sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

מולדתם . במשך התקופה כולה העדיפו ממשלות ישראל את האינטרסים האסטרטגיים שבברית עם אתיופיה על פני עידוד העלייה ממנה . ספקות שהועלו באשר לזהותה היהודית של העדה ובאשר ליכולתה להסתגל לתנאי הארץ – סייעו גם הם להתחמקות מהתמודדות עם הנושא הזה . באמצע שנות ה50– נפתח באסמרה ( אריתריאה ) סמינר למורים עבריים . לישראל , לכפר הנוער כפר–בתיה , הובאו שתי קבוצות של נערים ונערות ללמוד עברית , יהדות ולימודים כלליים ; מרביתם חזרו לאתיופיה ושימשו מורים בבתי ספר כפריים שהוקמו בידי הסוכנות היהודית . התפתחויות אלה , וקשר הדוק יותר של בני הקהילה עם יהודי העולם , הביאו לשינוי פני החברה היהודיתאתיופית ולראשית התערערות מעמדה של המנהיגות הדתית המסורתית . בעקבות השפעת החינוך המערבי החלה התאמה הדרגתית של מנהגי העדה למנהגי היהדות הרבנית ( כגון בענייני הלוח , הכנסת ספרי תורה עבריים , אימוץ סמל המגןדוד ועוד . ( וחשוב מזה – בני ביתא ישראל , במספר גדל והולך , החלו לחלום על עלייה לישראל , כתקוות העדה מדורות וכמפלט ממצוקת חייהם כמיעוט נחות באתיופיה . תקופת שלטונו של מנגיסתו היילה–מריים ( 1991-1974 ) " המהפכה המארקסיסטית , " בהנהגתו של מנגיסתו , היתה אמורה להביא לשיפור במעמדה של עדת ביתא ישראל : הרפורמה האגרארית , שביטלה לכאורה את מעמד האריסות ; המדיניות המוצהרת של חופש הדת ; ביטול מעמדה המיוחד של הכנסייה . אלא שבפועל התממשו הבטחות אלו רק חלקית , ובכמה מובנים אף הוחמר מצבם של בני ביתא ישראל . המשטר החדש אסר את פעילותם של הארגונים היהודיים השונים , למעט " אורט , " שהחל מ1977– הפעיל , בשיתוף ה " ג'וינט , " תוכניות של פיתוח קהילתי בכפרי ביתא ישראל . ב1981– למדו ב19– בתי הספר של " אורט " למעלה מאלפיים תלמידים . אולם , באותה שנה סגרה הממשלה גם את משרדי " אורט . " ההידרדרות הכלכלית , האי–יציבות הפוליטית והמרידות האזוריות נגד השלטון המרכזי גרמו ליציאתם של רבים מאתיופיה , ובקרב ביתא ישראל התעצמה השאיפה לצאת ולהגיע לישראל . אבל רק במהלך שנות ה70– של המאה ה20– הוסרו המכשולים השונים והתאפשרה העלייה לישראל , שהתממשה בעיקרה בשנות ה80– וה . 90– חיי היומיום של היהודים באתיופיה קודם להגירתם לישראל חיו רוב יהודי אתיופיה בצפון ובצפוןמערב המדינה ביותר מ500– כפרים קטנים הפזורים על פני טריטוריה רחבת ידיים , בקרב אוכלוסייה שהיו בה מוסלמים , אבל עיקרה היו נוצרים . יהודים עסקו בעיקר בנפחות ובקדרות . אחד המאפיינים הייחודיים והבולטים של מערכת היחסים של בני ביתא ישראל עם שכניהם הנוצרים היה הימנעות ממגע פיזי . ברמה ההצהרתית נאסר מגע פיזי עם כל מי שאינו נמנה עם ביתא ישראל ונחשב טמא . כאשר התקיים מגע זה באקראי או בלית–ברירה , נדרש מהנוגע שייטהר . עדויות היסטוריות , מתקופות מאוחרות יחסית , מציינות אף הן את הקפדתם של בני ביתא ישראל על הימנעות ממגע עם מי שאינו מבני קבוצתם , כולל עם אלה שפרשו ממנה והתנצרו . בין עדת ביתא ישראל לבין שכניה הנוצרים התקיימה מערכת יחסים יומיומית מורכבת , שהתבטאה בשיתוף פעולה ייחודי שבמסגרתו התקיימו יחסים של ספקנות ותלות , חשדנות ושיתוף , בוז והערכה בעת ובעונה אחת . באשר למקורות פרנסה ויחסי עבודה : ברוב האזורים שבהם חיו היהודים היתה האדמה בבעלות נוצרית . רק באזורים מעטים היו ליהודים אדמות , שאותן קיבלו בדורות קודמים כהוקרה מהשליט על שירותים שונים , בצבא או במלאכות בנייה ונגרות . עם זאת , עיסוקם העיקרי של בני ביתא ישראל היה בעבודה חקלאית . בהיותם חסרי אדמות ברוב האזורים , נתקיימו יחסי אריסות בינם לבין בעלי האדמות הנוצרים , דפוס יחסים שרווח במדינה בעקבות חלוקת האדמות באתיופיה , על האפיונים הקבוצתיים של חלוקה זו . הקשר בין בעלי הקרקע לבין האריסים שעבדו עליה היה קשר אישי–משפחתי , והתבסס על הסכמים הדדיים מסוגים שונים , אשר נתקיימו במקרים רבים במשך דורות אחדים . קשר מתמשך כזה נתפס כבטוח לשני הצדדים : כנגד הביטחון הכלכלי של היהודים עמדה תחושת הביטחון של הנוצרים שהמשפחה היהודית אינה מפעילה נגדה כוחות על–טבעיים . רבים באתיופיה ייחסו , אכן , לביתא ישראל כוחות על–טבעיים כאלה . מקור פרנסה נוסף היה המקנה : פרות , כבשים ועזים . שיתוף פעולה בין יהודים לנוצרים , בהיבטים השונים של טיפול בבהמות , היה שכיח בכל האזורים . מלאכות יד וכוחות על–טבעיים בני ביתא ישראל נושלו מאדמה חקלאית במרבית האזורים , ולצורך הבטחת קיומם פנו להתמחות במלאכות היד שמעמדן היה בזוי בעיני הנוצרים . העיסוק במלאכות יד לצד עבודה בחקלאות , וההתמחות בתחומים ספציפיים של מלאכות אלה ייחדו את ביתא ישראל , עד שנמצאו חוקרים אשר ביקשו לראותם יותר כקסטה מקצועית מאשר כבני אמונה נבדלת . בעיסוקיהם היומיומיים הפגינו חרשי המתכת את תבונתם ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help