sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:196

היתה ירידה מוחלטת בנתוני הHDI– בין 1980 ל2000– ( רוסיה , בלארוס , רומניה , אוקראינה , אזרבייג'אן , מולדובה . ( כיצד ניתן לקשר בין השינויים הסביבתיים האלה לבין השינויים בגודלה של האוכלוסייה היהודית ? המתאם בין גודלן של 24 האוכלוסיות היהודיות הנבחרות ב1980– וב2000– היה גדול , ( 0 . 77 ) אך נמוך למדי יחסית למתאם בין נתוני הHDI– של המדינות במרוצת אותה תקופה . המתאם בין גודל האוכלוסייה היהודית ב1980– לבין השינוי באחוזים בשנים 2000-1980 היה נמוך . לעומת זאת , נמצאו קשרים חזקים יחסית בין נתוני הHDI– ההתחלתיים במדינה נתונה לבין קצב השינוי באוכלוסייה היהודית באותה מדינה . מתאם הדירוג בין נתוני הHDI– לבין גודל האוכלוסייה היהודית גדל מ 0 . 41– ב1980– ל 0 . 67– ב . 2000– קיים מתאם גבוה ( 0 . 69 ) בין נתוני הHDI– ב1980– לבין שינוי באחוזים באוכלוסייה היהודית בין 1980 ל . 2000– הנתון הזה מאמת את הממצאים הקודמים על התרכזות היהודים במדינות הנמנות עם רמה . 1 תרשים מס' 1 ממחיש את היחס בין נתוני הHDI– ב1980– לבין אחוז השינוי באוכלוסייה היהודית בשנים . 2000-1980 מלבד ישראל מתוארות בו ארבע קבוצות אזוריות עיקריות : אסיה ואפריקה , אמריקה הלטינית , ברית המועצות לשעבר ומזרח אירופה , ומדינות המערב ( הכוללות את צפון אמריקה , מערב אירופה ואוסטרליה . ( הוא מדגיש את קיומה של קרבה היסטורית , חברתית–כלכלית , תרבותית ופוליטית רבת חשיבות בין החברות שבמדינות השונות בתוך כל אזור , וגם את ההבדלים הבין–אזוריים הניכרים . מרבית המדינות המתוארות כאן קרובות למדי למגמה המרכזית בתצורה זו , אך יש כמה יוצאים מן הכלל . דומה כי גורמים קונטקסטואליים הנפוצים גלובלית מספקים הסבר לדפוסי השינוי הכלליים באוכלוסייה היהודית . יתרה מזאת , בכל מדינה פועלים אילוצים או תמריצים קונטקסטואליים ייחודיים לה , והם מדכאים או ממריצים את קצב השינוי הצפוי באוכלוסייה היהודית . הראשונים מאיטים את קצב הגידול או תרשים . 1 שינוי בגודל האוכלוסייה היהודית ב24– ארצות נבחרות , , 2000-1980 לפי מדד פיתוח אנושי ארצי ב1980–

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help