sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:200

תערובת גדולים במידה ניכרת מן הקודמים להם . ולבסוף , המדידה עשויה להתמקד במצב המשפחתי העכשווי או הקודם של אנשים שנולדו יהודים , או של אלה שהם יהודים עכשיו , והתוצאות עשויות להשתנות בהתאם לכך . הבחנה זו עמדה בלב פולמוס חריף על התוצאות והפרשנויות של "סקר האוכלוסייה היהודית של ארצות הברית" בשנת . 1990 מבחינת המחקר אין הכרעה בשאלות האלה , אלא דרישה כי לכל פריט של מידע יתלווה הסבר ברור על מהותו . מגמות עיקריות בראשית המאה ה20– היו שיעורי נישואי התערובת של יהודים בדרך כלל נמוכים או נמוכים מאוד . בארצות רבות בעלות אוכלוסייה יהודית גדולה כמעט לא היו קיימים עדיין נישואי תערובת , ועובדה זו שיקפה הפרדה חברתית–תרבותית כמעט גמורה בין היהודים לבין רובה של החברה הסובבת . היו כמה יוצאים מן הכלל בכמה ארצות שבהן התקיימה מידה גבוהה יותר של אקולטורציה בקהילות ותיקות , כגון איטליה , גרמניה והולנד , ואפילו יותר מכך בקהילות מרוחקות ומבודדות יחסית בעלות אוכלוסייה יהודית קטנה , כמו אוסטרליה וניו זילנד . במרוצת הזמן החלו להסתמן שינויים בנטייה להינשא בנישואי תערובת בקהילות יהודיות שונות . טבלה 3 שלהלן ממיינת את האוכלוסיות של היהודים על פי שכיחותם של נישואי התערובת של יחידים בכל אחת מן הארצות בשנת 1930 לערך בהשוואה לשנת 2000 לערך . בטבלה ניכרים ריכוזים של ארצות ברמות מסוימות המשקפות את ההיסטוריה של כל אחת מהן , את הרמות הכלליות של המודרניזציה בכל אחת מהן ואת המשטרים המשפטיים המאפשרים או שאינם מאפשרים נישואים בין בני דתות שונות . מסתמנת נטייה כללית המציינת מעבר מרמות נמוכות לרמות גבוהות יותר של נישואי תערובת . בשנת 1930 חיו רוב היהודים בעולם בארצות שבהן שיעור נישואי התערובת של יחידים יהודיים היה נמוך מ . 5 % – אלו כללו את רוב הקהילות הגדולות של מזרח אירופה , רוב הקהילות במזרח התיכון ( ובכללן יהודי ארץ–ישראל ) ובצפון אפריקה , אבל גם את הקהילות הגדולות והמודרניות בארצות הברית , בבריטניה , באמריקה הלטינית ובאפריקה הדרומית . קהילות שבהן הגיע שיעור נישואי התערובת ל 5 % – עד 15 % כללו את צרפת וקהילות גדולות אחרות של מזרח אירופה כגון רוסיה הסובייטית . בשום קהילה ( ברמה האגרגטיבית , המצטברת , של מדינה שלמה ) לא עלה שיעור נישואי התערובת על . 35 % בשנת 2000 חיו רוב יהודי העולם בארצות שבהן היה שיעור נישואי התערובת השוטף מעל לסף של . 35 % יהודי ישראל שמרו כמעט לבדם על שיעור נישואי תערובת שהוא נמוך מ 5 % – ( בשטחים – פחות מ . ( 1 % – שיעור נישואי התערובת בישראל שבתוך הקו הירוק , שהתקרב ל , 5 % – שיקף את הנוכחות ואת הקליטה החברתית של העולים החדשים מברית המועצות לשעבר שלא היה להם מעמד יהודי פורמלי . רבים מהם ביצעו למעשה את טקסי הנישואים שלהם בחוץ לארץ . מקסיקו היתה הקהילה היהודית הגדולה ביותר בתפוצות שבה הגיע שיעור נישואי התערובת לפחות מ . 15 % – בקהילות אוסטרליה , קנדה ותורכיה היה שיעור נישואי התערובת בין 25 % ל . 35 % – אצל חלק גדול מיהודי העולם , ובכלל זה בצרפת , בבריטניה ובעיקר בארצות אמריקה הלטינית , הגיע שיעור נישואי התערובת ל 35 % – עד . 45 % הקהילה היהודית בארצות הברית , שהיא עדיין הגדולה בעולם , עלתה אל מעבר ל . 50 % – שיעור נישואי התערובת בחלקים האירופיים של ברית המועצות לשעבר הגיע ליותר מ . 65 % – עקב המגמות האלה עלה השיעור העולמי של נישואי התערובת של יהודים מ 5 % – בשנת 1930 ל 31 % – בשנת . 2000 הממוצע המחושב בנוגע ליהודי התפוצות בלבד , להוציא ארץישראל ומדינת ישראל , עלה מ 5 % – בשנת 1930 ל 48 % – בשנת . 2000 ושעה שהגידול הדרמתי הזה מציין את המגמה הכמעט לא הפיכה לשילוב חברתי ולקבלתם של יהודים במסגרת החברה הכללית , יש להדגיש כי חלקה הגדל של ישראל , וההתכווצות המקבילה לכך של חלקן של התפוצות , באוכלוסייה היהודית בעולם נוטים לצמצם במידה ניכרת את הממוצע העולמי של נישואי התערובת . הקשרים , גורמים קובעים ותוצאות דגמים חברתיים בחברת הרוב : חברות חד–אתניות וחברות פלורליסטיות התמודדו , לפחות בעבר , בדרך שונה עם השונות התרבותית והדתית , דבר שהשפיע על מידת הלחץ שהופעל על מיעוטים יהודיים להתאים את עצמם לרוב . המגמות של נישואי התערובת , בכלל ובחברה היהודית בפרט , היו קשורות במידה רבה בסוגים השונים של תצורות חברתיות אלו . דגמי קהילות היהודים : יש בהם ריכוזיים וכוללים יותר , ואילו אחרים מבוזרים יותר . מידת השתתפותם של יהודים בחיים הקהילתיים שונה בדרך כלל מארץ לארץ . דבר זה עשוי לשקף הנחות כלליות מסוימות המקובלות בחברה , אבל הוא משקף גם את ייחודן ההיסטורי של אותן קהילות . אחדות ואחרות : נישואי תערובת , במונחים של זהות אתנית ודתית , קשורים גם ביסודות אחרים של אחרות בין בני הזוג . זוגות הטרוגניים במונחים של זהות יהודית נוטים גם להיות שונים במונחים אחרים של הפרופיל החברתי–הדמוגרפי שלהם , כגון רמת השכלה וגיל .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help