sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:199

בחברות שהיו הולכות ונעשות אינדיווידואליסטיות יותר ויותר . מאז שנת 1948 השתנה הרכבה של היהדות העולמית במידה מכרעת , עם ייסודה של מדינת ישראל וגידולה המהיר של האוכלוסייה היהודית הצפופה והאינטראקטיבית הנעשית לרוב המכריע של חברתה . בניגוד לכך , מורכבות קהילות התפוצות בצורה אופיינית ממיעוטים יהודיים קטנים יותר , המשולבים היטב בהקשר החברתי הלא יהודי . הנטיות הדמוגרפיות של עשרות השנים האחרונות מצביעות על הצטמקות במספר היהודים בתפוצות . בעידן היסטורי , ובתקופות של הזמן האחרון , הולידו ההקשרים של ישראל ושל התפוצות הזדמנויות שונות לגמרי לחייה ולזהותה של הקהילה היהודית . התדירות הנמוכה של נישואי תערובת בישראל הביאה לידי התהוות משקל נגד לנטייה הגלובלית להשתלבות ולטמיעה רבה יותר של יהודים בין לא יהודים . ובזמן הקרוב יותר לזמננו יצרה הגלובליזציה הגדלה והולכת הזדמנויות רבות יותר להשפעות גומלין בין קבוצות חברתיות ותרבותיות שונות , יהודיות ולא יהודיות , בעולם ובישראל . מושגים הגורמים הקובעים : נישואים , ובייחוד נישואי תערובת , משקפים שלושה גורמים בסיסיים , שכל אחד מהם משתנה עם הזמן , ועל פי היחידים המעורבים ותת–קבוצות באותה קהילה יהודית : א . מידת הרציות : המרכזיות הנורמטיבית של מעשה הנישואים ושל בחירת בן / בת זוג מתוך קבוצת ההשתייכות או מחוץ לה ; ב . אפשרות : האמצעים והמשאבים הכלכליים הדרושים ליצירת משפחה חדשה , וביתר ייחוד , נישואי פנים ונישואי חוץ ; ג . זמינות של בני זוג מתאימים , במקום שבו הגיל , המין , המצב המשפחתי ולפעמים המעמד החברתי ותכונות אחרות של הפרט קובעים בבחירת בן / בת זוג רלוונטיים מתוך קבוצת ההשתייכות או מחוץ לה . מינוח : נישואי תערובת הוא מונח שמרבים להשתמש בו , אך צריך לתת את הדעת על כמה הבחנות . נישואי חוץ הוא מונח המשמש לנישואים עם מישהו שנולד מחוץ לקבוצת ההשתייכות ; נישואי חוץ אגב המרת דת ונישואי פנים אגב המרת דת הם מונחים שיש להשתמש בהם אם המרת הדת מתרחשת אל מחוץ לקבוצה הנחקרת או אל תוכה . במקרה שכל אחד מבני הזוג שומר על זהותו / ה הקודמת , מדובר בנישואי תערובת . במונחים טכניים יותר , מדובר בהומוגמיה ( נישואים עם בן / בת אותה קבוצה ) אל מול הטרוגמיה ( עם בן / בת קבוצה אחרת . ( אנדוגמיה ואקסוגמיה הם מונחים המציינים את אותם מושגים אבל מנקודת מבט נורמטיבית , במובן אידיאלי ולא תיאורי . מקורות : מידע בדיעבד נובע לעתים קרובות ממקורות כלליים כגון מפקדי אוכלוסין וסקרים כלליים שלא תוכננו במיוחד למטרות חקר נישואי תערובת . סטטיסטיקה של מרשם האוכלוסין מספקת מידע על נישואים של הזמן האחרון . סקרים ייחודיים עשויים לספק מגוון עשיר יותר של משתנים על משקי הבית הקיימים . לכל אחד מהמקורות האלה היתרונות והחסרונות שלו הנוגעים לייצוג , לכיסוי ולמידת ההעמקה בשאלות רלוונטיות לנושא . מקורות עשויים להיות שונים מארץ לארץ , ככל שהם קיימים . מדידה : צריך להבחין בין מדידה של יחידים לבין מדידה של זוגות . במקרה של שלושה יהודים , ששניים מהם נישאו זה לזה , ואחד / ת נישא / ה ללא–יהודי / יה , יש לנו יהודי אחד משלושה שנישא בנישואי תערובת ( 33 % ) וזוג יהודי אחד משניים הנשוי בנישואי תערובת . ( 50 % ) יש כאן שתי סטטיסטיקות תקפות , אבל לעתים קרובות מחליפים ביניהן . בעיה אחרת היא שהמדידה עשויה להיות של כל הזוגות הקיימים בתוך אוכלוסייה מסוימת , בלא להתחשב בגילם , או של זוגות צעירים שנישאו בשנים האחרונות . במאה ה , 20– שבה הנטייה לנישואי תערובת נמצאת בעלייה , שיעורים אחרונים של נישואי כאשר / חדלה המרת הדת לשמש תנאי להתקבלותו של אדם יהודי בחברה הסובבת , החלו זוגות מעורבים רבים לבטא את השיתוף התרבותי ביניהם במזיגה של סמליהם הדתיים . בתמונה : בת למשפחה מעורבת מדליקה נרות חנוכה כשלראשה מצנפת / סנטה קלאוס וברקע / עץ חג המולד .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help