לנישואי תערובת יש נטייה לקרות בגיל מאוחר יותר מזה של נישואים בתוך הקהילה . משתנים חברתיים–כלכליים : בעבר נמצאו נישואי התערובת בקשר הדוק יותר עם הניעות החברתית כלפי מעלה , והיו שכיחים יותר בין בעלי השכלה גבוהה יותר , אמידים יותר , הנמצאים במצב של התקדמות בסולם החברתי . מנתונים חדישים יותר עולה כי , להפך , דומה שנישואי התערובת קשורים יותר ברמת השכלה נמוכה ובמעמד חברתי ירוד יותר – דבר שאינו שכיח בין יהודים . נראה כי יוקר החיים היהודיים מביא בני אדם מסוימים למצב שולי בכל הנוגע להזדמנויות לחינוך , לבילוי ולתרבות יהודיים . אלה ימצאו עצמם , עקב כך , חיים בעיקר בהקשר שאינו יהודי . מגורים : גודלן וצפיפותן של הקהילות היהודיות עשויים להיות קשורים במידה רבה בהזדמנויות הנישואים . היחס בין נישואי תערובת למקום המגורים משקף בעת ובעונה אחת גם את הסיבה וגם את התוצאה . האינטרנט והאפשרות לשמור על קשר מרחוק עשויים גם הם להשפיע על היחסים האלה בעתיד . הזדהות יהודית : כאן נמצא המנבא החשוב ביותר של נישואי תערובת מול נישואים תוך–קהילתיים . קיימת עדות טובה לכך שמידת יהודיותו של בית ההורים היא קרוב לוודאי גורם בעל העוצמה הרבה ביותר , ומיד אחריו באה כמות החינוך היהודי הפורמלי שהיחיד קיבל בצעירותו . בהסתכלות רחבה יותר על רבגוניות הקהילות היהודיות , המגזרים הדתיים מתאפיינים בגיבוש פנימי רב יותר ובנטייה פחותה בהרבה לנישואי תערובת לעומת מגזרים אחרים . עם זאת אין אטימות מוחלטת לתופעה בקרב ציבור כלשהו . לדפוסי חבר = ת המתחילים בגיל צעיר השפעה מכרעת על דפוסי ההתחברות , על השייכות לרשתות חברתיות , ועקב כך על ההזדמנויות למציאת בן / בת זוג . יציבות חיי הנישואים : נישואי תערובת יציבים פחות מנישואים תוך–קהילתיים . הסיבות לכך עשויות להיות מורכבות . הסיווג הזיווגי בנישואים חוזרים נוטה לעתים תכופות להיות בעל אופי הפוך מזה של הנישואים הראשונים . התקבלות : קיים יחס מעגלי בין תכיפותם של נישואי התערובת לבין מידת התקבלותם בחברה . דבר שכיח יותר נעשה מקובל יותר , ומה שמקובל יותר , נעשה שכיח יותר . היחס לנישואי התערובת נוטה להיות פתוח יותר מן ההתנהגות בפועל . האצלת הזהות : בתיאוריה , אם מחציתם של ילדי זוגות מעורבים מזדהים עם צד אחד והמחצית האחרת עם הצד האחר , אין לשום צד תוספת או חסר . במציאות , ועל פי כמעט כל העדות שהצטברה ממחקרים , מצטרפים לצד היהודי פחות ממחצית הצאצאים של נישואי התערובת . בשנות ה90– התחברו לצד היהודי פחות מ 20 % – מהילדים שנולדו בנישואי תערובת , גם בארצות הברית וגם ברוסיה . הנתונים האלה נוגעים לזהות הילדים על פי הצהרת ההורים . זו אינה תואמת בהכרח את מושגי ההלכה היהודית , אולם יש לה חשיבות מכרעת בנוגע לאופן החינוך של הילדים ושילובם העתידי בחברת הרוב או בקהילה היהודית . בארצות הברית , בקנדה ובארצות דוברות אנגלית אחרות האם היא ההורה הקובע בהאצלת הזהות לצאצאים . אם האם יהודייה , נוטה הצאצא להיות יהודי , ואם האם אינה יהודייה , נטייתו היא להיות לא יהודי . הדבר הזה תואם את ההלכה היהודית . בחברות אחרות , כגון אלו של אמריקה הלטינית ושל ארצות דרום אירופה ומזרחה , שבהן האב הוא ההורה הדומיננטי בהאצלת זהותו על הצאצאים , רובם הולכים אחרי האב . השלכות דור שני ושלישי : אף שלא תמיד העדויות שיטתיות ובעלות משקל מכריע , הן מורות על גידול מרשים בשיעור נישואי התערובת וודי אלן עם דיאן קיטון בסרט "אני הול . " נישואי תערובת יציבים פחות ושיעור הגירושים גבוה בהם יותר מאשר בנישואים תוךקהילתיים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help