sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:191

חוכמתם וכישרונותיהם , ותודות לאלה הצליחו להבטיח לעצמם מקום במבנה החברתי האתיופי , אשר סיפק להם ביטחון כלכלי יחסי , למרות העדר הזכות לחזקה על הקרקע . עדת ביתא ישראל התמחתה בנפחות ובאריגה ( עבודת גברים ) ובקדרות ( עבודת נשים , ( והכפרים שבני ביתא ישראל התגוררו בהם זוהו מרחוק בשל העשן שעלה משריפת הכדים ועיצוב הברזל . מעבר לעובדה שמעמד מלאכות היד היה נמוך בחברה האתיופית , לאומנים שעסקו במלאכות הקשורות באש ייחסו מגע עם כוח מאגי . יכולתם של הנפח והקדר לשלוט באש ולעצב באמצעותה כלים , כשמהלך העבודה מלווה בטרנספורמציות מרשימות של חומרים וצורות , נתפסה כיכולת הקשורה בכוחות על–טבעיים . בחברה הכפרית והחקלאית שנזקקה לכלים חקלאיים , לסכינים ולכלי חרס היה ביקוש רב למוצרים שייצרו בני ביתא ישראל . הכוחות העל–טבעיים המיוחסים לעוסקים במלאכות העניקו למוצריהם דימוי של איכות וחוזק יוצאי דופן . מנהיגות : כוהנים , זקני העדה , נזירים את מנהיגות ביתא ישראל ניתן לחלק לזקנים ( באמהרית : שמגלאוץ , ' ביחיד : שמאגלה ) ולכוהנים ( קסוץ , ' ביחיד : קס . ( הזקנים היו אחראים לעניינים חברתיים , למשא–ומתן עם הרשויות בשם הקהילה , לשיפוט בעניינים אישיים ובענייני רכוש , ולתיווך בדיונים עם רשויות שלטוניות , כגון בעלי האדמה ופקידי ממשלה . הקסוץ' היו בעלי סמכות דתית וטקסית . לקסוץ' היו סמכויות בתחומים נרחבים – דת ומנהגים , קביעת מועדי חגים וראשי חודשים , קיום טקסי נישואין , גירושין , קבורה ואזכרה , וכן הטלת סנקציות ( עד כדי חרם ) על מי שפגע במוסכמות הדתיות והחברתיות של העדה . השפעתם על קהילותיהם היתה רבה , והם הצליחו לשמר את העדה בפני היטמעות והתבוללות , וניהלו את ענייני הקבוצה ביד חזקה , מתוך הקפדה רבה על מניעת נישואי תערובת ומעורבות יתר עם שכניהם . שיתוף פעולה התקיים בין ההנהגה הדתית לבין זו שאינה דתית , והחלטות רבות נקבעו במסגרת שבה נכחו שתי קבוצות המנהיגים . לצד אלה היה קיים בקרב ביתא ישראל מוסד של נזירות ( המלוכסה , ( שהונהג בהשפעת הנצרות . מוסד הנזירות היה קיים בקרב ביתא ישראל למן המאה ה , 15– ולפי רוב הדיווחים הוסיף להתקיים – תוך שהוא הולך ונעלם בעיקר בשל סיבות כלכליות – עד לפני שנים מועטות . כל המחקרים מאזכרים מוסד זה ומייחסים לו תפקיד מרכזי בשימור הדת , בעיצוב מנהגים חדשים ובחיבור תפילות וספרי–קודש . קודם להגירתם לישראל חיו רוב יהודי אתיופיה ביותר מ500- כפרים קטנים הפזורים על פני טריטוריה רחבת ידיים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help