sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:188

כתובות על תולדות יהודי אתיופיה נמצאו רק מתקופת שושלת המלוכה הסלומנית , משלהי המאה ה13– ואילך . אזכורים מוכחים של ביתא ישראל כלולים בכרוניקות קיסריות מהמאות ה14– וה . 15– עדויות מוצקות באשר למפגש בין ביתא ישראל ליהודים שמחוץ לאתיופיה ממקמות אותו באמצע המאה ה , 19– עם הופעת המיסיון הפרוטסטנטי באתיופיה . מתקופה זו , ניתן לזהות במפגש הקבוצה עם עולם יהודי שמחוץ לאתיופיה את ראשיתה של הגדרת הזהות העצמית של בני ביתא ישראל במונחים חוץ–אתיופיים של מוצא ודת , ואל מול קבוצות דתיות אחרות ובעיקר נוכח הנצרות . פעולות המיסיון בקרב יהודי אתיופיה ( 1904-1855 ) נראה כי הופעת המיסיון הפרוטסטנטי באתיופיה באמצע המאה ה19– מסמנת נקודת תפנית בהיסטוריה של ביתא ישראל . עד אז חיה הקבוצה באתיופיה , בלי להיות מושפעת ואף לא מודעת לקיומה של תפוצה יהודית ברחבי העולם . ואולם למן המפגש עם המיסיון , אשר באופן אירוני היה זה שנסך בהם את זהותם היהודית ( בעיקר החל מראשית המאה ה , ( 20– החלו יהודים מחוץ לאתיופיה להפנות מבט אל קבוצה זו , ולפתח עמה קשרים , שבסופו של דבר הפכו את ביתא ישראל מקבוצה פניםאתיופית ל"יהודי אתיופיה , " שזהותם נתפסת יותר ויותר במונחים כלל–יהודיים . נראה שאת השפעתם של המיסיונרים על עדת ביתא ישראל אין למדוד רק בספירת מספר המתנצרים מקרב העדה . המיסיונרים הביאו עמם אלפי ספרי תנ"ך הכתובים בשפת געז ( יחד עם ספרי הברית החדשה . ( הם הקימו בתי ספר , ובשל כך עלה ללא תקדים שיעור הקוראים בספרי הדת . מיומנותם של המיסיונרים בוויכוחים הדתיים הצליחה לערער את סמכותם של מנהיגי הדת של ביתא ישראל , וגם את מידת ביטחונם של בני הקהילה במקור התנ"כי של אמונתם . בני הקהילה אף הפסיקו לזמן–מה את טקסי העלאת הקורבנות . מתקפתם של המיסיונרים על ביתא ישראל הולידה דפוסי תגובה שונים . היו שניסו ללא הצלחה להגיע לארץ–ישראל , אחרים פנו לאזור גונדר שבצפון המדינה ובו התרכזו רובם של בני ביתא ישראל . פרסומי החברה המיסיונרית על הצלחותיה גרמו , בעקיפין , להיחלצות יהודים מאירופה לפעולה להצלת העדה . בשנת 1867 הגיע לאתיופיה המזרחן והסופר יוסף הלוי , שהיה היהודי האירופי הראשון שביקר את יהודי אתיופיה . הלוי שימש כנושא דברם של "האחים האבודים , " וקרא להקמת בתי ספר יהודיים ביישוביהם , אך שולחיו , אנשי "כל ישראל חברים" בפריז , דחו את הצעותיו . בעוד בני ביתא ישראל ממתינים להמשך המגעים מן החוץ , חלה תפנית דרמתית לרעה במצבם . במחצית השנייה של המאה ה19– ניחתה על אזור צפון–מערב אתיופיה סדרה של מכות : פלישה של צבא קנאי הדת הסודאניים ( ממדינת המהדיה ) ב , 1887– בצורת , ארבה , רעב כבד ומגפות . בתקופה זו חלו שינויים דמוגרפיים ודתיים רבי–השפעה ויש חוקרים הרואים בה נקודת שבר שהובילה לשינויים חברתיים , אשר רק העליות לישראל עולות עליהן בחשיבותן ובהיקפן . אף על פי שאין בידינו נתונים מדויקים , נראה שבתקופה שבין 1885 ל1895– אבדה כמחצית מבני הקהילה . הניצולים התפזרו על פני כל הארץ בחיפוש אחרי מזון , וחיי הכפר המסורתיים ספגו מהלומה כבדה . בתקופה קשה זו נשחקו מנהגי ההפרדה בין הקבוצות הדתיות , נחלש כוחה של המנהיגות הדתית , ויש אף עדויות לכך שהיו רבים שחצו את הקווים והתנצרו . בני העדה שבו והתקבצו רק בשנים האחרונות של המאה ה . 19– בתקופה זו , של ראשית מודעותם של בני ביתא ישראל לזיקה הקיימת בינם לבין יהדות העולם , היו כמה ניסיונות הגירה משיחית של בני העדה לארץ–ישראל . ניסיונות אלה , שנערכו בשנים 1874 , 1862 ו , 1879– נכשלו כולם . פעולות "סיוע רוחני" של יהדות העולם בהנהגת פייטלוביץ' ( 1935-1904 ) מסעו של יעקב פייטלוביץ ' למרכזי ביתא ישראל באתיופיה בשנת 1904 מסמן נקודת מפנה בתולדות העדה , ובעיקר בקשר שלהם עם יהדות העולם . פייטלוביץ , ' שהיה תלמידו של הלוי , הקדיש את חייו ליהודי אתיופיה וסייע להחזרתם להיסטוריה של היהודים . בשובו ממסעו הראשון לאתיופיה ( מסע שנערך במימון הברון אדמונד רוטשילד , ( החל פייטלוביץ ' בפעולה ציבורית מקיפה למען ביתא ישראל . מסע ההסברה שלו היה מכוון בעת ובעונה אחת ליהודי המערב ולבני ביתא ישראל עצמם ולקירוב ביניהם . את ביתא ישראל תיאר כשבט יהודי המצוי בסביבה האתיופית מחוץ למקומו הטבעי , והדגיש את נקודות הדמיון בין ההיסטוריה , הדת והתרבות של ביתא ישראל ויהדות העולם . בשנת תרס " ז ( 1907 ) הוצאה בהשפעתו איגרת " אל אחינו בני אברהם יצחק ויעקב , היושבים בארץ חבש , " שנחתמה בידי 43 מחשובי הרבנים בארץ–ישראל ובתפוצות . יחד עם כך ייסד פייטלוביץ ' סדרה של ועדים למען הפלאשים ( כך נקראו אז יהודי אתיופיה , ( שקמו תחילה באיטליה ובגרמניה , ולאחר מכן בארצות הברית ( לאחר מלחמת העולם הראשונה ) ובארץ–ישראל ( לאחר מלחמת העולם השנייה . ( ועדים אלו נטלו חלק עיקרי במימון פעולותיו של פייטלוביץ ' ובתוכניות הסיוע לבני העדה . פייטלוביץ' הדגיש את חשיבות החינוך בעדה . בתחילה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help