sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:192

הפרקטיקה הדתית לוח השנה של ביתא ישראל מתנהל בשני מעגלים : הירחי , שלפיו נקבעו החגים והמועדים הדתיים , והאזרחי , הכללאתיופי , המכיל שלושים יום בכל חודש ומוסיף לתיקון הלוח חודש בן ימים אחדים " ) החודש השלושה–עשר . ( " קביעת מועדי החגים היתה אחד המרכיבים המרכזיים בקשרים שבין הקהילות היהודיות באזורים השונים באתיופיה . אופן החישוב נעשה בעזרת שתי פעולות : התבוננות בירח וספירת ימים . החל מן המפגש של עדת ביתא ישראל עם יעקב פייטולוביץ , ' אשר הציג בפניה חגים יהודיים בתר–תנ"כיים , ובמיוחד בעשורים האחרונים , עברו בני ביתא ישראל לכנות את החודשים הדתיים בשמות עבריים , ואף ערכו שינויים בלוח המועדים . עד להיווצרות המגע עם יהדות העולם שמחוץ לאתיופיה לא הכירו כלל יהודי אתיופיה את החגים חנוכה ופורים . מנהגי הטוהרה והטומאה תפסו מקום מרכזי בחיי המשפחה באתיופיה . ככלל נמנעו בני ביתא ישראל ממגע עם כל מה שנתפס טמא . כפרי היהודים באתיופיה מוקמו בסמוך למקורות מים זורמים , ומנהגי הטבילה התכופים היו כה בולטים , עד שאחד מכינויי הקבוצה בפי שכניהם נגע לריח המים האופייני שהיה לגופם . בכל כפרי היהודים באתיופיה ניתן היה לזהות בקתה נפרדת . בקתה זו היא "בית הדם , " שהוקמה בשולי בקתות המגורים , שאליה היו פורשות נשות ביתא ישראל בזמן המחזור החודשי ולאחר לידה , וממנה הותר להן לשוב אל ביתן רק בתום תקופת הטומאה . כדי לשמור על טוהרת בני העדה , ובעיקר כדי להימנע ממגע עם גויים , נהגו היהודים להזהיר אחד את השני שהזר אינו יהודי על ידי קריאת "אתאנקון "' ( שפירושה "אל תיגע בי . ( " בעדויות מפי בני הקבוצה סופר שכל נגיעה בלא יהודי ולו גם הקלה ביותר , או כניסה לבית של מי שאינו מקבוצתם או כניסה של נוצרים לבית יהודי , נחשבה כמגע מטמא , שלאחריו יש לטבול בנהר ולעבור טיהור . עם זאת , נראה כי בתקופה שקדמה ל"מבצע שלמה , " ובעיקר באזורים שסביב גונדר , חלה התרופפות בהקפדה על כללי טומאה אלה , ואפילו אכילה ממזונם של נוצרים במהלך ארוחה משותפת הפכה למקובלת יותר , כל זמן שהארוחה לא כללה בשר . ככלל התקיים בין היהודים לנוצרים מגע יומיומי סדיר ובמסגרתו אף התפתחה תרבות של ויכוח – לעתים ציבורי וממוסד ואף רווי הומור – על ההבדלים בין שתי הדתות . העליות לישראל ( 1991-1977 ) בין הרבנים בישראל התנהלו ויכוחים על אודות זהותם של בני ביתא ישראל כיהודים על פי ההלכה . הממסד הדתי הישראלי הכיר ביהדותם רק ב . 1973– בהסתמך על קביעה רבנית בת למעלה מ400– שנה , פסק הרב הספרדי הראשי לישראל דאז , עובדיה יוסף , כי בני הקהילה האתיופית הם מצאצאי שבט דן האבוד . פסיקתו של הרב עובדיה יוסף הובילה לכינוסה של ועדה בין–משרדית , אשר הכירה בשנת 1975 בהחלת חוק השבות על יהודי אתיופיה ופתחה בפניהם את שערי המדינה . ברם , קביעה זו לא שמה קץ למחלוקות רבניות וציבוריות בהתייחס לתוקף קביעה זו לגבי הקבוצה כולה לעומת כל יחיד בתוכה , כמו גם באשר לגבולות קבוצת יהודי אתיופיה הזכאים לעלות לארץ על פי חוק השבות . בין השנים 1977 ו1991– היגרה מרבית קבוצת ביתא ישראל מאתיופיה לישראל , בעיקר במסגרת שני מבצעי עלייה גדולים : " מבצע משה" , ( 1984 ) שבמסגרתו עלו כ 8 , 000– עולים ו"מבצע שלמה" , ( 1991 ) שהקיף כ 14 , 000– עולים . במהלך "מבצע שלמה" התעוררה לראשונה "בעיית הפלאשמורה . " הפלאשמורה הם צאצאים של בני ביתא ישראל שפרשו מן העדה והתנצרו , וגם הם ביקשו להכיר בזכותם לעלייה . גורמים רבניים שונים נטו להסכים לכך , בתנאי שיעברו " גיור לחומרה . " הממשלה , בראשותו של יצחק רבין , החליטה ב1993– לאפשר לפלאשמורה , שעל פי חוק השבות היו זכאים לעלייה , לממש את זכותם . בקטגוריה זאת נמנו בעיקר נכדיהם של אלה שהתנצרו . כמו כן התירה הממשלה את הבאתם לארץ , לפי חוק הכניסה לישראל , של אלה שיש להם C רבה ראשונה למי ממשפחתם הנמצא כבר בישראל . בעקבות החלטות אלו הגיעו לארץ כמה אלפים מבני הפלאשמורה . ב2005– החליטה הממשלה , בראשותו של אריאל שרון , להכפיל את קצב הבאתם של בני הפלאשמורה מ300– בחודש ל600– בחודש ועל ידי כך להשלים את הבאת 17 , 000 בני הקבוצה שנמצאו באותה עת באתיופיה . בין החוקרים שוררת מחלוקת באשר להערכת מספרם הנותר של בני הפלאשמורה הצפויים לעלות . בשנת 2005 מנתה קהילת יוצאי אתיופיה בישראל כ 100 , 000– נפש , יותר מ 30 , 000– מתוכם ילידי הארץ . לנוכח קשיי הקליטה של העדה בישראל , החליטו הממשלה והסוכנות היהודית על "הפרויקט הלאומי לקליטת עולי אתיופיה" והתחייבו לגייס במסגרתו סכומי כסף ניכרים לסיוע בקליטת העולים בתחומי החינוך , הבריאות , התעסוקה והדיור . אולם , בשנים הראשונות ליישום "הפרויקט הלאומי" הועמדו לרשותו משאבים מוגבלים ביותר .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help