sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

( הליברלית , המתקדמת ) שיגרה אף היא שליחים למדינות האלה , ופתחה בהכשרת מועמדים ילידי המקום לרבנות . בשנת 2002 הודיעה התנועה הרפורמית על קיומן של 110 קבוצות המסונפות אליה ברוסיה , בבלארוס ובאוקראינה , ש54– מתוכן רשומות בדרך רשמית ברוסיה , ועל 5 , 000 עד 10 , 000 חברים המזוהים עמה . קשה להעריך את השפעתן של התנועות החסידיות , משום שרבים מן המזדהים עמן מהגרים לישראל או לארצות הברית . הרושם הכללי המתקבל הוא שהן גייסו לעצמן מספר קטן של חסידים , אך הן ממשיכות למלא תפקיד חשוב בהושטת סיוע לקשישים ולעניים , שהם פלח ניכר מן האוכלוסיות של חבר המדינות העצמאיות . יתרה מזו , תנועת חב " ד הצליחה לרקום קשרים הדוקים מאוד עם הנשיא הרוסי , ולדימיר פוטין , והאפילה על ההנהגה הרבנית הקודמת של רוסיה , הקשורה לקונגרס היהודי הרוסי , המונהג בידי ה " אוליגרכים , " שהנשיא פוטין נלחם בהם . חב " ד הקים ארגון קהילות דתיות משלו , שבחר רב ראשי משלו , מתוך התעלמות מהרב הראשי , שהיה שריד מן העידן הסובייטי . כך הצליח חב " ד לעקוף טוענים אחרים לכתר המנהיגות היהודית ולרקום מערכת יחסים של תועלת הדדית עם הנשיא הרוסי . באוקראינה חבר ארגון חב"ד עם אנשי עסקים יהודיים רבי עוצמה , שעל מקצתם נאסרה הכניסה לארצות הברית , בשל זיקתם לכאורה לפשע המאורגן . אך בה בשעה , חסיד קארליןסטולין שנבחר לרב הראשי של אוקראינה , התחבר אל הנשיא האוקראיני , ליאוניד קוצ'מה , הנאשם כי היה שותף לרצח יריבים פוליטיים ונחשד בשחיתות בקנה מידה גדול . קו אופי שלישי המייחד את יהודי ברית המועצות לשעבר הוא תלותם המתמשכת בסיוע חיצוני . שעה שהסוכנות היהודית ומוסדות ישראליים אחרים מעוניינים בראש ובראשונה בעלייתם של יהודים לישראל , הג'וינט , "הקרן היהודית לפיתוח קהילתי" וארגונים אחרים ממשיכים לתמוך בפעילויות הרווחה , החינוך והתרבות של קהילות וארגונים יהודיים מקומיים ואזוריים . כל הצדדים מסכימים שבטווח הרחוק על הקהילות להיות גופים הנושאים את עצמם , אך נראה שהדבר אינו עומד להתממש בעתיד הקרוב . דת , חילוניות ועתידה של יהדות חבר המדינות העצמאיות אחרי כ65– שנות דיכוי של הדת היהודית וארבעים שנות דיכוי של תרבות היידיש החילונית , נשאלת השאלה : אילו צורות ביטוי עשויה ללבוש התרבות היהודית בעידן הבתר–סובייטי ? הביטויים האתניים בחבר המדינות העצמאיות לבשו קווי אופי – אם כי לא תמיד תכנים – דתיים . החגים הפופולריים ביותר במדינות האלה הם דווקא השוליים יותר מבחינה דתית , חנוכה ופורים , שאותם חוגגים בצוותא כמו גם את חג הפסח , ממקדים אותם בילדים ומשתמשים בהם כהזדמנויות לשמחה ולאכילת ארוחות חגיגיות . אף כי נעשו ניסיונות להחיות את שפת היידיש ואת המוזיקה היהודית , לא נראה שיש סיכוי לתחייה כוללת של תרבות היידיש . העברית היא שפה פופולרית יותר , אך היא נחשבת בעיקר כלי שימושי להשתלבות מוצלחת בישראל , במקרה של עלייה , ולא לשון של תרבות יהודית לאומית בעלת ערך לעצמה . אולי מפתיע הדבר , אך האמונה הדתית מושרשת עמוק למדי בקרב יהודי רוסיה . מרוב הסקרים עולה שקרוב לשניים מבין חמישה יהודים רוסיים מצהירים שהם מאמינים באלוהים . מתוך הסקרים הגדולים ביותר שנערכו מעולם בקרב יהודים סובייטיים לשעבר ( של 1992 / 93 ושל , ( 1997 / 98 עולה שכרבע מיהודי אוקראינה מאמינים באלוהים ורבע אחר מהם "נוטים לאמונה כזאת . " מכאן שכמחציתם של שני ריכוזי היהודים הגדולים ביותר בחבר המדינות העצמאיות מאמינים באלוהים או נוטים להאמין בו . יחד עם זאת אין הדבר מיתרגם לכלל נכונות לשמירת מצוות . אפילו לאותם מאמינים המעדיפים את הדת היהודית מדתות אחרות – וראוי לזכור שיותר מ 10 % – מן הנשאלים היהודיים השיבו כי לדעתם הנצרות היא הדת המושכת ביותר – אין אורח החיים הדתי דרך ביטוי עיקרית ליהודיותם . לדידם , האמונה עצמה אין פירושה מילוי כל מצוות הדת , וגם לא ראייתו של אלוהים ככוח הקובע את מהלך ההיסטוריה האנושית . בהתחשב בכך שהיהדות האורתודוקסית שלטה היסטורית בארצות הידועות כיום כחבר המדינות העצמאיות , מדהימה ביותר העובדה שאף אצל המאמינים המצהירים על רמות גבוהות במידה ניכרת של קיום מצוות הדת בהשוואה לשאינם מאמינים באלוהים ( או שמעדיפים דת אחרת , ( הרמות האלה נמוכות במידה ניכרת מאלו האופייניות ליהודים דתיים בישראל או בחלקים אחרים של התפוצה היהודית . לדוגמה , רובם של יהודי חבר המדינות המגדירים את עצמם דתיים אינם סבורים שחובה עליהם לשמור שבת וכשרות . הדבר הזה נובע אולי מן העובדה שרוב הנשאלים מעדיפים את היהדות הרפורמית מכל זרם אחר ביהדות , אף ששליש בלבד מתוכם חברים בה . ועדיין מפליא הדבר שבשנה שקדמה לסקר של 1992 ברוסיה , רק מחצית מן הדתיים צמו ביום כיפור או השתתפו בסדר פסח , דברים שעליהם מקפידים בדרך כלל יהודים רפורמיים וחברים בזרמים דתיים אחרים . חשוב לציין שבשנת 1997 עלה ברוסיה שיעור הדתיים הצמים ביום כיפור במידה זעירה בלבד , ואילו שלושה רבעים מהם השתתפו בסדר פסח , ככל הנראה משום שהסדר נעשה , במהלך התקופה הזאת , לאירוע ציבורי הרבה יותר מאירוע פרטי . חרף כל ניסיונותיה לא הצליחה השיטה הסובייטית לשרש מארצה את האמונה באלוהים או בישות עליונה , אם כי שיעור

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help